Uusi

Niuvasta karannut

Komisaario Partanen iskuryhmineen teki rynnäkön Niuvasta karanneen kotiin. He tapasivat Niuvasta karanneen valmistamassa liha-perunakukkoa. Oekeet immeiset tietävätkin, mutta muille kerrottakoon, että liha-perunakukko on muuten samanlainen kuin kalakukko, mutta kalan tilalla on lihaa ja perunaa.

Ympäri Kuopiota oli löytynyt kuristettuja ruumiita, ja Niuvasta karannutta epäiltiin syylliseksi. Jokaisen uhrin reidestä oli viety pala lihasta.

Kun Niuvasta karannutta laitettiin rautoihin, Partanen tajusi. että liha-perunakukon lihanpalat olivat saman mallisia kuin uhrien reidestä irroitetut palat. Niuvasta karannut oli siis tehnyt liha-perunakukkoa, jonka jokainen lihapala oli eri ihmisestä.

''Tuo tyyppihän on kuin Niuvasta karannut!'' Partanen huudahti.

Tuhannen viillon mies

''Tän uuden puhelimen kasvojentunnistus on kätevä'', Laura sanoi. ''Puhelimen saa auki yhdellä pyyhkäisyllä, kun esittelee pärstäänsä. En edes muista salasanaani.''

''Kasvojentunnistusta voi hämätä valokuvalla'', Jenna sanoi. ''Ole varovainen, kun kaikenlaisia hiippareita on liikenteessä. Niinkuin Tuhannen viillon mies.''

* * *

Lauran palattua kotiinsa joku kävi hänen kimppuunsa ja painoi hänet maahan. Hyökkääjä alkoi viiltelemään Lauraa veitsellä kasvoihin, käsivarsiin, jalkoihin. Tuhannen viillon mies! Tämä sarjamurhaaja tappoi uhrinsa viiltelemällä heidät kuoliaaksi. Ennen pitkää Laura oli verensä peitossa.

Laura potkaisi miestä, riistäytyi tämän otteesta ja syöksyi käsilaukulleen. Puhelin! Mutta voi! Kasvojentunnistus ei tunnistanut Lauran verisiä kasvoja. Lauran manatessa tilannetta mies syöksyi Lauran kimppuun ja viimeisteli verityönsä.