Sodoman tuho

''Tämä jauhosäkki maksaa kaksi tuollaista rannerengasta'', kauppias torilla sanoi. ''Tässä on vain yksi rannerengas.''

''Minä annoin kaksi'', Loot vastasi ärtyneenä.

''Katso kättäni'', kauppas vastasi. ''Kuinka monta rannerengasta näet?''

Loot puri huultaan. Hän oli varma, että hän oli antanut kauppiaalle kaksi ohutta hopeista rannerengasta, mutta kauppiaan kädessä näkyi vain yksi. Jollain silmänkääntötempulla kauppias oli sujauttanut toisen taskuunsa. Sodomassa siirtolaiset olivat pahnanpohjimmaisia, kaikki yrittivät kusettaa heitä. Vaikka kuinka monetta kertaa Loot katui, että oli muuttanut kaupunkiin.

''Minä annoin kaksi!'' Loot huusi.

''Antaa jumalten päättää asia'', kauppias sanoi.

Näin asiat hoidettiin kaupungissa. Loot tiesi jäävänsä tappiolle, mutta hän ei voinut muuta kuin asettaa kolmannen rannerenkaan tynnyrinkannelle.

''Jahve!'' Loot huusi. ''Auta oikeamielistä palvelijaasi!''

''El!'' kauppias huusi. ''Ratkaise kiista hyväkseni!''

Kauppias oli huutanut avukseen pantheoninsa pääjumalaa Eliä. Jahve, Lootin jumala, oli kaupungissa tuntematon suuruus. Rannerengas pomppasi kauppiaan käteen.

Loot oli kasvanut uskomaan, että Jahve oli vahvempi kuin muut jumalat. Silti Loot jäi Jahvensa kanssa aina tappiolle, kun asiat jätettiin jumalten ratkaistaviksi. ''Joku päivä Jahve vielä näyttää heille'', Loot ajatteli katkerana. Hän kirosi mielessään kaupungin ja Elin johtaman kaanaalaisten jumalpantheonin, joka salli palvojiensa elää synnissä.

* * *

Paebel oli juuri tavannut viehättävän naisen kapakassa. Nainen oli hoikka, ja hänen ohut valkoinen mekkonsa jätti vasemman rinnan näkyviin. Rinta oli kiinteä ja pieni. Naisen kasvot oli maalattu viehättävästi, ja hänen vasemmassa olkavarressaan oli paksu kultainen rengas, kuin käden ympärille kietoutunut käärme.

Nainen ja Paebel olivat jutustelleet ja juoneet kaksi mukia vedellä laimennettua viiniä. Sitten Paebel oli tilannut heille mukit laimentamatonta viiniä.

''Käärme vasemmassa olkavarressa'', Paebel sanoi. ''Kadesh pitelee käärmettä vasemmassa kädessään.''

Kadesh oli kaanaalaisen pantheonin rakkauden ja seksin jumalatar.

''En mä niin usein Kadeshia palvo'', nainen sanoi. ''Yleensä rukoilen Kothar-wa-khasista.''

Kyseessä oli insinööritaidon ja käsityön jumala.

''Vain niin'', Paebel sanoi. ''Oletko käsityöläinen?''

''Olen matonkutoja.''

''Päivisin sopii ruokoilla Kothar-wa-khasista, mutta näin illalla…''

''Iltaan tosiaan Kadesh sopii paremmin'', nainen sanoi.

''Eiköhän mennä uhraamaan Kadeshille'', Paebel ehdotti.

''Kyllähän tässä alkaa jo vähän panettaa'', nainen hihitti.

Vastamuodostunut pari poistui torin laidalla sijaitsevaan panokoppiin. Siellä niitä oli rivi, kaikki koristeltu Kadeshin kuvilla. Koppiin päästyään pari suuteli intohimoisesti, ja hyväiltyään toisiaan vaatteiden raosta he riisuivat toisensa. Nainen asettui selälleen lavitsalle, ja Paebel työntyi hänen sisäänsä. Aluksi työnnöt olivat hitaita ja syviä, mutta tahti kiihtyi. Kun nainen oli tullut, Paebel veti mulkkunsa pois naisen sisältä ja roiski lastinsa huoneen keskellä sijaitsevaan maljaan. Näin Paebel uhrasi siemenensä Kadeshille. Nainen sormeili pilluaan ja pudotti sen jälkeen sormistaan pari tippaa kiimalimaansa Kadeshille.

* * *

''Jahve, auta palvelijaasi.'' Loot kuuli nämä sanat kaupungilla ja paikansi kolmen miehen joukon, joista yksi oli lausunut nämä sanat.

Loot meni miesten luo ja sanoi: ''Hauska tavata Jahven palvelijoita tässä loukossa.''

''Kauppias kusetti minua'', mies vastasi. ''Sitten Jahve hävisi hänen Asheralleen. Kuinka se edes on mahdollista! Tämän kaupungin jumalat ovat vahvoja.''

''Älä häpäise Jahvea'', Loot sanoi. ''Lopussa Jahve voittaa. Ja tämä kaupunki ei tosiaan ole vieraanvarainen. Kaiken lisäksi tämä kaupunki on täysin rappiolla.''

''Miten niin?'' mies kysyi.

''Kaikki harrastavat koko ajan irtoseksiä'', Loot vastasi. ''Ja he hyväksyvät myös homouden ja naisten välisen seksin.''

''Hyi iljetys!'' mies sanoi. ''Mistä he sitten tietävät, kuka on kenenkin isä?''

''He osaavat estää raskaaksitulemisen'', Loot sanoi. ''He eivät pyri hankkimaan lukuisia jälkeläisiä, vaan heille seksi on huvittelua.''

''Miksi sitten asut tällaisessa paheen pesässä?''

''Tulin setäni Aabrahamin kanssa idästä Kaanaan maahan. Hän löysi hyvät asuinsijat meille, mutta sitten riitauduimme, ja minun piti paeta hänen heimonsa luota.''

''Me olemme kierteleviä kauppiaita kaukana kotoa'', mies vastasi. ''Minä olen Balasi.''

''Olette tervetulleita vieraiksemme'', Loot sanoi. ''Vaimoni ja tyttäreni valmistavat parhaillaan ruokaa. Taloni on varmaan ainoa hyveellinen talo tässä sontaläjässä.''

Porukka poistui Lootin luo.

* * *

Paebel meni ystävänsä Danelin luokse. Paebel astui koputtamatta sisään ja näki Danelin jyystämässä miestä perseeseen. Danel oli homo. Sodomassa se oli täysin hyväksyttyä.

''Ai sori'', Paebel sanoi.

''Anna meille edes vähän yksityisyyttä'', Danel sanoi. ''Mene vähäksi ajaksi viereiseen huoneeseen.''

Paebel meni viereiseen huoneeseen ja sulki huoneita erottavan verhon. Hän kaatoi itselleen mukillisen vedellä laimennettua viiniä ja siemaili sitä kuunnellen miesten ähkinää ja huohotusta.

Lopulta akti loppui ja Danel tuli huoneeseen.

''Kuinkas ruukkubisnes sujuu?'' Paebel kysyi.

''Valmistan ruukkuja samaan tahtiin kuin ennenkin'', Danel sanoi. ''Mutta ne eivät mene kaupaksi. Liikaa kilpailua.''

''Voin antaa sinulle hiukan hopeaa'', Paebel sanoi.

''Ei mitään sellaista'', Danel vastasi.

''Kyllähän maanmiestään auttaa mielellään'', Paebel vastasi. ''Enkä tahdo ystäväni kuolevan nälkään.''

''Jos minä sitten puoli sekeliä ottaisin'', Danel sanoi. ''Mutta vain lainaan.''

Paebel antoi hopeisia nenä- ja rannerenkaita sekä kaulaketjun.

* * *

Loot oli torilla Balasin ja tämän kumppaneiden kanssa. Heitä vastaan tuli Paebel ja Danel.

''Hei kaunis mies'', Danel sanoi Balasille. ''Mä haluan panna sua perseeseen.''

Balasi vihastui ja tuikkasi pronssisen tikarin Danelin sydämeen. Danel kaatui kuolleena maahan. Väkijoukkoa kerääntyi ympärille.

''Tuo mies oli hintti!'' Balasi julisti. ''Alkoi lähennellä minua!''

''Hän teki vain kohteliaan ehdotuksen'', Paebel sanoi. ''Ei semmoisen takia tapeta. Olisit vain voinut kieltäytyä kohteliaasti.''

Sodomassa tosiaan oli sosiaalisesti hyväksyttyä ehdottaa toiselle ihmiselle seksiä, kunhan kunnioitti toisen mahdollista kieltävää vastausta eikä sellaisen jälkeen enää ehdottanut uudestaan.

''Ettekö ymmärrä?'' Balasi huusi. ''Vapautin tämän kaupungin paskaisesta hintistä!''

''Älä nimittele kuolleita'', kuului yleisöstä.

''Mikä on nimesi?'' Paebel kysyi.

''Balasi.''

''Annan sinulle uuden nimen'', Paebel sanoi. ''Tästedes olet Hintti-Balasi.''

Balasi yritti syöksyä Paebelin kimppuun, mutta Loot pidätteli häntä.

''Teidän kannattaa ehkä poistua'', kuului väkijoukosta.

Loot tajusi, että jos he eivät poistuisi, heidät lynkattaisiin. Niinpä seurue palasi Lootin luo.

* * *

Illalla väkijoukko, etunenässä Paebel, oli kokoontunut Lootin talon eteen. ''Murhaajat! Murhaajat! Murhaajat!'' väkijoukko messusi. ''Tapoitte viattoman miehen.''

Loot perheineen ja vieraineen kuunteli syytöksiä aikansa, kunnes he menivät parvekkeelle.

''Homous on iljetys Jahven silmissä'', Balasi huusi. ''Homon tappaminen on täysin oikeutettua.''

''Jahve on teidän jumalanne'', Paebel huusi. ''Meillä on omat jumalamme ja omat tapamme. Ei teillä muukalaisina ole mitään oikeutta tulla tänne kertomaan, kuinka meidän pitäisi elää.''

''Teidän tapanne ovat iljetys'', Loot huusi.

''Hintti-Balasi'', Paebel huusi.

''Hintti-Balasi! Hintti-Balasi! Hintti-Balasi!'' väkijoukko messusi.

''Tule tänne homostelemaan, Hintti-Balasi'', Paebel huusi.

''On täällä naisiakin'', Lootin tyttäret huusivat. He olivat kuudentoista ja kahdeksantoista ikäisiä. ''Mut ei teitä naiset taida kiinnostaa.''

''Murhaajat!'' väkijoukko alkoi messuamaan.

''Tässä kaupungissa ei homoja murhata'', Paebel huusi. ''Häipykää ja viekää homontappotapanne mukananne!''

Jotkut kokeilivat jo Lootin ovea, joten Loot päätti, että hänen, perheen ja vieraiden olisi parasta häipyä takaoven kautta ja paeta kaupungista.

* * *

''Ei saatu edes kauppatavaroita mukaamme'', Balasi sanoi kaupungin ulkopuolella.

''Vannon Jahven nimeen, etten minä tai kukaan perheestäni edes katso enää tuohon kaupunkiin päin'', Loot huusi. ''Jahve, pyydän Sinua! Tuhoa tuo kaupunki!''

Siinä samassa kaupungin suunnalta alkoi kuulua valtaisa ryminä ja räiske. Kuin taloja olisi sortunut ja tulipaloja leimunnut. ''Jahve on tullut niittämään voittonsa'', Loot ajatteli. ''Kannatti uskoa, että Jahve on vahvempi kuin kaupungin jumalat. Nyt Jahve tuhoaa kaupungin.''

Lootin vaimo kääntyi katsomaan, mitä kaupungissa tapahtui. ''Jahve tosiaan voittaa. Kaupungin päälle sataa taivaasta tulta ja tulikiveä.'' Siinä samassa vaimo muuttui Lootin silmien edessä suolapatsaaksi.

''Kaupungin tuhoaminen on Jahvelta oikein'', Loot ajatteli ristiriitaisin miettein. ''Mutta vaimon tuhoaminen pienen Jahven nimeen lausutun valan rikkomisesta… eikö se ole jo liioittelua?''

* * *

Loot asettui tyttärineen läheiseen Soarin kaupunkiin. Koska häntä pidettiin Sodoman tuhoojana, hänestä tuli sosiaalinen hylkiö, ja sama ulottui hänen tyttäriinsä.

Loot palveli edelleen Jahvea, mutta hänen sydämessään asui salainen katkeruus Jahvea kohtaan, koska tämä oli tuhonnut Lootin vaimon niin mitättömän syyn takia. Loot ei kuitenkaan sortunut riettaisiin irtosuhteisiin, eikä hänellä tottapuhuen olisi sosiaalisen stigman takia ollut sellaisiin mahdollisuuttakaan.

Kerran kun Loot oli juonut paljon viiniä, hän ajatteli: ''Hittoon Jahve insestin kieltävine sääntöineen. Tämä poika panee nyt.'' Sitten hän teki tyttärilleen seksialoitteen. Nämä olivat myötämielisiä, kun ei heilläkään ollut stigman takia ollut sukupuolisuhteisiin mahdollisuutta.

Ja he kaikki kolme panivat.