Vielä lisää fantasiaraapaleita

Kirkkovene

Suomeen oltiin valittu oikeistopopulistinen presidentti Hallakorpi. Vastakkain presidentinvaalien toisella kierroksella olivat olleet Trumpin suomalainen versio ja vihervasemmiston homoehdokas.

Hallakorven odotettiin astuvan vannomaan virkavalansa, mutta hänen sijaansa lavalle pomppikin suuri pillu. ''Kukas sinä olet?'' virkavalan vastaanottaja kysyi.

''Valtaosa suomalaisista on tolkun ihmisiä'', pillu vastasi. ''He eivät voineet samaistua kumpaankaan ehdokkaaseen, joten he äänestivät kirkkovenettä. Niinpä minä olen uusi presidentti.''

''Vai niin'', virkavalan vastaanottaja sanoi. ''Kuinka ajattelit pärjätä presidentinvirassa?''

''Minä en ainakaan ole täysi mulkku niin kuin tuo Hallakorpi'', pillu vastasi.

''Mutta riittääkö se?'' virkavalan vastaanottaja kysyi.

''Kyllä vähän vittumainen saa olla'', pillu sanoi.

''Hyvä on. Toista perässäni: Minä, pillu, jonka Suomen…''

Subjektiivisessa päivähoidossa

''Tervetuloa tarhaan, Siiri. Kaikilla lapsilla Suomessa on oikeus subjektiiviseen päivähoitoon. Menehän leikkimään muiden kanssa.''

Siiri meni huoneeseen, jossa istui lapsia pitkästyneinä. Huoneessa ei ollut yhtään lelua.

''Millä me leikitään?'' Siiri kysyi. ''Kun ei ole yhtään lelua.''

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme täällä on paljon leluja.''

Jonkun ajan päästä tarhantädit sanoivat: ''Seuraavaksi subjektiivinen ruokailu.'' Lapsille jaettiin tyhjät lautaset.

''Mitä me syödään?'' Siiri kysyi. ''Nämä lautaset on tyhjiä.''

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme lautaset ovat kukkuroillaan ruokaa.''

Seurasi subjektiivinen ulkoilu. Oikeasti lapset pitkästyivät sisällä.

''Ei ollu kivaa'', Siiri sanoi päivän päätteeksi.

''Tuo on sinun mielipiteesi. Meidän mielestämme oli tosi kivaa.''

Vuonna 2018

Freedom is the freedom to say that two plus two makes four. If that is granted, all else follows.

Winston Smith lähetti keskustelupalstalle viestin, jossa luki 2+2=4. Heti joku vastasi: ''Haista paska. 2+2=5." Seuraavaksi joku väitti, että 2+2=6, sitten 2+2=7, ja lopulta Amerikan presidentti tviittasi, että 2+2 on viisi miljoonaa. Tätä kuitenkin paheksuttiin ja vaadittiin, että 2+2 saa olla korkeintaan miljoona.

Winston alkoi saada vihapostia. Häntä syytettiin norsunluutorniin jämähtäneeksi nörtiksi, jolla ei ole käsitystä oikeasta työelämästä, ja että hänet pitäisi tappaa.

Lopuksi Winstonin viesti poistettiin yhteisönormien vastaisena. Hänellä oli vapaus sanoa, että 2+2=4, mutta kenelläkään ei ollut velvollisuutta julkaista viestiä.

Suoraan Helvetistä

''Että demonikin on joutunut tällaisiin hommiin'', Azagtoth kirosi istuttaessaan chilintainta kukkaruukkuun. ''Nyt Lucifer teki viheliäisimmän temppunsa.''

''Lucifer on ultimaalinen pahuus'', Belial vastasi istuttaessaan chilinsiemeniä. ''Hänen kuuluukin tehdä viheliäisiä temppuja.''

''Kutsuu vielä itseään Luciferiksi!'' Azagtoth päivitteli.

''Valontuoja on parempi brändi kuin Saatana'', Belial vastasi.

''Mutta ei Helvettiä yksinkertaisesti voi johtaa kuin liikeyritystä'', Azagtoth jatkoi. ''Kohtahan koko Helvetti on yksi suuri chilinkasvattamo.''

''Paradigma on vaihtunut'', Belial sanoi. ''Ulkopuolista rahoitusta on hankittava.''

''Miksi juuri chilejä?'' Azagtoth kysyi. ''Tehtäisiin vaikka tietokoneohjelmia.''

''Kuka sellaisia ostaisi?'' Belial kysyi. ''Käyttöliittymä suoraan Helvetistä!''

''Chilikastikeko sitten myy?'' Azagtoth ihmetteli.

''Ajattele nyt itsekin'', Belial sanoi. ''Devil sauce - straight from Hell!''

Synninpäästö

''Kristityt ovat pedofiileja'', ateisti Makkonen julisti. ''Harva se päivä saa lehdestä lukea, että siinä ja siinä uskontokunnassa on ollut pedofiiliskandaali. Nämä uskontokunnat käyttävät lisäksi epäterveitä painostuskeinoja. Jäsenet painostetaan johtajien tahtoon helvetillä pelottelemalla. Eivätkä jäsenet saa olla tekemisissä uskontokunnasta eronneiden kanssa. Sellaisia kristityt ovat.''

Kafil, ainoa olemassaoleva jumala, hihitteli ulottuvuudessaan tällekin purkaukselle. Valtaosa kristityistä oli normaaleja ihmisiä, jotka viettivät normaalia elämää. Heillä vain oli hupsu harhaluulo koskien kristinuskon jumalan olemassaoloa. Eivätkä kristityt olleet sen moraalisempia tai moraalittomampia kuin muutkaan, ja epätervettä painostustakin esiintyi vain marginaalisissa lahkoissa. Kristinuskon ongelma ei ollut pedofilia. Kristinuskon ongelma oli se, että kristinuskon jumalaa ei ollut olemassa.

Salomo

Jahve katsoi palvelijaansa kuningas Salomoa ja ajatteli, kuinka vanhurskas tämä oli. Niinpä Jahve ilmestyi Salomolle unessa.

''Mitä tahdot eniten?'' Jahve kysyi. ''Annan sen sinulle.''

''Viisautta hallita hyvin'', Salomo vastasi.

Jahve oli mielissään toiveesta. Salomo halusi viisautta enemmän kuin kultaa, valtaa tai mammonaa. Niinpä Jahve antoi Salomolle viisautta, mutta sen lisäksi kultaa, vaurautta ja kukoistavan, vauraan valtakunnan. Lisäksi Jahve antoi Salomolle satoja vaimoja eri maista.

Kuitenkin vaimoilla oli omat uskontonsa ja jumalansa. Salomo antoi vaimojensa säilyttää uskontonsa, ja rakensipa vielä temppeleitä, joissa vaimot saattoivat palvoa jumaliaan.

Jahve katsoi Salomon vaimoilleen rakentamia temppeleitä ja tajusi mokanneensa. Hän oli antanut Salomolle liikaa viisautta.

Kiistakapula

''Ok, luovutan.'' Gelon laski miekkansa. ''Aurinko kiertää maata.''

Gelon oli tullut Belfin valtakuntaan julistamaan filosofiaa, että maa kiertää aurinkoa. Belfissä erimielisyydet ratkaistiin kaksintaistelulla, joten hän oli haastanut paikallisen, Heinin, kaksintaisteluun koskien maailmankaikkeuden rakennetta. Kaksintaistelut käytiin luovutukseen, joten Gelon ei ollut riskeerannut mitään. Belfiläiset suhtautuivat kaksintaisteluun vakavasti, joten häviö olisi saanut Heinin muuttamaan mieltään.

* * *

Gelon ei kuitenkaan lopettanut kansanvalistustyötään. Hän julkaisi kirjan, jossa hän esitteli todisteet sille, että maa kiertää aurinkoa.

Vähän kirjan julkaisemisen jälkeen Hein ilmestyi Gelonin oven taakse. ''Hävisit silloin kaksintaistelun, joten minulla on oikeus siihen, että uskot auringon kiertävän maata. Se on uusintamatsin paikka, tällä kertaa kuolemaan saakka.''