Sliipattu

''Osta nyt Äkkiä rikkaaksi -kirja'', Einari sanoi.

''Tuo kirja on huijausta'', mustapukuinen mies vastasi. ''Mutta voin taikoa sinut rikkaaksi.''

Einari kiinnostui heti. Hän oli sliipattu myyntitykki joka hankki elantonsa myymällä rikastumisoppaita. Hänen tärkein pääomansa oli luottamusta herättävä ulkomuoto sekä sulavapuheisuus. Rikastumisoppaita myymällä - kuten niiden opeillakaan - ei rikastunut, mutta lahjakas myyntitykki pystyi elämään mukavasti.

''Sivuvaikutuksena sinusta tulee niin ruma, ettei kukaan osta sinulta mitään.''

Einari suostui. Hän ajatteli, että jos hän olisi rikas, hänen ei tarvitsisikaan myydä mitään.

Vähän ajan päästä amerikkalaisen happoyhtiön rekka törmäsi Einariin. Happo runteli hänen kasvonsa tunnistamattomiksi. Ne olivat pelkkää arpea, suu oli vinossa, nenän paikalla oli kaksi reikää, ja vasen silmä oli ummessa. Hän sai korvauksena happoyhtiöltä kymmenen miljoonaa euroa.

Einarin ystävät kuitenkin kavahtivat Einarin uutta ulkomuotoa. Rahaa hänellä nyt oli, mutta kukaan ei halunnut olla tekemisissä hänen kanssaan. Einari päätti, että hän ei ollut sittenkään tyytyväinen tradeoffiin. Raha ei korvannut sosiaalisen vuorovaikutuksen menettämistä

Jonkun ajan päästä Einari törmäsi mustapukuiseen mieheen ja pyysi tätä perumaan taian.

''Taikaa ei voi perua, mutta jos saat suostuteltua jonkun ottamaan sen harteilleen, kantajaa voidaan vaihtaa.''

Kokeneena kaupparatsuna Einari laati myyntistrategian. Toisin kuin aiemmin, nyt hän kauppaisi oikeaa rikastumista. Hän ei kertoisi ikävästä sivuvaikutuksesta, hehkuttaisi pelkästään rikastumista.

Kun Einari yritti kaupata rikastumista ihmisille, hän havaitsi olevansa niin ruma, ettei kukaan uskonut hänen tarjoustaan rikastumisesta. Jossain mustapukuinen mies nauroi vertauskuvalliseeen partaansa.