Valintatalo

Punaisen urheiluauton ovi avautui. Kalliin merkkihousunlahkeen ympäröimä jalka työntyi autosta ulos. Musta nahkakenkä tavoitti maan ja varusteiden omistaja käveli ovelle. Ovessa oli suuri kyltti, jossa luki ''ALENNUSMYYNTI''. Mies avasi oven ja astui sisään.

Aulassa oli naulakko, kalliin näköisestä sametista tehty ja sen alla portsari virka-asussaan. ''Päällysvaatteet, olkaa hyvä.'' Mies otti kännykän takintaskusta ja antoi takin portsarille. Takki oli uutta kevätmuotia. Se oli ruma, mutta sillä ei ollut merkitystä. ''Peremmälle, olkaa hyvä.''

Mies astui punaisella kankaalla verhoillusta ovesta peremmälle. Häntä oli vastassa pieni, silmälasipäinen mies. Vastaanottajalla oli harmaa liivipuku ja pieni kalju laikku keskellä päälakea.

''Mitä saisi olla?'' vastaanottaja kysyi.

''Haluaisin mielipiteen. Eräällä ystävälläni on sellainen ja me muut tunnemme itsemme pieniksi hänen rinnallaan. Nykyään ne ovat kovasti suosiossa ja ihminen ei voi olla todella ihminen, ellei hänellä ole mielipidettä.''

Silmälasipäinen mies käveli mahonkisen lipaston eteen ja avasi alalaatikon. ''Millaista mielipidettä haluaisitte? Haluaisitteko kenties radikaalin mielipiteen vasemmistolaisuuden puolesta?''

''Ei, ei, sehän olisi ennenkuulumatonta, jos minunlaiseni menevä mies kannattaisi rahvasta.''

''Kyllä, kyllä, olette aivan oikeassa. Kävisikö tällainen valaidensuojelumielipide vai haluaisitteko mieluummin abortinvastaisen mielipiteen?''

''Hmmm. abortinvastainen kuulostaa hyvältä, mutta entäs jos tyttöystäväni tulee raskaaksi emmekä halua lasta?''

''Siinä tapauksessa voitte käydä vaihtamassa sen. Saatte uuden mielipiteen tilalle ilman eri korvausta.''

''Sepä mainiota. Saako sitä korulausein kirjailtuna ja korotetulla syyllistämiselementillä?''

''Kyllä tietenkin. Odottakaa niin kaivan sen lipastonlaatikosta… kas tässä, olkaa hyvä.''

''Kiitos, kiitos, maksan kortilla.''

Mies astui ovesta ulos ja sai takkinsa naulakosta annettuaan portsarille juomarahaa. Laitettuaan kännykän taskuunsa hän tunsi aivan ylitsekäyvää ylpeyttä - olihan hänellä mielipide.