Ryssän avaruusasemalla

Avaruudessa kiisi hopeanhohtoinen pallo. Se oli kiertänyt radallaan jo sata vuotta, säihkyen auringossa. Kun maapallo oli muuttunut asumiskelvittomaksi ekokatastrofin johdosta, suomalaiset olivat lähettäneet tekokuun maata kiertävälle radalle ja asuttaneet sen kansansa parhaimmistolla. Pallo oli siis täynnä elämää. Se sisälsi kaiken ihmiselle välttämättömän, ja se kiisi kierroksen toisensa jälkeen autiomaaksi muuttuneen maan yläpuolella.

Mutta mitä näemme? Pieni sukkula kiitää kohti palloa. Jos tarkkaavainen katsoja kuvittelee mielessään sukkulan radan, hän huomaa sen lähteneen matkaansa toisesta, suuremmasta pallosta. Suuremmassa pallossa on väestöä kymmenkertainen määrä suomalaisten palloon verrattuna, ja hädin tuskin se pystyy elättämään kaikki. Sen ulkoasu on rapistunut, ja sen aurinkokennot toimivat juuri ja juuri.

* * *

Jussi Kukkonen, viisitoistakesäinen jäntevä nuorukainen, oli aamulenkillään suomalaisten avaruusaseman vähemmän käytetyissä osissa, kun hän näki edessään jonkun miehen avanneen käytävän seinässä sijaitsevan huoltopaneelin ja sormeilevan johtoja sen sisällä. Miehellä ei ollut huoltojoukkojen univormua, joten Jussi-poika painoi käytävän seinässä olevaa hälytysnappia. Äänetön signaali lähti heti turvakeskukseen.

Neuvokkaana nuorukaisena Jussi jäi seurailemaan miehen puuhia matkan päästä. Mies sai työnsä valmiiksi ja lähti käytävää eteenpäin. Äänettömästi Jussi seurasi perässä. Jonkun ajan kuluttua miehen seuraan liittyi kaksi muuta miestä, ja miesten molotus paljasti heidän kansallisuutensa.

''Ryssiä!'' Jussi tuumi mielessään. ''Nyt on jotain pahaa tekeillä.''

Miehillä oli mukanaan Jussin ikäinen, vaaleahiuksinen neito, Ja kun Jussi katsoi tarkemmin, hän näki, että neidon kädet oli sidottu köysillä.

''Ryssä on saanut suomalaisen tytön vangiksi'', Jussi ajatteli.

Seurue kulki ilmalukolle ja poistui sen kautta, ilmeisesti sukkulaan. Jussi ei voinut muuta kuin seurata tilannetta matkan päästä.

Ilmalukon sulkeuduttua saapuivat aseman turvamiehetkin paikalle: ''Kun tulimme irroitetun paneelin luo, emme tienneet, mihin suuntaan olitte menneet. Siksi meillä kesti.''

* * *

''Ryssä on peukaloinut ilmastointiamme'', majuri Väänänen jyrähti. ''Onneksi Jussi-poika havaitsi sen heti ja asia saatiin korjattua.''

Neuvonpitoon oli kutsuttu Väänäsen, avaruusaseman johtajan lisäksi hänen adjutanttinsa Holmisto sekä luutnantti Karila. Jussi oli päässyt mukaan, koska hänen toimintaansa oli pidetty esimerkillisenä.

''Eikä siinä kaikki'', Väänänen jatkoi. ''Ryssä on saanut suomalaisen neidon vangiksi. Kuolemaa pahempi kohtalo häntä odottaa.''

''Sain juuri viestin kuulokkeeseeni'', Holmisto keskeytti. ''Teidän tyttärenne, Väänänen, ei ole saapunut tänään oppitunnilleen.''

''Minun kaunis Inkerini'', Väänänen päivitteli. ''Ryssä on kaapannut minun kauniin Inkerini. Lähetämme heti pelastusretkikunnan.''

''Voimalla emme ryssää päihitä'', Karila sanoi. ''Tarvitaan viekkautta. Nyt pieni joukko on parempi kuin suuri. Ehdotan, että lähetämme jääkäri Kulomaan, hänellä on kokemusta ryssän avaruusasemasta, ja hänen avukseen vain yhden miehen.''

''Hyvä idea'', Väänänen sanoi. ''Eiköhän panna tämä Jussi-poika hänen avukseen. Hän on osoittanut neuvokkuutensa, ja saapahan vähän kokemusta tämän tapaisista retkistä.''

* * *

Jussi ja jääkäri Kulomaa astuivat ilmalukosta saastaiseen käytävään. He olivat saapuneet sukkulalla ryssän avaruusasemalle, ja sukkula oli jätetty kiinni ilmalukkoon. Kulomaa tiesi, missä ryssä piti vankejaan, joten parivaljakkomme suuntasi suoraan kohti sellejä.

He etenivät hiljaa hiipien pitkin käytävää, jolla oli kaikkea roinaa, rikotuista laitteista likaisiin vaatteisiin ja homeisiin leivänkannikoihin.

''Ei suomalaisten asemaa tällaiseen kuntoon päästetä'', Kulomaa kommentoi sotkua. Jussi oli samaa mieltä.

Kun parivaljakkomme oli edennyt jonkun matkaa, Kulomaa sanoi: ''Hys! Tuolla edessä on ryssän vartija. Yllätän hänet.''

Jonkun matkan päässä tosiaan seisoskelikin huonoryhtinen, pitkäpartainen mies, jonka olisi pitänyt valppaasti tarkkailla ympäristöään, mutta joka kuitenkin oli kiinnostuneempi mahorkkasätkästään. Miehen univormu oli reikäinen.

Kulomaa hiippaili miehen taakse ja iski tätä munuaisiin. Mies ei pudonnut ensimmäisestä iskusta, vaan kääntyi tapellakseen. Kulomaa oli opiskellut muinaista kalevalaista taistelulajia sampoa, ja sampotaidoillaan hän nujersi ryssän helposti.

Kun Jussi saapui paikalle, Kulomaa sanoi: ''Ei näistä ryssistä ole vastusta. Laiskoja vetelyksiä, ja aliravittujakin vielä.''

* * *

Kun oltiin taas edetty jonkun matkaa, käytävän sivussa oli oviaukko, jonka takaa kuului huokauksia ja askeleita.

''Käypä Jussi kurkkaamassa varovasti, mitä siellä tapahtuu'', Kulomaa käski.

Jussi teki työtä käskettyä ja vilkaisi nopeasti oviaukosta. Siellä oli huone, jonka lattia oli täynnä lavereita. Kalpeita, sairaalloisia ihmisiä makasi lavereilla ja heidän välissään kulki lähes yhtä sairaalloisia hoitajia. Huoneen lattia oli saastan peitossa.

Kun Jussi kertoi havainnostaan Kulomaalle, tämä vastasi: ''Potilaat kärsivät aliravitsemuksesta. Täällä ei riitä ruokaa kaikille.''

Jussi ja Kulomaa pujahtivat käytävää pitkin huonen ohi tulematta havaituiksi, ja seuraavan oviaukon kohdalla Kulomaa käski Jussia taas kurkkaamaan huoneeseen.

Huone oli valtava kasvihuone, jonka viljelmät oli jätetty hoitamatta. Vijelyskasvit olivat kitukasvuisia ja veden puuttesta ruskeita. Ainoa kasvusto, joka rehotti, olivat rikkaruohot.

''Se on ryssän hydroviljelmä'', Kulomaa valisti. ''Siellä heidän pitäisi kasvattaa ravintonsa, mutta he eivät huolehdi viljelmästään. He laiminlyövät kastelun ja rikkaruohojen kitkemisen. Kuka tahansa suoraselkäinen viljelijä olisi työn touhussa kunnostamassa kasvimaata, mutta ryssän kasvimaalla et näe yhtään työntekijää.''

Parivaljakkomme kulki käytävää huoneen ohi.

* * *

Seuraavan oviaukon kohdalla Kulomaa kuiskasi Jussille: ''Tuossa on ryssän huoltokeskus. Siellä hoidetaan viemäröinti, ilmastointi ja sen sellainen. Huoneen perällä on vankiselli, jossa Inkeri todennäköisesti on. Ryssä laittaa parhaat miehensä vartioiman vankeja, joten ryntäämme sisään, ja minä hoitelen vartijan.''

Kulomaa ja Jussi ryntäsivät huoneeseen, jonka lattia oli johtojen ja putkien peitossa. Kulomaa hyökkäsi vartijan kimppuun. Vartija oli lihaksikkaampi kuin edellinen, vaikka hänen univormunsa oli yhtä rähjäinen.

Kovasti vartija pisti vastaan, vaikka Kulomaa viuhtoi ja potki sampotaidoillaan. Jussi katsoi Kulomaata ihaillen ja päätti pyytää tätä opettamaan sampoa heti kun he olisivat saapuneet suomalaisten asemalle.

Miehet vaihtoivat iskuja. Milloin Kulomaa potkaisi vartijaa vatsaan, milloin taas vartijan nyrkki osui Kulomaan leukaan. Kulomaa oli kuitenkin Suomen miesaineksen valioita, ja ryssän sipaisut eivät häntä lannistaneet.

Lopulta Kulomaa sai kellistettyä vartijan maahan ja istui tämän päälle. Sampolyönti toisensa jälkeen osui vartijan päähän, kunnes tämä oli tajuton.

Kulomaa otti vartijalta avainnipun ja avasi sellin oven. Kulomaa ja Jussi astuivat selliin, ja siellä oli sama tyttö, jonka Jussi oli nähnyt ryssän vankina.

''Inkeri Väänänen!'' Kulomaa huudahti.

''Jääkäri Kulomaa'', Inkeri vastasi. ''Tiesin, että saapuisitte pelastamaan minut, mutta mikäs komistus sinulla on mukanasi?''

Inkeri loi Jussiin merkitsevän katseen, ja punastellen Jussi tarjosi kättään: ''Jussi Kukkonen.''

Nuoret kättelivät, ja Inkeri antoi pusun Jussin poskelle. Jussia arastutti. Hän halusi olla Inkerin suosion arvoinen.

Kun kolmikko oli poistunut sellin ulkopuolelle, Jussi sanoi: ''Menkää te edeltä. Minä jään hetkeksi tänne.''

* * *

Kun Jussi tapasi Kulomaan ja Inkerin ilmalukon edessä, Kulomaa kysyi: ''Mikä tämä haju on?''

''Tein ryssälle pienen jekun'', Jussi vastasi. ''Yhdistin heidän viemäriletkunsa heidän ilmastointiletkuunsa. Nyt paskan haju leviää ilmastoinnin kautta.''

'"Oletpa sinä neuvokas, Jussi'', Inkeri kehaisi. ''Oma sankarini.''

Kolmikko poistui ilmalukon kautta sukkulaan, ja ilmalukon sulkeutuessa Inkeri sanoi: ''Sellaista se on ryssän avaruusasemalla. Paska haisee ja balalaika soi.''