Ydinperhe

Ydinperhe, osa 1

Virtaset olivat melkein tavallinen perhe. Perheeseen kuuluivat isä, äiti, isoveli ja pikkusisko. Poikkeuksellisen perheestä teki se, että he asuivat ydinvoimalan naapurissa.

Eräänä aamuna, kun äiti oli laittelemassa aamupalaa, hän kuuli radiosta tiedotuksen: ''Virtajoen ydinvoimalassa on sattunut onnettomuus. Asukkaita pyydetään pysyttelemään sisätiloissa.'' Äiti kirosi huonoa onneaan, koska hänen oli ollut tarkoitus käydä ostamassa kaupasta päivälliselle kanafileitä.

Kun isä kömpi aamupalalle, hän kuuli äidiltä uutisen onnettomuudesta, ja häneltä pääsi ärräpäitä. Isällä olisi ollut töissä tärkeä kokous, ja nyt hän joutuisi jäämään kotiin.

Äiti meni herättelemään lapsia ja kertoi näille onnettomuudesta.

''Jipii, taas ydinlaskeuma!'' lapset huusivat yhteen ääneen. ''Tänään ei tarvitse mennä kouluun.''

Ydinperhe, osa 2

Eräänä aamuna pikkusisko sanoi: ''Äiti, minulle on kasvanut yön aikana kolmas käsi.''

''Älä välitä, se johtuu siitä, että asumme ydinvoimalan naapurissa'', äiti vastasi.

''Mutta minun piti tänä iltana mennä treffeille Pekka Leväsen kanssa'', pikkusisko intti. ''Hän on luokkamme suosituin poika. Arvaa hävettääkö.''

''Leväset asuvat myös lähellä ydinvoimalaa'', äiti lohdutti. ''Kyllä Pekka ymmärtää.''

* * *

Siirymme iltaan ja vanhempien makuuhuoneen oven taakse.

''Kulta, sinä olet ostanut pimeässä hohtavia kondomeja'', äidin ääni sanoi. ''Ne ovat muotia.''

''Ei minulla ole kondomia'', isän ääni vastasi.

Ydinperhe, osa 3

Eräänä aamuna isä oli lähdössä töihin, kun hän näki kasveja kiemurtelevan alas ullakon portaita. Ne kasvoivat silmissä.

''Kannabista'', isä tunnisti. Niinpä hän huusi: ''Kuka kasvattaa hamppua ullakolla?''

Perhe saapui katsomaan tapahtunutta.

''Olitko se sinä?'' isä kysyi isoveljeltä.

''Pakko kai se on myöntää'', isoveli vastasi.

''Ydinsäteily kiihdyttää kasvua'', isä jatkoi. ''Kohtahan hamppuviljelmä valtaa koko talon.''

''Tästä saat ainakin kaksi viikkoa kotiarestia'', äiti jatkoi.

''Keräät heti kaiken hampun ja poltat sen takapihalla - nuotiossa, ei piipussa'', isä sanoi isoveljelle. ''Vaikka myöhästyisit koulusta!''

Ydinperhe, osa 4

Eräänä aamuna isoveli nosti käsipainoja, ja ne tuntivat höyhenenkevyiltä. Niinpä isoveli ryntäsi aamupalapöytään ja sanoi perheelle: ''Katsokaa, olen saanut yön aikana supervoimat.''

Isoveli löi ruokapöytää, ja pöytälevy halkesi kahtia. Astiat kolisivat lattialle.

''Katso nyt, mitä teit!'' isä moitti.

''Vittu perkele saatana! Älä mulkku ala mulle sönköttää!'' isoveli raivostui.

''Siitä on tullut Hulk'', pikkusisko sanoi. ''Ydinvoimalasta on varmaan vuotanut gammasäteilyä.''

''Et sinä tuollaisena voi kouluun mennä'', äiti sanoi isoveljelle. ''Sinähän raivostuisit kaikille. Soitan kouluun ja sanon, että olet saanut säteilysairauden.''

Ydinperhe, osa 5

Erään kerran Virtaset olivat hankkineet koiran. Koira oli ollut perheellä yhden yön, kun perhe saapui aamupalapöytään.

''Kakkapäät saapuvat'', koira sanoi. ''Hei, pökäleet!''

''Puhuva koira'', isoveli ihmetteli.

''Ydinsäteily on varmaan kiihdyttänyt sen evoluutiota'', isä selitti.

''Annetaan sen olla'', äiti sanoi. ''Ehkä evoluutio kehittää sitä lisää, ja se pääsee eroon tuollaisista lapsellisuuksista.''

* * *

Saapuessaan sinä päivänä koulusta kotiin pikkusisko näki pihalla kummallisen laitteen.

''Kumarra minua, orja!'' koira sanoi pikkusiskolle. ''Ylivertaisen älyni turvin olen kehittänyt kuolemansäteen. Jos ihmiskunta ei suostu orjikseni, tuhoan maapallon.''

Ydinperheen joulu (osa 6)

Eräänä jouluaattoaamuna Virtaset olivat kokoontuneet aamupalalle. Perheen joulumieli ei ollut huipussaan, koska sää oli ollut lämmin ja maa oli lumeton.

Isoveli katsoi ikkunasta ja sanoi: ''Katsokaa, ulkona sataa jotain valkoista. Mutta se ei taida olla lunta.''

''Onpa se kaunista'', pikkusisko sanoi. ''Sehän kimaltelee kuin joulun tähtöset.''

''Se on ydinjätettä'', isä valisti. ''Ydinvoimalassa on taas tainnut sattua räjähdys.''

''Lähetetään ydinvoimalalle kiitoskortti'', äiti sanoi, ''kun heidän ansiostaan saamme valkean joulun.''

Aamupalan jälkeen lapset lähtivätkin ulos rakentamaan ydinjäteukkoja ja heittelemään toisiaan ydinjätepalloilla.

Ydinperhe, osa 7

Eräänä aamuna äiti katsoi ikkunasta ja huomasi: ''Voi! Ydinsäteily on tappanut kaiken kasvillisuuden pihaltamme.''

''Lauantaina pidetäänkin puutarhatalkoot ja istutetaan uusia kasveja'', isä sanoi. ''Kaikki osallistuvat.''

''En ehdi'', isoveli sanoi. ''Pitää lukea viikonloppuna matematiikan kokeeseen.''

''Mulla on kanssa hirveesti läksyjä'', pikkusisko sanoi.

''Älä valehtele'', äiti sanoi pikkusiskolle. ''Onko sinulla läksyjä?''

''Ee…ei'', pikkusisko myönsi.

''Eikä sullakaan ole ensi viikolla koeviikko'', äiti sanoi isoveljelle.

* * *

Lauantaiaamuna perhe katsoi ikkunasta ulos ja huomasi, että piha oli kasvanut täyteen lihansyöjämutanttikasveja. Niin lapset säästyivät ikäviltä puutarhatalkoilta.

Ydinperhe, osa 8

Kerran isä ja äiti olivat kutsuneet tuttavapariskunnan vierailulle, ja nelikko siemaili kahvia Virtasten olohuoneessa. Ydinsäteily vaikutti tuttavapariskunnan vaimon ohueen asuun niin, että kaikki hänen sulonsa näkyivät läpi. Tuttavapariskunta istui vierekkäin niin, ettei kumpikaan heistä tajunnut tilannetta.

''Täällä on ollut vähän tuota ydinsäteilyä'', isä sanoi.

Äiti sanoi isälle: ''Älä tuijota, toope!''

''Mitä?'' tuttavapariskunta hämmästyi.

''Meillä on uusi veistos tuolla'', isä osoitti. Tuttavapariskunta kääntyi katsomaan.

''Toivottavasti tuo loppuu ennen kuin he tajuavat'', äiti kuiskasi isälle. ''Muuten he eivät tule uudestaan vierailulle.''

Ydinperhe, osa 9

Kerran Virtasten mummo oli ollut pari tuntia istumassa Virtasten pihakeinussa.

''Minua alkoi heikottaa ja oksettaa keinussa'', mummo sanoi. ''Otin nokoset siinä, ja nyt olo on hyvä.''

''Ydinvoimalassa sattui taas räjähdys'', isä sanoi.

''Oireisi olivat säteilyoireita, mutta harmittomia'', äiti sanoi. Hän kuiskasi isälle: ''Se on 'kävelevä aave' -vaiheessa. Sen olo on nyt hyvä, mutta se kuolee viikon päästä.''

Isä sanoi: ''Oletko ajatellut, että voisit tehdä huliviliveljeni perinnöttömäksi?''

* * *

Kuukauden päästä mummo soitti isälle.

''Hemmetti, se on pysyvästi kävelevä aave'', isä ajatteli.

Ydinperhe, osa 10

Kerran kun perhe oli aamupalalla, kuului valtava jyräys. Kaikkien korvat menivät lukkoon.

''Mikä se oli?'' äiti kysyi.

Isä sanoi punastellen: ''Minä pieraisin.''

''Isistä on tullut Peräsmies'', pikkusisko sanoi.

''Ei kun Peräsmies syntyy, jos syö radioaktiivista hernekeittoa'', isoveli sanoi. ''Meillä ei ole ollut hernekeittoa viikkokausiin.''

''Hävettää mennä töihin'', isä sanoi. ''Entä jos mä pieren siellä tuollaisen?''

Radiosta kuului: ''Virtajoen ydinvoimalassa on sattunut ydinräjähdys…''

Isä huoahti helpotuksesta: ''Ai se olikin vain ydinräjähdys. Sattumalta samaan aikaan kun pieraisin.''

''Mikä helpotus'', äiti sanoi.

Ydinperhe, osa 11

Kun perhe oli päiväkahvilla, isoveli saapui isän vanhan sähkökitaran kanssa. Hän alkoi kelaamaan kolmea sointua yhä uudelleen hirveällä volyymilla. Isoveljen hiukset olivat punaisella irokeesillä ja yllä revitty farkkuliivi.

''Mikäs sulle tuli?'' äiti kysyi. ''Tähän asti ulkomuotosi on ollut siisti.''

''Punk, mään'', isoveli vastasi. ''Anarkiaa!''

''Sulla on punkinpurema kaulassa'', äiti sanoi isoveljelle. ''Annas kun irroitan punkin.''

''Anarkiaa!'' isoveli huusi ja siemaisi kiljupönikästään.

Äidin irroitettua punkin isoveli palautui normaaliksi kuin taikaiskusta.

''Radioaktiivinen punkki puri sitä'', pikkusisko sanoi, ''niin se oli punkkimies.''

Ydinperhe, finale (osa 12)

Eräänä aamuna kun perhe oli aamukahvilla, radiosta kuului tiedotus: ''Virtajoen ydinvoimala on räjähtänyt kokonaan. Ympäristöön on lentänyt radioaktiivisia reaktorin palasia. Niihin on vaarallista koskea kahteen miljoonaan vuoteen.''

''Hyvä, että siitä voimalasta päästiin'', äiti sanoi. ''On siitä ollutkin riesaa.''

''Ne kuitenkin pistää tuulipuiston tilalle'', isoveli sanoi. ''Sitten saamme kärsiä infraäänen aiheuttamista päänsärystä ja huimauksesta.''

Pikkusisko katsoi ikkunasta ja sanoi: ''Piha on kokonaan reaktorinpalojen peitossa. Mitäs me niille tehdään?''

''Olen käynyt armeijan'', isä vastasi. ''Lakaisen ne kuusenhavuilla siistiin kekoon pihan perälle.''