Poikamiehen ruokareseptejä

Aina ei jaksa syödä HK:n sinistä raakana. Tässä ruokia, joita teen. Ne ovat helppoja tehdä, halpoja ja lihapitoisia. Tervetuloa poikamiehen epäterveelliseen maailmaan!

Hampurilainen

4 hampurilaista

  • 400 g nauta-sika -jauhelihaa
  • 4 pitkulaista sämpylää (Itse käytän S-Marketin juustosämpylöitä.)
  • 4 siivua cheddar-juustoa (Se yksittäispakattu sulatejuustocheddar käy.)
  • 1 kananmuna
  • pippurisekoitusta (Minusta Santa Maria -merkkinen on parasta.)
  • chilimajoneesia tai vastaavaa kastiketta (Minusta Samurai Red Pepper and Chili on parasta.)

1. Pistä liha, kananmuna ja pippurisekoitus (sitä saa olla reilusti) kulhoon. Vaivaa kädellä tasaiseksi massaksi.

2. Leivo massasta 8 kpl noin 5 cm halkaisijaltaan olevia pyöreitä kakkaroita. Paksuus noin 1.5 cm. Pistä ne paistinpannulle.

3. Paista kakkaroita paistinpannulla 7-10 minuuttia. Käännä pihvit paistamisen puolivälissä. Kun uskot pihvien olevan valmiita, kypsyyden testaamiseen ei ole muuta tapaa kuin halkaista yksi pihveistä. Jauhelihaa voi paistaa teflon-pannulla ilman paistinrasvaa.

4. Halkaise sämpylät ja pistä juustot niiden väliin. Mikrota puoli minuuttia.

5. Pistä kaksi jauhelihapihviä jokaisen sämpylän väliin, ja pistä pihvien päälle chilimajoneesia.

Thaicurry

3 annosta

  • 1 paketti porsaan suikalelihaa
  • 1 tölkki kookosmaitoa
  • 1 iso tölkki säilykeherkkusieniviipaleita
  • 100 g puna-, viher-, panang- tai massamancurrytahnaa
  • supervahvaa chilikastiketta (Jos käytät marketticurryä.)
  • riisiä (Jasmiiniriisi on autenttisin.)

1. Laita riisivesi kiehumaan, ja kun se kiehuu, lisää riisit.

2. Sillä aikaa kun riisivesi kiehuu, laita wokkiin 1/3 kookosmaidosta, currytahna ja lihat. Sekoita ja ruskista lihat.

3. Laske wokin lämpöä. Lisää wokkiin loput kookosmaidosta. Kaada herkkusienistä neste pois ja lisää herkkusienet wokkiin. Jos käytit marketticurrya, lisää maun mukaan supervahvaa chilikastiketta. Etnokaupan curryissa on tarpeeksi potkua jo valmiiksi. Sekoita.

4. Anna kiehua matalalla lämmöllä. Kun riisi on valmis, ruoka on valmis.

Vindalooporsas

3 annosta

  • 1 paketti porsaan suikalelihaa
  • 500 g paseerattua tomaattia
  • 1/2 tölkkiä Pirkka vindaloo -tahnaa
  • riisiä (Basmatiriisi on autenttisin.)

2. Sillä aikaa kun riisivesi kiehuu, ruskista lihat wokissa.

3. Laske wokin lämpöä. Lisää wokkiin paseerattu tomaatti ja vindalootahna. Kaada herkkusienistä neste pois ja lisää herkkusienet wokkiin. Sekoita.

Vindalootahnassa on tulisuutta ihan hyvin jo valmiiksi, joten chilikastiketta ei useimpien tarvitse lisätä.

Osterikastikemättö

3 annosta

  • 1 paketti porsaan suikalelihaa
  • 2 dl pullo osterikastiketta
  • 2 ruokalusikallista (ei kukkurallista) maissitärkkelystä
  • ripaus valkosipulijauhetta
  • riisiä

1. Laita riisivesi kiehumaan ja lisää riisit, kun se kiehuu.

2. Ruskista lihat wokissa.

3. Laske wokin lämpöä. Kaada herkkusienistä neste pois ja lisää herkkusienet wokkiin. Lisää wokkiin myös osterikastike ja valkosipulijauhe. Sekoita.

4. Sekoita snapsilasissa vettä ja maissitärkkelys.

5. Kaada snapsilasin sisältö wokkiin kastikkeen joukkoon ja hämmennä perusteellisesti.

6. Anna wokin kiehua hetki matalalla lämmöllä, ja se on valmis. Kun riisit ovat valmiit, tarjoile.

Friteerattu liha ja ranskalaiset

3-4 annosta

  • 1 paketti porsaan palapaistia
  • 3 dl vehnäjauhoja
  • 1.5 dl maissijauhoja
  • 1 kananmuna
  • 1 teelusikallinen leivinjauhetta
  • 2 dl maitoa
  • 1/2 l pullo ruokaöljyä
  • ranskanperunoita

1. Laita jauhot, kananmuna, leivinjauhe ja maito kulhoon. Normaalit ihmiset lisäävät vielä ripauksen suolaa, vaikka itse en. Vaivaa taikinaksi. Taikinan kuuluukin jäädä tosi löysäksi.

2. Sekoita lihat taikinaan. Yritä saada jokainen lihapala upotettua erikseen taikinaan.

3. Laita kattilaan ruokaöljyä niin, että sitä on noin 3 cm kerros. Kuumenna öljy. Se on sopivan kuumaa, kun sinne tiputettu vesitippa poreilee kunnolla.

4. Laita taikinalla päällystettyjä lihapaloja kattilaan sen verran kuin väljästi sopii. Odota, että öljy poreilee reilusti, ja laske levyn lämpö sen jälkeen esim. neloselle. Paista 5-10 minuuttia. Tämän jälkeen lihan pitäisi olla sisältä kypsää (tämän testaamiseen ei ole muuta tapaa kuin halkaista yksi lihanyytti) ja taikinan päältä kullankeltaista. Jos taikina jää liian vaaleaksi, lämpöä on liian vähän. Jos taas liha on sisältä raakaa siinä vaiheessa, kun taikina on käristynyt liian tummaksi, lämpöä on liian paljon. Koko paistamisen ajan öljyn pitäisi poreilla kunnolla. Tämän vaiheen oppii tekemään oikein vain harjoittelemalla.

5. Ota lihanyytit pois öljystä ja kuivata pari minuuttia talouspaperin päällä.

6. Toista vaiheita 4-5 kunnes kaikki lihat on paistettu.

7. Nyt, kun sulla on se kuuma öljy siinä valmiina, laita ranskalaisia 1.5 cm kerros kattilaan öljyyn (kuitenkin niin, että ranskalaiset peittyvät kokonaan) ja paista pari minuuttia.

8. Ota ranskalaiset pois öljystä ja kuivata pari minuuttia talouspaperin päällä.

9. Toista vaiheita 7-8, kunnes olet saanut haluamasi määrän ranskalaisia. Ranskalaisista tulee öljyssä paistamalla parempia kuin uunissa.

Nuo lihanyytit eivät kestä jäähdyttämistä ja mikrottamista, joten kannattaa kutsua muutama kaveri syömään.

Kahden meetvurstin pizza

3-4 pizzaa

  • 1 paketti valmispizzanpohjia
  • 2 pakettia valkosipulitomaattimurskaa
  • 1 paketti emmentaljuustoraastetta
  • 1 paketti mozzarellajuustoraastetta
  • 1 paketti meetvurstisuikaleita
  • 1 paketti pepperonimakkarasiivuja

Alla ohjeet yhden pizzan tekemiseen, aineksista riittää kolmeen isoon tai neljään pieneen pizzaan.

1. Levitä tomattimurskaa pizzanpohjalle.

2. Levitä kumpaakin juustoa pizzan päälle.

3. Lisää pizzan päälle meetvurstisuikaleita.

4. Päällystä koko komeus pepperonimakkarasiivuilla. Älä kitsastele, makkarasiivut kutistuvat uunissa.

5. De Luxe -versioon lisätään vielä tässä vaiheessa päälle sinihomejuustomurua.

6. Paista uunissa pizzanpohjapaketin ohjeiden mukaan.

Absolutistin juustofondue

kahdelle nälkäiselle tai useammalle viihdesyöjälle

  • 2 pakettia (yht. 300 g) emmentalraastetta
  • reilu desi omenamehua
  • sitruunamehua
  • 1-2 ruokalusikallista maissitärkkelystä
  • ripaus mustapippuria
  • ripaus valkosipulijauhetta
  • ranskanleipä

1. Lämmitä omenamehu kattilassa juuri kiehumispisteen alapuolelle, ja laske levyn lämpö ykköselle tai kakkoselle. Jatkossakin kattilassa oleva tavara pidetään juuri kiehumispisteen alapuolella.

2. Lisää juustoraaste vähän kerrallaan kattilaan koko ajan hämmentäen vimmatusti. Pidä aina huoli siitä, että juusto kattilassa on sulanut ennen kuin lisäät seuraavan satsin juustoa. Tässä vaiheessa kattilassa oleva tavara on vielä kahtena faasina, älä huolestu.

3. Lisää kaksi reilua lorausta sitruunamehua (sitruunamehua myydään sellaisissa spruittauspulloissa, ja sellaisesta siis spruitataan kahdesti). Lisää myös maissitärkkelys, mustapippuri ja valkosipulijauhe. Hämmennä, kunnes kattilassa oleva tavara on tasaista massaa. Jos näin ei muuten käy, nosta vähän lämpöä.

4. Leikka tai revi ranskanleivästä paloja, joiden halkaisija on 2-3 cm. Jokaisessa palassa pitäisi olla leivän kuorta.

5. Kiinnitä leipäpala haarukkaan niin, että leivän kuori on takimmaisena ja menee haarukan läpi (näin pala ei putoa juustoon.) Dippaa leipäpala kuumassa juustomassassa ja syö. Toista, kunnes olet kylläinen. Juustomassa on jollain ilveellä pidettävä kuumana syömisen ajan.

Fondue ei kestä jäähdyttämistä ja uudelleenlämmittämistä, joten kannattaa kutsua kaveri syömään.

Texmex

7 täytettyä tortillaa

  • 1 paketti porsaan suikalelihaa
  • 7 vehnätortillaa
  • 1 pussi tacomaustetta
  • 1 purkki texmex -juustokastiketta
  • 1 purkki guacamolea
  • supervahvaa chilikastiketta

1. Ruskista lihat paistinpannussa.

2. Lisää sen jälkeen paistinpannuun lihojen päälle hiukan vettä ja tacomauste. Lisää chilikastiketta maun mukaan. Sekoita.

3. Kiehuta neste pois paistinpannulta.

4. Mikrota tortilloita parikymmentä sekuntia.

5. Lisää tortillan yläosan keskelle lihoja, juustokastiketta ja guacamolea.

6. Taita tortillan alaosa yläosan päälle.

7. Taita tortillan sivut liha-juustokastike-guacamole-jutun päälle.

8. Syö syntynyt nyytti käsin.

9. Toista vaiheita 5-8 kunnes olet kylläinen.

Tortillat eivät kestä jäähdytystä ja uudelleenmikrotusta, joten mikrota kerralla vain niin monta tortillaa kuin syöt.

Kolmioleivät

12 pientä kolmioleipää

  • 1 iso pussi vehnäpaahtoleipää
  • 1 purkki creme fraichea
  • 1 pussi meetvurstisuikaleita

1. Laita creme fraiche ja meetvursti kulhoon. Sekoita kädellä tahnaksi.

2. Leikkaa paahtoleipäsiivu kahdeksi kolmioksi.

3. Levitä toiselle leipäkolmiolle kukkurallinen ruokalusikallinen meetvurstimassaa.

4. Paina toinen leipäkolmio kanneksi.

5. Toista vaiheita 2-4 kunnes kaikki meetvurstimassa on käytetty.

Syö esimerkiksi katsellessasi telkkaria.

Juustolautanen

Herkutteluun esimerkiksi elokuvaa katsoessa sopii juustolautanen. Isolle lautaselle katetaan kolmea tai neljää juustoa palana sekä ei-makeita keksejä. Kattaukseen kuuluu myös terävä veitsi, jolla juustoa leikataan, ja jos yksi juustoista on sinihomejuusto, sille katetaan oma voiveitsi. Ruokailijat leikkaavat juustoista paloja ja syövät niitä keksien päällä.

Juustolautaselle ei laiteta mitään tavallista edamia, vaan kannattaa rohkeasti kokeilla niitä fiinimpiä ulkomaalaisia juustoja, joita isommissa marketeissa alkaa jo olla hyvät valikoimat. Idea on nauttia juuston mausta, joten maustettuja juustoja kannattaa ostaa korkeintaan yksi. Homejuustoilla saa näppärästi vaihtelua tavallisiin juustoihin verrattuna.

Oma vakiintunut mallini alkaa olla se, että juustolautasella on yksi sinihomejuusto, yksi valkohomejuusto, yksi cheddar sekä yksi muu juusto. Cheddar ei ole niitä sulatejuustoviipaleita, vaan ihan palacheddaria, jota saa sekä tumman- että vaaleankeltaisena. Viimeksi neljäs juusto oli minulla chilillä maustettua eestiläistä savujuustoa.

Juustoja varten kaupoissa myydään ihan omia keksilajitelmia. Itse olen kuitenkin huomannut, että näissä osa kekseistä on niin voimakkaan makuisia, että juusto ei niiden kanssa pääse oikeuksiinsa. Lisäksi lajitelmassa on aina vähemmän keksejä kuin paketin koosta voisi päätellä. Itse ostankin juustolautasen kanssa aina paketin ihan tavallisia voileipäkeksejä ja paketin Carr's Table Water -keksejä.

Valmisruuat

Fish and chips on helppo tehdä valmisruokana. Leivitettyä pakastekalaleikettä ja ranskalaisia paistetaan uunipellillä leivinpaperin päällä 225 asteessa 20 minuuttia. Pakastekalaleikkeen sijaan voi halutessaan käyttää cordon bleu -kanaa tai leivitettyjä mustekalarenkaita. Myös grillitassut (maustetut jauhelihapihvit) käyvät kalaleikkeen sijaan.

Jos yllä kalaleikkeen korvaa nakeilla, saa todellisen köyhäilypäivien version makkaraperunoista. Nakit voi pilkkoa kolmeen osaan ja laittaa paistumaan ranskalaisten sekaan. Popsi Iso Viitonen on 30 nakin paketti, joka maksaa kaupoissa alle 3 euroa, ja ison pussin ranskalaisia saa 2 eurolla. Nämä riittävät kolmeen isoon annokseen. Niinä päivinä, kun rahat ovat vähissä, kannattaa keskittyä halpoihin kaloreihin.

Kaupoissa myydään itämaisia valmismaustekastikkeita pienissä pusseissa, merkeiltään Spice Up ja Blue Dragon. Niistä voi tehdä ruuan samaan tapaan kuin Vindalooporsas yllä, mutta tomaatti ja vindalootahna korvataan maustekastikkeella. Yhteen ruokaan tarvitaan kaksi (keskenään samanlaista) pussia. Omia suosikkimakujani ovat sechuan ja chili-valkosipuli. Tulisuutta näissä ei ole, joten sen joutuu itse tekemään lisäämällä supervahvaa chilikastiketta.