Seksipikkarit

Kerran menin Jokisten luo. Kuulun vanhoillislestadiolaisiin, joten minun ei pitäisi veljeillä maailmallisten ihmisten kanssa, mutta kun asuu Helsingissä kaukana lestadiolaisten valtaseuduista, sitä alkaa tehdä poikkeuksia.

Soitin ovikelloa, ja Jesse Jokinen, perheen viisitoistavuotias poika, avasi.

Sisältä kuului Aimon, perheen isän ääni: ''Hei, ne vilahti just!''

Siinä samassa Jesse juoksi taloon sisään. Seurasin Jesseä pukuhuoneeseen, ja näin koko perheen tuijottavan lattialla istuen pesukonetta, joka oli käynnissä. Lattia oli täynnänsä tyhjäksi syötyjä lautasia.

''Nyt ne taas vilahtaa!'' Jaana, perheen äiti sanoi.

''Mitä ihmettä te katsotte?''kysyin.

Manna, perheen kymmenvuotias tytär sanoi: ''Äidin seksipikkareita. Isi osti ne äidille.''

Jesse sanoi: ''Nyt ohjelma loppui. Pistäkää uusi ohjelma.''

Aimo meni käynnistämään pesukonetta uudelleen, ja Jaana sanoi: ''Älä pistä ohjelmaan linkousta. Linkouksen aikana ne ei vilahtele.''

''Kauanko olette katsoneet tuota?'' kysyin.

Jaana vastasi: ''Kaksi päivää. Hei kuule, kävisitkö ostamassa meille valmisruokia? Sellaisia, jotka saa nopeasti lämmitettyä mikrossa.''

* * *

Poistuin asunnosta ja kerroin koko jutun pastorille, joka käy seuroissamme. Helsingin ainoa lestadiolaispappi, varmaan.

Pappi vastasi: ''Heihin on mennyt alushousuista kososlainen henki. Normaalistihan se on televisio, joka saa ihmiset lumoihinsa, mutta joissain tapauksissa ikkunallisella pesukoneella on sama vaikutus. Onpa hyvä, että he törmäsivät lestadiolaisiin. Vain vanhoillislestadiolaisuus on tie pelastukseen, joten kykenemme auttamaan heitä.''

Menin papin kanssa Jokisille. Pappi meni pesukoneen eteen ja piti tulisieluisen puheen ikkunallisten pesukoneiden synnillisyydestä. Jokiset istuivat liikkumatta paikallaan, kuin hypnotisoituina. Papin lopettaessa saarnan sanoihin ''Kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä'' perhe nousi pöllämystyneenä seisomaan, ja perheenjäsenet katselivat toisiaan.

Pappi pysäytti pesukoneen ja onki sieltä mustat pitsipikkarit, jotka hän poltti talon takassa. Siinä tarvittiin vähän bensaakin, kun pesukoneen jäljiltä pikkarit olivat märät.

''Mistä ostit ne alushousut?'' pappi kysyi Aimolta.

''Se oli joku putiikki Aleksanterinkadulla, Boutique Sofian ja Boutique Kaisan välissä.''

Kävelen Aleksanterinkatua päivittäin töihin, ja Boutique Sofian ja Boutique Kaisan välissä ei ole muuta kuin ovi, josta pääsee asuntoihin vievään porraskäytävään.