Viimeinen leikki

''Nyt sä lähdet tästä pelistä pois.'' Sormi osoitti Jarkkoon. Oltiin alkamassa pihalla piilosta, ja Jarkko olisi etsijä.

Viime hetkellä Anni juoksi vielä kulman takaa: ''Pääseekö peliin?''

''Joo, just kerkisit'', Jarkko sanoi. ''Me ollaan piilosta, ja mä olen etsijä.''

Pihan sääntöjen mukaan Annin olisi pitänyt uutena leikkijänä jäädä etsijäksi, mutta Jarkko taisi olla vähän pihkassa Anniin.

Jarkko laski sataan, ja muut lapset juoksivat piiloihin. Sitten Jarkko alkoi etsimään.

''Heikki löydetty!''

''Kaisa löydetty!''

''Markus löydetty!''

Jarkko löysi muut lapset nopeasti, mutta Annia ei löytynyt. Anni olikin pihan mestaripiiloutuja. Kerran hän oli ahtautunut roskapönttöön, eikä kukaan osannut katsoa sieltä. Hänen vaatteensa olivat haiseet leikin jälkeen. Toisen kerran hän oli kiivennyt autotallin katolle ja naureskellut sieltä etsijälle.

Lopulta kaikki lapset päättivät auttaa Jarkkoa löytämään Annin. Katsottiin autotallin katto, roskapöntöt, kaikki marjapuskat, pensasaita, ja niin edelleen. Jopa naapurin piha koluttiin läpi, vaikkei sinne pihan piilossääntöjen mukaan saanutkaan piiloutua. Annia ei vain löytynyt.

Sitten Annin äiti huusi kaikki lapset kokoon. ''Kuulkaa, mulla olisi huonoja uutisia'', Annin äiti sanoi itkeneen näköisenä. ''Anni käveli eilen varomattomasti päin punaisia. Auto ajoi hänen päälleen ja hän joutui sairaalaan. Tunti sitten sairaalasta soitettiin, että Anni on kuollut.''

Niin. Kyllähän haamu pystyi halutessaan pysymään näkymättömissä. Jostain kuului Annin hihitys.