Sotaponnistus

5. tammikuuta 2287

Opettajattareni antaa minulle yksityisopetusta pääni sisällä. Vaikka olen jo kaksikymmentäkahdeksanvuotias, minulla on yhä sama opettajatar kuin alakoulussa.

''Laukkusi on vinossa. Pistä se suoraan'', hän sanoo.

''Kyllä, rouva'', vastaan.

Opettajattaren mielestä olen huolimattomin kakara, mitä hän on koskaan nähnyt. Teen kirjoitus- ja laskuvirheitä, en osaa pitää huolta tavaroistani, enkä koskaan muista ulkoläksyjä.

Opettajatar ei anna minun käyttää oikolukuohjelmia, vaan pakottaa minut oikolukemaan ja korjaamaan oman tekstini käsin. En koskaan saa kaikkia virheitä pois. Sama laskujen kanssa. Ymmärrän kyllä kaikkien laskujen perusperiaatteet, mutta kun tulee aika laskea jotain käsin, teen aina huolimattomuusvirheen ja vastaus on väärin.

7. tammikuuta 2287

En enää tiedä, mikä on totta. Toisinaan olen tutkimuslaitoksessa Wienissä, toisinaan olen alakoulun tunnilla. Opettajatar on jostain syystä pääni sisällä eikä luokan edessä.

Tunnit, jolloin saan opetusta vähenevät ja vähenevät. Ehkä kohta siirryn kokonaan todellisuuteen, jossa olen tutkimuslaitoksessa Wienissä.

12. tammikuuta 2287

Psykoosin jäljiltä aivoni ovat sen verran sekaisin, että en pysty vielä työskentelemään. Päivät vietänkin Wienin keskustassa huvitellen. Käyn hyvissä ja eksoottisissa ravintoloissa, elokuvissa ja pelisaleissa. Magneettikenttägolf on suosikkini. Toisinaan vietän tunteja yrittäen pallon saada puikkelehtimaan reikään magneettikenttien läpi.

Tässä välissä voisin kertoa henkilöhistoriastani. Olen aina ollut nopeaälyinen, mutta huolimaton. Alakoulussa matematiikka oli minulle kompastuskivi, koska tein laskuissa niin paljon huolimattomuusvirheitä. Matematiikan ymmärtäminen sinänsä ei tuottanut minulle vaikeuksia.

Aloin pärjätä matematiikassa lukiossa, kun asiat alkoivat olla sen verran haastavia, että nopeaälyisyyteni antoi minulle etumatkan luokkatovereihini verrattuna. Pärjäsin niin hyvin, että jatkoin yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa.

Yliopistossa jatkoin matematiikkaa väitöskirjaan saakka. Huolimattomuuteni aiheutti minulle ongelma, mutta ei ylitsepääsemättömiä. Vaikka laatimissani matemaattisissa todistuksissa oli yleensä typoja, matemaattinen hahmotuskykyni oli sen verran hyvä, että virheet eivät kaataneet todistusteni perusperiaatteita.

Kun sitten Maapallon hallitus haki geometrisesti orientoituneita matemaatikoita salaiseen projektiin, jossa ei tarvitsisi itse kirjoittaa matemaattisia todistuksia, hain heti ohjelmaan ja minut valittiin.

24. tammikuuta 2287

Lääkäri antoi minulle luvan aloittaa nootrooppien käyttö, ja aloitinkin sen. Kestää vielä pari viikkoa, ennenkuin pystyn työskentelemään hyperavaruuden geometrian parissa, mutta pystyn jo tekemään kevyitä harjoituksia.

Yhteistyökumppanilleni on ilmoitettu, että pystyn aloittamaan työskentelyn parin viikon päästä. Hän ei syö nootrooppeja. Hän tarvitsee tasaisesti kaikkia kykyjä, visuaalista hahmotuskykyä, päättelykykyä, pikkutarkkuutta ja ennen kaikkea kykyä ymmärtää epätäsmällistä kommunikaatiota. Tällaisen kykypaletin saa parhaiten matemaatikon koulutuksella ilman kemiallisia apuneuvoja.

Kevyenä harjoituksena aloin lukemaan Eukleideen Alkeita. Alkeet on tuhansia vuosia vanha geometrian aksiomaattinen esitys. Toisin kun modernit aksiomaattiset järjestelmät, jotka tähtäävät eksaktisuuteen, Alkeet jättää monia asioita intuition varaan. Eukleides esimerkiksi katsoo tiettyjen, oikeasti toisiaan leikkaavien ympyröiden leikkaavan, vaikka leikkauspisteen olemassaolo ei seuraakaan aksioomista. Kirja vilisee vastaavia epätarkkuksia. Ottaen huomioon kirjan ikä kyseessä on kuitenkin huomattava älyllinen saavutus, aksioomajärjestelmien luonne ei ollut kirjoitusajankohtina samalla tavalla selvillä kuin se on nykyään.

Tässä välissä voisin kertoa tutkimusprojektistamme. Kuten tiedätte, ihmiskunta on ollut kymmeniä vuosia alakynnessä sodassa Yaideja vastaan. Pääasiallinen syy heikkoon menestykseemme on se, että ihmiskunnan hyperavaruusmoottorit ovat huonompia.

Pystymme ajamaan turvallisesti hyperavaruudessa hitailla nopeuksilla, mutta kun nopeutta kasvatetaan, avaruusaluksemme tuhoutuvat tietyllä todennäköisyydellä. Kun käytämme nopeutta, jota sotamanöveerit vaativat, kymmenesosa laivastostamme tuhoutuu vuosittain hyperavaruusonnettomuuksissa.

Fyysikkojemme tiedossa on kymmeniä vuosia ollut hypervaruutta kuvaava teoria, jota pidetään lopullisena totuutena. Teoria on kuitenkin niin monimutkainen ja matematiikan kielellä kirjoitettu, että on siitä ollut inhimillisesti mahdotonta johtaa sellaisia hyperavaruuden käyttäytymistä koskevia seurauslauseita, joita voitaisiin hyödyntää hyperavaruusmoottoreiden suunnittelussa.

Tässä matemaatikot astuvat kuvaan. Olemme nimittäin mestareita selvittämään systeemin toiminnan silloin kun systeemi on kuvailtu täydelliseti, mutta kuvailu on hankalakäyttöinen. Ikävä kyllä matemaatikoidenkaan aivot eivät tässä tapauksessa riitä ilman nootrooppeja, joita meidän on syötävä runsaasti.

Jos söisimme nootrooppeja jatkuvasti tarvittuina annoksina, kuolisimme nopeasti. Nootrooppien käytön lopettaminen puolestaan aiheuttaa psykoosin. Niinpä elämme kierteessä, jossa olemme pari viikkoa psykoosissa, sitten rentoudumme pari viikkoa, sitten aloitamme nootroopit, ja pari viikkoa siitä voimme aloittaa lyhyen, parin viikon työskentelyjakson. Työskentelyjakson jälkeen sykli alkaa taas alusta. Asun Wienin lähellä laitoksessa, joka on eräänlainen sekoitus tutkimuslaitosta ja mielisairaalaa.

Työskentelytapamme kuitenkin tuottaa tulosta. Yksin minun työni on kaksinkertaistanut avaruusalustemme nopeuden ja puolittanut onnettomuudet samaan aikaan.

8. helmikuuta 2287

Olen lopulta työkunnossa. Kävin nopeasti edellisen työjaksoni tulokset läpi js päätin, että tällä jaksolla yritän laskea hyperavaruusatomin kohomologiaryhmät. Hyperavaruusatomi on kolmiulotteinen ''pinta'' viisiulotteisessa hyperavaruudessa, ja siinä on kummallisia reikiä ja putkirakenteita, joiden luonnetta kohomologiaryhmät kuvaavat.

Mieleni täyttävät viisiulotteinen geometria, kolmiulotteiset pinnat, sekä pinnoilla olevat silmukat ja pussit, joita liikuttelen mielessäni. Ihmisenä minun geometrinen hahmotuskykyni on rajoittunut kolmeen ulottuvuteen, eivätkä edes nootroopit poista tätä rajoitusta. On kuitenkin kikkoja, joilla hahmotuskykyä voidaan lisätä.

Esimerkiksi aikaa voidaan käyttää neljäntenä ulottuvuutena. Tässä hahmotustavassa neliulotteinen kappale on prosessi kolmiulotteisessa avaruudessa.

Koordinaattiakselit neljännessä, viidennessä ja kuudennessa ulottuvuudessa voidaan mieltää kolmena perusvärikomponenttina. Näin kuuteen dimensioon upotettu kaksiulotteinen pinta on värikäs lakana, jonka värinvaihtelut kuvaavat sen pisteiden sijainteja korkeissa dimensioissa.

Tällaiset kikat tekevät mahdolliseksi hahmottaa päässä korkeampiulotteista geometriaa, ja nootroopit tekevät niiden käytön helpommaksi. Vaikka kolmiulotteista ''pintaa'' viisiulotteisessa avaruudessa on todella hankala hahmottaa, edellämainituilla ja muilla vastaavilla kikoilla voi hahmottaa sen osia, ja se riittää.

Syön visuaalista hahmotuskykyä lisääviä nootrooppeja. Vaikka minun ei tarvitsekaan katsella mitään konkreettisesti, ne tekevät helpommaksi nähdä geometrisia objekteja ''sieluni silmin.'' Ikävä kyllä ne myös tekevät tarkkojen matemaattisten todistusten kirjoittamisen mahdottomaksi. Olen nyt siihen liian huolimaton, vaikka todistusteni ideat toimivatkin lähes poikkeuksetta. Visuaalista hahmotuskykyä lisäävät nootroopit tekevät sivuvaikutuksenaan yksityiskohtiin keskittymisen hankalammaksi. On myös huolellisuutta lisääviä nootrooppeja, mutta niitä ei voi syödä yhtaikaa visuaalista hahmotuskykyä lisäävien kanssa. Jos yrittäisi, menisi välittömästi koomaan.

Niinpä minulla onkin apunani toinen matemaatikko, yhteistyökumppanini. Minä kerron hänelle ideani, ja hän esittää ne täsmällisessä muodossa. Oraakkeli ja pappi, niinkuin sanotaan. Tarkan todistuksen kirjoittaminen ei ole turhaa niuhottamista. Se, että tarkka todistus saadaan muodostettua on eräänlainen lopullinen tae siitä, että ideassa on tolkkua. Minun ideani toimivat 95-prosenttisesti.

22. helmikuuta 2287

Olen saanut kehitettyä periaatteet, joilla hyperavaruusatomin kohomologiaryhmät lasketaan. Yhteistyökumppanini saa nyt vietyä laskut loppuun ilman minun apuani.

Lääkärini sanoi minulle, että minun on taas vaihteeksi lopetettava nootrooppien syöminen. Tämä sykli on siis lopussa. On aika jälleen kohdata alakoulun opettajattareni.