Vuosikuningas

5. jämäkuuta

Olemme viettäneet nyt jämäkuun pitoja viisi päivää. Kaikki ihmiset kyläverkostomme kylistä ovat olleet kylässämme juhlimassa. Jämäkuu ja pidot alkavat olla lopussa, ja on aika valita vuosikuningas.

''Eiköhän tehdä Ragnarista vuosikuningas'', Thur sanoo.

Säikähdän perinpohjaisesti. Olen tiennyt, että minua kunnioitetaan metsämiehenä, mutta en ole ymmärtänyt kunnioituksen olevan niin suurta, että vuosikuninkaan kunnia lankeaisi osakseni. Kunnia tosiaan, vuoden ajan olisin kuningas, mutta sitten…

Ehdotusta kannatetaan. Kaikki huutavat kunniaa minulle, joten muodollista äänestystä ei edes järjestetä. Hida, kylämme mahtinainen, hakee vuosikuninkaan kruunun Äiti Maan alttarilta ja asettaa sen päähäni. Minua kannetaan kilven päällä ympäri kylää, ja kaikki hurraavat minulle. Otan suosionosoitukset vastaan vastentahtoisesti. Mieluummin olisin pysytellyt tavallisena metsämiehenä.

10. helmikuuta

''Tulenko taas seuraavaksi yöksi vuoteeseesi?'' Tuda kysyy aamulla.

''Tule vain'', vastaan.

Minä lähden hoitamaan vuosikuninkaan velvollisuuksiani, Tuda lähtee papitarten seuraan.

Tammikuun nukuin kylämme kauneimpien naisten kanssa. Sitten se menetti makunsa. Vuosikuningas saa käskeä vuoteeseensa kenet tahansa kyläverkostomme naisista, myös varatut. Kukaan ei ole hänelle saavuttamaton. Kun kuka tahansa on tarjolla, seksi menettää nopeasti merkityksensä ja siihen kyllästyy.

Helmikuun alussa pyysin vuodekumppanikseni Tudan, papitarkokelaan. Hän on parempaa juttuseuraa kuin kylän muut naiset. Hän ymmärtää muustakin kuin arkiaskareista.

Syön vain sisäfilettä. Aina kun kylässämme eläin teurastetaan tai metsästetään, minä saan parhaat palat. Sisäfileeseenkin kyllästyy, kun sitä syö päivittäin.

5. maaliskuuta

Kyläämme ympäröivässä metsässä on nähty poikkeuksellisen komea hirvi. Lähetän kaksi kylämme miehistä jäljittämään sitä. Vuosikuninkaana saan yksinvaltaisesti päättää metsästykseen ja puolustukseen liittyvistä asioista.

1. huhtikuuta

Hida haluaa kylämme miehiä avustamaan maanviljelyksessä. Siihen ei olisi varaa, koska lomejen ryöstöretket alkavat olla vakava uhka. Kaikki kyläverkostomme miehet tarvitaan uusimaan kyliämme ympäröivät paaluaidat.

Hida on ollut kylämme naisten johtaja jo kaksikymmentä vuotta, joten hänellä on arvovaltaa miestemmekin keskuudessa. Vuosikuningas hallitsee vain vuoden, joten hän ei ehdi hankkia arvovaltaa samassa määrin. Vuosikuningas on teoriassa naistenkin johtajan yläpuolella, mutta käytäntö on toinen. Kolmannes miehistämme määrätään metsästämään, kolmannes varustusten uusimistöihin ja kolmannes maanviljelyksen. Se on vastoin perinteitä. Perinteisesti maanviljelys on kuulunut naisille, ja puolustus sekä metsästys miehille. Yritän pitäytyä kiinni perinteissä, mutta Hida saa puhuttua valtaosan kyläläisistä puolelleen, ja joudun antamaan periksi.

5. kesäkuuta

Hirveä jäljittämään määrämäni miehet ovat löytäneet hirven ja ajaneet sen kylämme lähelle. Vuosikuninkaana saan kunnian ampua hirven jousella. Mitä leikkimetsästystä! Jäljittäjät ovat tehneet varsinaisen työn, ja minä vain ammun yhden nuolen. Mieluummin olisin käyttänyt kevään jäljittääkseni hirven itse, mutta se on tässä asemassa mahdotonta.

15. lokakuuta

Minulla on enää alle kolme kuukautta elinaikaa. Jämäkuun ensimmäisenä päivänä minut uhrataan Äiti Maalle. Kun kuningas on kuninkaana vain vuoden ja kuolee sitten, hän ei ehdi haalimaan itselleen valtaa.

En olisi tahtonut vuosikuninkaaksi. Mieluummin olisin metsästänyt vielä kymmeniä vuosia. Hengenmentystä kompensoidan vuosikuninkaalle vapaalla vuodekumppanin valinnalla ja parhaalla ravinnolla. Niihin kyllästyy nopesti. Puoleen vuoteen en ole enää pyytänyt ketään vuoteeseni. Minulle selvisi, että Tuda nukkui kanssani vain velvollisuudentunnosta, joten siitäkin meni maku kokonaan.

Koko vuoden vääjäämätön kuolemani on kaivertanut mieltäni. Olen yrittänyt viedä huomioni pois kohtalostani, mutta huonolla menestyksellä. Mitä lähemmäs kuolemani tulee, sitä enemmän se pyörii mielessäni.

1. jämäkuuta

Juhla-aterian jälkeen katson roviota, joka roihuaa kirkkaasti. Yleisö hurraa minun ja Äiti Maan nimeä sekä tulevaa liittoamme. Hurrausten saattelemana kävelen rovioon.