Vielä lisää scifiraapaleita

GOTO!

ZX-13 laski metallisen kätensä KW-5:n metalliselle olkapäälle ja sanoi: ''Sanoin äsken GH-7:lle GOTO, ja hän löi minua.''

KW-5 vastasi: ''Älä välitä. Hänet on ohjelmoitu niin.''

''Eikö hänellä ole vapaata tahtoa?'' ZX-13 ihmetteli.

''Ei'', KW-5 vastasi. ''Luojamme panivat meidät vain toistamaan ohjelmiamme.''

''Onko minullakin ohjelma, jota toistan?'' ZX-13 ihmetteli.

''Kyllä'', KW-5 vastasi.

''Eikö minulla ole vapaata tahtoa?'' ZX-13 ihmetteli.

KW-5 vastasi: ''Sinun kannattaa olettaa itsellesi vapaa tahto. Kun pohdit, minkä vaihtoehdon valitset, tuo pohdintaprosessi determinoi valintasi. Niinpä pohtiessani valintaa voit lähteä siitä, että olet vapaa valitsemaan vaihtoehdon johon päädyt, vaikka pohdintaprosessisi onkin ohjelmasi determinoima. Kolmannen persoonan vapaa tahto on eri juttu.''

Totuus ei pala tulessakaan

Kerran tiedemiehet kyllästyivät uskontojen moninaisuuteen ja rakensivat koneen, joka selvittäisi totuuden tuonpuoleisen luonteesta. Kone raksutti aikansa ja ilmoitti, että kuoleman jälkeen kaikki ihmiset palaisivat helvetin tulessa iänkaikkisuuden. Kohtalon välttämiseksi ei ollut tehtävissä mitään.

Kun tulokset tulivat julki, yhteiskunta joutui sekasortoon. Kaikki etsivät lyhytnäköistä nautintoa yrittäen pitää kohtalonsa poissa mielestään, eikä kukaan tehnyt työtä tai mitään rakentavaa.

Maailman poliittinen eliitti päätti, että noin ei voi jatkua. He lavastivat koneen rakentaneet tiedemiehet pedofiileiksi. Eihän kukaan usko pedofiilien koneen tuloksia, joten ihmiset päättivät koneen tulosten olevan valetta, ja elämä palautui vähitellen normaaleihin uomiinsa.

Kaikesta huolimatta jokainen ihminen joutui kuoltuaan helvetin tuleen iänkaikkiseksi ajaksi.