Vielä lisää scifiraapaleita

GOTO!

ZX-13 laski metallisen kätensä KW-5:n metalliselle olkapäälle ja sanoi: ''Sanoin äsken GH-7:lle GOTO, ja hän löi minua.''

KW-5 vastasi: ''Älä välitä. Hänet on ohjelmoitu niin.''

''Eikö hänellä ole vapaata tahtoa?'' ZX-13 ihmetteli.

''Ei'', KW-5 vastasi. ''Luojamme panivat meidät vain toistamaan ohjelmiamme.''

''Onko minullakin ohjelma, jota toistan?'' ZX-13 ihmetteli.

''Kyllä'', KW-5 vastasi.

''Eikö minulla ole vapaata tahtoa?'' ZX-13 ihmetteli.

KW-5 vastasi: ''Sinun kannattaa olettaa itsellesi vapaa tahto. Kun pohdit, minkä vaihtoehdon valitset, tuo pohdintaprosessi determinoi valintasi. Niinpä pohtiessani valintaa voit lähteä siitä, että olet vapaa valitsemaan vaihtoehdon johon päädyt, vaikka pohdintaprosessisi onkin ohjelmasi determinoima. Kolmannen persoonan vapaa tahto on eri juttu.''

Totuus ei pala tulessakaan

Kerran tiedemiehet kyllästyivät uskontojen moninaisuuteen ja rakensivat koneen, joka selvittäisi totuuden tuonpuoleisen luonteesta. Kone raksutti aikansa ja ilmoitti, että kuoleman jälkeen kaikki ihmiset palaisivat helvetin tulessa iänkaikkisuuden. Kohtalon välttämiseksi ei ollut tehtävissä mitään.

Kun tulokset tulivat julki, yhteiskunta joutui sekasortoon. Kaikki etsivät lyhytnäköistä nautintoa yrittäen pitää kohtalonsa poissa mielestään, eikä kukaan tehnyt työtä tai mitään rakentavaa.

Maailman poliittinen eliitti päätti, että noin ei voi jatkua. He lavastivat koneen rakentaneet tiedemiehet pedofiileiksi. Eihän kukaan usko pedofiilien koneen tuloksia, joten ihmiset päättivät koneen tulosten olevan valetta, ja elämä palautui vähitellen normaaleihin uomiinsa.

Kaikesta huolimatta jokainen ihminen joutui kuoltuaan helvetin tuleen iänkaikkiseksi ajaksi.

Pienet ihmiset

Väkijoukko oli kokoontunut kuvernöörin pihalle. Kuvernööri saapui kuulemaan heitä.

''Olemme asuinkompleksin BJ-52 asukkaita'', väkijoukon puhemies sanoi. ''Tahdomme, että Erek karkoitetaan asuinkompleksistamme.''

''Miksi?'' kuvernööri kysyi.

''Hänen aivoskannauksensa tulokset ovat vuotaneet julki'', puhemies sanoi. ''Hän on kykenevä tappamaan ihmisen.''

''Onko hän osoittanut merkkejä väkivaltaisuudesta?'' kuvernööri kysyi.

''Ei'', puhemies vastasi.

''Hän siis valitsee olla tappamatta'', kuvernööri sanoi. ''Eikö se riitä teille?''

''Ei'', puhemies vastasi. ''Tappamaan kykenevä ihminen on aina riski. Joku päivä hän voi valita tappaa. Me muut olemme hyviä ihmisiä. Emme edes kykenisi tappamaan.''

''Voi teitä pieniä ihmisiä'', kuvernööri sanoi. ''Todellista hyvyyttä on se, että valitsee hyvän siitä huolimatta että kykenisi pahaan.''

Naurupommi

''Nyt Nokeran knnykkäliittymä entistä edullisemmin. Tekstiviestit vain 1snt / kappale.''

Lumivarpu luki lentolehtisen ties kuinka monetta kertaa, eikä hän voinut muuta kuin hihittää. Vuosituhannen vaihteen ihmiset olivat olleet niiiin pihalla.

''Nyt Pearin älyluuri 5 vain 399 euroa.''

Lentolehtisiä riitti. Lumivarpu oli saanut nipun niitä kaveriltaan, ja jokainen oli varsinainen naurupommi. Vuosituhannen vaihteessa kännyköitä oltiin pidetty, voitteko kuvitella, hienoina. Lumivarpu mietti, että siihen aikaan ihmiset olivat istuneet päänsäryn ja huimauksen vallassa puhumassa luureihinsa, eikä heillä ollut ollut aavistustakaan, mistä oireet johtuivat. Kuinka ihmiset olivatkaan voineet olla niin tyhmiä.

Lumivarpu ajatteli, että onneksi nykyään oltiin viisampia. Sähkölaitteiden kielto oli eliminoinut sähkösäteilyn ympäristöstä.

Onnekas uhri

Pera makaili telttasängyssä espoolaisessa hätämajoituksessa. Ties kuinka monetta kertaa kaiuttimista kuului: ''Telttasängyt tarjoaa Ydin-Kokkonen.'' Pera kiitti onneaan, että hirmumyrsky oli tuhonnut Helsingin. Enää hänen ei tarvinnut viettää yötä loskaisessa porttikongissa.

Oli vuosi 2072. Ilmastonmuutoksen johdosta Suomessakin oli ollut kaupungin tuhoava hirmumyrsky. Sen uhreille riitti eri tahojen hätäapua, olihan valtaosa uhreista keskiluokkaisia ja lahjoittajien helppo samastua heihin. Pera oli ollut asunnoton ja köyhä Helsingissä. Köyhien auttamiseen ei hyvää tahtoa löytynyt, Pera ei ollut tätä ennen nukkunut sisällä koko talvena, ja ruokansa hän oli kaivanut roskiksesta.

Pera siirtyi hätämajoituksen ateriointiosastoon. Hänen eteensä tuotiin kuuma pakastepizza. ''Aterian tarjoaa Pizzeria Hairy Arm'', kuului kaiuttimista.