Uusi Alexandria

Eruk kulki maanalaista käytävää, kunnes hän tuli panssariovelle. Hetken hän pähkäili, kuinka vipuja pitää vääntää, että oven saa auki. Sitten onnistui. Hän oli ounastellutkin, että ovi ei olisi lukossa.

Eruk astui valtavaan, satoja metrejä pitkään halliin, joka oli täynnä hyllyjä. Hyllyt olivat täynnä ilmatiiviitä säilytysastioita. Tarujen mukaan säilytysastioissa olisi kirjoja. Siinä se nyt oli, myyttinen Uusi Alexanrda, johon myyttinen Lännen sivilisaatio oli juuri ennen tuhoutumistaan ilmaston lämpenemiseen tallettanut kaiken tietonsa, ettei seuraavan sivilisaation tarvitsisi aloittaa tyhjästä.

Lännen sivilisaatio oli mahtavin maan päällä koskaan elänyt sivilisaatio. Sillä oli ollut laitteita joiden avulla maapallon ympäri kykeni lentämään vuorokaudessa ja kommunikaatiovälineitä, joiden avulla maapallon toiselle puolelle kykeni kommunikoimaan salamannopeasti. He olivat tienneet, kuinka perintötekijät oli koodattu soluihin ja kuinka tähdet syntyivät ja tuhoutuivat. Sitten he itsekin olivat tuhoutuneet, ja maailma oli vajonnut barbariaan sadoiksi vuosiksi.

Erukin alkana jokilaaksoihin oli noussut sivilisaatioita, joilla oli toimivat hallintojärjestelmät ja yhteydet toisiinsa. Eruk oli koko elämänsä tutkinut taruja Lännen sivilisaatiosta ja Uudesta Alexandrasta, ja onnistunut paikantamaan kirjaston.

Siinä ne nyt olivat, kirjat jotka kerrtoivat solujen ja tähtien salaisuudet, samoin laskevien koneiden salaisuudet ja nopean matkustamisen salaisuudet. Tarujen mukaan ovea lähimmissä säilytysastoissa oli opaskirjoja, joiden avulla Lännen sivilisaation käyttämä kieli oli mahdollista oppia. Kieliekspertit saisivat tutustua niihin.

Toisaalta, Eruk mietti, tarujen mukaan Lännen sivilisaation tuhonneen ilmaston lämpenemisen olivat aiheuttaneet heidän teknologiansa sivuvaikutukset. Ennen teknologian käyttöönottoa kirjoja pitäisi tutkia tarkkaan niin, että turvallinen teknologia onnistuttaisiin erottamaan katastrofaalisesta. Sekin salaisuus löytyisi todennäköisesti kirjastosta.