Vielä lisää fantasiaraapaleita

Kirkkovene

Suomeen oltiin valittu oikeistopopulistinen presidentti Hallakorpi. Vastakkain presidentinvaalien toisella kierroksella olivat olleet Trumpin suomalainen versio ja vihervasemmiston homoehdokas.

Hallakorven odotettiin astuvan vannomaan virkavalansa, mutta hänen sijaansa lavalle pomppikin suuri pillu. ''Kukas sinä olet?'' virkavalan vastaanottaja kysyi.

''Valtaosa suomalaisista on tolkun ihmisiä'', pillu vastasi. ''He eivät voineet samaistua kumpaankaan ehdokkaaseen, joten he äänestivät kirkkovenettä. Niinpä minä olen uusi presidentti.''

''Vai niin'', virkavalan vastaanottaja sanoi. ''Kuinka ajattelit pärjätä presidentinvirassa?''

''Minä en ainakaan ole täysi mulkku niin kuin tuo Hallakorpi'', pillu vastasi.

''Mutta riittääkö se?'' virkavalan vastaanottaja kysyi.

''Kyllä vähän vittumainen saa olla'', pillu sanoi.

''Hyvä on. Toista perässäni: Minä, pillu, jonka Suomen…''

Subjektiivisessa päivähoidossa

''Tervetuloa tarhaan, Siiri. Kaikilla lapsilla Suomessa on oikeus subjektiiviseen päivähoitoon. Menehän leikkimään muiden kanssa.''

Siiri meni huoneeseen, jossa istui lapsia pitkästyneinä. Huoneessa ei ollut yhtään lelua.

''Millä me leikitään?'' Siiri kysyi. ''Kun ei ole yhtään lelua.''

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme täällä on paljon leluja.''

Jonkun ajan päästä tarhantädit sanoivat: ''Seuraavaksi subjektiivinen ruokailu.'' Lapsille jaettiin tyhjät lautaset.

''Mitä me syödään?'' Siiri kysyi. ''Nämä lautaset on tyhjiä.''

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme lautaset ovat kukkuroillaan ruokaa.''

Seurasi subjektiivinen ulkoilu. Oikeasti lapset pitkästyivät sisällä.

''Ei ollu kivaa'', Siiri sanoi päivän päätteeksi.

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme oli tosi kivaa.''

Vuonna 2018

Freedom is the freedom to say that two plus two makes four. If that is granted, all else follows.

Winston Smith lähetti keskustelupalstalle viestin, jossa luki 2+2=4. Heti joku vastasi: ''Haista paska. 2+2=5." Seuraavaksi joku väitti, että 2+2=6, sitten 2+2=7, ja lopulta Amerikan presidentti tviittasi, että 2+2 on viisi miljoonaa. Tätä kuitenkin paheksuttiin ja vaadittiin, että 2+2 saa olla korkeintaan miljoona.

Winston alkoi saada vihapostia. Häntä syytettiin norsunluutorniin jämähtäneeksi nörtiksi, jolla ei ole käsitystä oikeasta työelämästä, ja että hänet pitäisi tappaa.

Lopuksi Winstonin viesti poistettiin yhteisönormien vastaisena. Hänellä oli vapaus sanoa, että 2+2=4, mutta kenelläkään ei ollut velvollisuutta julkaista viestiä.