Ystävyyden leiri

''Mää tuun teidän mukaan', Ville sanoi.

''Ei'', Tommi vastasi. ''Mä ja Pekka mennään kahdestaan. Mee sä vaikka Petterin ja Heikin kanssa.''

Ville ihmetteli, mitä tämä tällainen oli. Hän ei kelvannut kavereilleen seuraksi.

Oli suurleiri, jonne suurin osa Suomen partiolaisista oli kokoontunut. Nuoret kiertelivät päivän toimintapisteissä. Oli köysirataa, mopoajelua, huopahatun tekemistä ja niin edelleen.

Ville ei tuntenut Petteriä ja Heikkiä kunnolla, joten hän apeana kierteli yksikseen toimintapisteissä. Tylsää oli.

Lounas syötiin oman lippukunnan kesken. Tommi ja Pekka kertoivat tutustuneensa pariin tyttöön ja kierrelleensä heidän kanssa. Villeä keljutti entistä enemmän. Alettiin olla siinä iässä, missä vastakkainen sukupuoli oli alkanut kiinnostamaan, ja Ville olisi halunnut olla porukoissa, joissa tutustuttiin tyttöihin.

Ville ei edelleenkään kelvannut Tommille ja Pekalle seuraksi, ja lounaan jälkeen yksinäinen kiertely jatkui.

Suurleiri oli jakaantunut kymmenkuntaan osaleiriin, ja jokainen niistä järjesti oman iltaohjelmansa. Villen osaleirin iltaohjelmalla oli kuitenkin useita satoja osallistujia, ja sillä muistettiin leirin teemaa, ystävyyttä.

Osallistujien keskuudessa kiersi ystävyyden leipiä, joista jokainen sai murtaa palan itselleen. Kun Ville otti vierustoveriltaan leivän vastaan ystävällisen hymyn saattelemana, se tuntui hänestä valheelliselta, irvokkaalta. Ikään kuin olisi ollut kahdenlaista ystävyyttä. Oikeaa ystävyyttä, johon hän ei kelvannut ja ritualisoitua leikkiystävyyttä, jossa teeskenneltiin, että kaikki oli hyvin.

Leipien kierrätyksen jälkeen laulettiin ystävyyden laulu pitäen vierustovereja kädestä kiinni. Koko rituaali tuntui Villestä pahalta. Hänen vierustoverinsa eivät pitäneet hänen käsistään kiinni siksi, että olisivat oikeasti halunneet niin vaan pelkästään siksi, että se kuului rituaaliin. Päivällä Tommin ja Pekan kanssa oli ollut kyse jostain muusta kuin tyhjästä rituaalista, ja silloin hän ei ollut kelvannut.