Saunan taakse

Riistajärven kylän naapurikylissä puhuttiin, että Riistajärvellä tapahtui jotain outoa. Kukaan ei oikein osannut kertoa mitä, mutta huhuista pystyi rivien välistä lukemaan, että kylän ajateltiin olevan ennemmin Paholaisen kuin Jumalan hallussa. ''Jotain outoa siellä varmasti tapahtuu'', sanottiin.

Niinpä päätin tutustua asiaan. Otin huoneen Riistajärven keskiolutbaarin yläkerrasta ja lähdin baariin kyselemään. ''Mitä sinä tänne tulet kyselemään? Ihan tavallinen kylä tämä on'', kaljaukot vastailivat. Sama toistui, kun kyselin muilta kylänraitilla. Ihmiset korostivat kylänsä tavallisuutta ja kyseenalaistivat sen, että saavatko ulkopuoliset ylipäätänsä kysellä asiasta.

Jäin kuitenkin kylään. Tarkkailin elämää, ja usein öisin näin joidenkin ihmisten menevän metsään. Kun seuraavana päivänä kyselin asiasta metsässäkäyneiltä, he vakuuttivat katsoneensa illan telkkaria ja menneensä sen jälkeen nukkumaan. Ainakaan he eivät olleet omien sanojensa mukaan metsässä yöllä käyneet. Ja ainakaan heidän omien sanojena mukaan heidän asiansa eivät todellakaan kuuluneet minulle. Kun yritin keskustella edellisen illan tv-ohjelmista, he eivät muistaneet, mitä olivat katsoneet.

Yhtenä yönä lähdin salaa seuraamaan metsään menevää ihmistä. Kuljimme ensin kylän raittia, ja sitten metsään. Kun olimme kulkeneet sata metriä metsäpolkua, tuo ihminen katosi kuin tuhka tuuleen. Jouduin palaamaan saamatta selkoa tapahtumista. Seuraavana päivänä kadonnut ihminen kulki taas kylän raitilla kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Sitten tuli kylän kesäjuhlat. Tanssilavan viereen pystytettiin salko, jossa oli kaiverrettuna jotain maagisen näköisiä symboleja, kuin toteemipaalu, ja haitaristista ja sähköbasson soittajasta koostuva orkesteri soitti tanssimusiikkia. Kyselin kyläläisiltä salon merkeistä, mutta kaikki kielsivät siinä mitään merkkejä olevankaan. ''Ihan sileä salko se on'', yksikin sanoi, kun salon vieressä osoitin siinä olevaa merkkiä. ''Ei siinä mitään merkkiä ole.''

Kyselin ja kyselin merkeistä, ja kyläläiset alkoivat käydä aggressiivisemmiksi. ''Mitä sinä tänne tulet meidän asioihin puuttumaan?'' he sanoivat. ''Usko jo, ei siinä salossa mitään symboleja ole.'' Lopuksi uhkasivat hakata minut, tai ehkä jopa viedä saunan taakse, jos en heti poistuisi kylästä.

''Saunan taakse tuollaiset utelijat viedään'', he sanoivat. ''Siinä vaiheessa se on nirri pois.''

Siinä vaiheessa kun he alkoivat töniä minua, katsoin parhaaksi poistua kylästä. Kylän salaisuus ja selvittämättä, mutta en usko, että totuus olisi selvinnyt saunan takana.