Ratsu G5-F7

Kaikki alkoi siitä, kun antikvariaatinpitäjäystäväni lahjoitti minulle shakkilaudan. Olin maininnut, että minusta olisi hauskaa omistaa kirottu esine, ja kun hän oli sattumalta saanut kirotun shakkisetin, hän lahjoitti sen minulle. Jos laudalla siirtäisi valkean ratsun G5-F7, menettäisi kaiken mitä omistaisi.

Saman päivän iltana kun olin saanut shakkilaudan, veljeni tuli käymään luonani. Minä ja velipoika kilpailemme aina kaikessa. Olin varakkaampi kuin hän, joten hän paikkaili itsetuntoaan haastamalla minut kaikennäköisiin kilpailuihin. Niissä voitot menivät yleensä tasan.

''Eiköhän oteta erä shakkia'', velipoika sanoi nähtyään uuden antiikkishakkisettini. Ajattelin, että yksi ratsun siirto olisi epätodennäköinen. Sitä paitsi, jos kieltäytyisin haasteesta, velipoika pitäisi itseään moraalisena voittajana, ja sitä en halunnut. Niinpä hyväksyin haasteen.

Velipoika otti mustan ja valkean sotilaan, ja sekoitti ne selkänsä takana. Olemme pelanneet sen verran shakkia keskenämme, että tämä aloitusrituaali on jo vakiintunut. Hän tarjosi nyrkkejään, ja valitsin vasemman. Siitä paljastui valkoinen sotilas. Pelaisin siis valkoisilla, eikä kirous iskisi kumpaankaan, jos vain välttelisin kiroussiirtoa.

''Tosimies voittaa mustillakin'', velipoika sanoi. ''Valkeat on lällyn nappulat.''

Peli alkoi. Mietimme pitkään jokaista siirtoa, koska kumpikaan ei halunnut hävitä. Peli oli tasainen. Sitten tajusin, että velipojan suojaamaton lähetti oli ruudussa G5. Enempiä ajattelematta söin sen ratsulla. Nyt pitäisi vain vältellä ratsun siirtämistä F7.

''Haa!'' velipoika sanoi voitonriemuisena.

Kyseessä oli ansa, ja velipoika sai hyökkäyksen aikaiseksi. Häviöni alkoi näyttää vääjäämättömältä, ja pähkäilin ja pähkäilin, kuinka pinteestä päästäisiin. Veljelleni en halunnut hävitä. Sitten tajusin siirtosarjan, jolla saisin matitettua velipojan. Kuin itsestään käteni nousi sarjan ensimmäiseen siirtoon. Ratsu G5-F7.

* * *

Nyt paistan näpistettyä lenkkimakkaraa muiden spurgujen kanssa sillan alla. Se tässä eniten vituttaa, että nyt velipoika on varakkaampi kuin minä.