Skinnyköitä

Skinnykkä on Oulun scifi-seura Polariksen raapaleesta edelleenkehittelemä novellityyppi. Skinnykkä on otsikoineen korkeintaan 160 merkkiä pitkä, ja näin lähetettävissä tekstiviestinä. Tässä minun yritelmiäni kirjoittaa ko. tyylilajissa. Nämä skinnykät on laadittu niin, että jos otsikon ja tekstin välissä on kahden merkin erotin, pituus on tasan 160 merkkiä.

Remontit ovat ikuisia

Päivisin asukkaita piinaa porien jyske. Tiessä on monttu, ja puomi karkottaa autot. Yöllä uuttera kääpiöklaani kätkee louhitun mithrilin.

Ikkunaprinsessa

Ruostehirviöt mellastavat hylätyssä tehtaassa. Vintturi herää eloon ja särkee ikkunan. Lasinsirpaleet kerääntyvät hahmoksi. Se on feminiininen.

Huippukokit

He olivat lastanneet raketin herkuilla. Painottomuudessa gulassi jäi syömättä. Urhea astronautti ei muuta voinut kuin puristaa mätitahnaa tuubista.

Itä-Pasilan morlokit

Puoli viideltä virkailijat poistuvat toimistoistaan. Silloin siltojen alla vaanitaan. Joku katoaa. Ennen hoidetut puistot alkavat rehottaa.

Kuoleman jälkeen

Fiiasin tömpärin turtsista ja folasin kretsamaan klöhriä. Platkasin riipsumisti. Tämä eroaa maanpäällisestä enemmän kuin olin osannut odottaa.

Kolme veistä

Oli koristelematon ja tylsä, koristeltu ja tylsä sekä vähän koristeltu mutta terävä. ''Kultainen keskitie'', hän tuumi ja valitsi vähän koristellun.

Metsänneito

Lähiömetsikköä halkaisi kävelytie. Kävelytien reunassa näin metsänneidon. Nostin neidon kävelytien toiselle puolen. Neito antoi suukon kiitokseksi.

Trolli

Tarkastin keskustelupalstan, jolle olin kirjoittanut mielipiteeni. Ei vastauksia. Mitä iloa oli sananvapaudesta, kun kukaan ei vaivautunut kuuntelemaan?

Kasvu

''Et välitä yhtään henkisestä kehityksestä", tyttöystävä raivosi. Opinhan minä joka päivä yliopistolla tieteenteosta. "Kasvat vikasuuntaan", hän napautti.

Uutispimento

Hullu Tiedemies kehitti ihmisen ja eläinten hybridejä. Ne salattiin kansalta, koska tieto olisi hämärtänyt ihmisarvoisen olennon ja eläimen rajaa.

Tablettitietokone

Nielaisen pillerin. Nanobotit ryntäävät aivoihini ja linkittyvät toisiinsa muodostaen monimutkaisen rakenteen. Tietokone on nyt käyttövalmis.

Palvelunestohyökkäys IRL

Miljoona zombia jonotti Osuuspankin konttorissa. Tiskillä jokainen niistä sanoi, ettei olekaan asiaa. Kaikki oli silti pakko palvella.

Rasismia vastaan

''Alas rasismi! Rasismia vastaan!'' ''Mitä hyvää maahanmuutossa on?'' ''No tietysti kun… öh… Mut me ollaan rasismia vastaan! Rasismia vastaan!''

Palautekytkentä

Jääplaneetalla taloja lämmitettiin öljyllä. Kasvihuoneilmiön ansiosta ilmasto lämpeni, ja lämmitys voitiin lopettaa. Ilmasto ei enää lämmennyt.

Raakaravintoa

Isken naista päähän, ja hän pökertyy. Avaan naisen vatsan veitsellä, otan maksan ulos vatsasta ja haukkaan sitä monesti. Syön vain raakaravintoa.

Kielto

''Ei energiajuomia minusta mihinkään tarvita'', savolaisäijä julisti. ''Kieltää sellaiset pitäisi.'' Onko asian tarpeettomuus riittävä syy sen kieltämiseen?

Uhanalainen

''Olen uhanalainen'', nyyhkytti Paavo Panda. ''Mistäs sen sait päähäsi'', kysyi Repe Rotta. ''Kirjassa luki, että pandat ovat uhanalaisia'', sanoi Paavo.

Siivous

''Nyt tarvitaan mappi, että paperit saadaan järjestykseen'', sanoi Repe Rotta. ''Tarvitaan myös moppi, että lattia saadaan puhtaaksi'', sanoi Paavo Panda.

Tutkimusta

''Eipäs sada'', huusi Paavo Panda. ''Sataapas'', huusi Repe Rotta. ''Ollaan eri mieltä. Mitä tehdään?'' kysyi Paavo. ''Mennään ulos katsomaan'', sanoi Repe.

Sateella

Paavo Panda ja Repe Rotta istuivat Repen kellarissa sateelta suojassa. Repe oli kiehauttanut heille teet juotavaksi. Se oli japanilaista sontsa-teetä.

Noppa

''Nyt tulee kuutonen'', sanoi Paavo Panda ja heitti noppaa. Kuutonen tuli. ''Tiesinpäs'', sanoi Paavo. ''Etkä tiennyt'', sanoi Repe Rotta, ''sinä vain arvasit.''

Kaupassa

Paavo Panda ja Repe Rotta olivat ostarilla tekemässä ostoksia. Ostokset eivät valmistuneet, koska he tapasivat Oili Osterin. Hän oli ostarin omistaja.

Ääretön

''Ääretön on liian iso'', sanoi Paavo Panda. Repe Rotta vastasi: ''Voi se olla pienikin. Millin matka voidaan jakaa äärettömän moneen tosi pieneen osaan.''