Vielä lisää mainstream-raapaleita

Profilointi

Syyttäjä: Mitä teette työksenne?

Todistaja: Olen profiloijana FBI:llä.

Syyttäjä: Oletteko tutustuneet Patricia Smithin murhan aineistoon?

Todistaja: Kyllä.

Syyttäjä: Mitä ammattikokemuksenne sanoo tästä murhasta?

Todistaja: Profilointitekniikat ovat kehittyneet aimo harppauksin viimeisenä kymmenenä vuotena. Hillin, syytetyn, lapsuudenystäviä on haastateltu. Näiden haastattelujen perusteella on selvää, että Hill ei lapsena saanut tarpeeksi huomiota äidiltään. Sitten Smith, Hillin naisystävä, alkoi olla niin kiinni työssään, ettei häneltä jäänyt Hillille huomiota. Kun otetaan vielä huomioon Hillin persoonallisuusprofiloinnin yksityiskohdat, on selvää, että psykologisesti Hillillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin murhata Smith.

* * *

Tuomari: Joseph Hill, olette valinnut astua lain ulkopuolelle ja murhata Patricia Smithin. Tästä tuomitsen teidät elinkautiseen vankeusrangaistukseen.

Yksittäistapauksia

Jone oli dinosaurus. Ei kirjaimellisesti, mutta hän eli menneisyydessä. Hän nimittäin uskoi, että kun ihmiset keskustelevat, parhaat argumentit pääsevät lopulta voitolle.

Jone puolusti sananvapautta. Vaikka hän seurasi verkkokeskusteluja, hän edelleen eli kuplassa, jossa hän kuvitteli erilaisia mielipiteitä omaavien ihmisten pystyvän kunnioittamaan toisiaan.

Jone katsoi Facebookista rasisti-suvakkisotaa, jossa kumpikin puoli heitteli tunteeseen vetoavia argumentteja. Jone uskoi järkiperäiseen argumentaatioon ja selitti tämän keskustelun yksittäistapaukseksi. Yksittäistapauksia oli tosin aika paljon.

Jone luki keskustelua eteenpäin, ja se degeneroitui henkilöön meneväksi loanheitoksi. Emme tarkkaan tiedä, millä verukkeella Jone onnistui selittämään tämänkin yksittäistapaukseksi. Hän kuitenkin piti kiinni uskomuksestaan, että kun asiat riitelevät, eivät ihmiset, edistystä tapahtuu.