Raamattu

Nyt löytyi myös tällainen ''Kristuksen viimeinen kiusaus'' -leffan pohjalta kirjoitettu kirja. Itse asiassa elokuvan tapahtumat ovat vain pieni pätkä kirjan keskellä, ja valtaosa kirjasta käsittelee elokuvaa edeltäneitä tapahtumia. Myös elokuvan jälkeisiä tapahtumia kuvaillaan runsaasti. Kyllähän tällaisella expanded universe -lähestymistavalla on paikkansa, mutta tämä menee jo liian pitkälle. Erityisesti alun pätkän maailman luomisesta, samoin lopun apokalyptiset visiot olisi hyvin voinut jättää pois. Ne ovat liian kaukana elokuvan realistisesta tyylistä.

Kirjailija tavoittelee selvästi jonkunlaista postmodernia otetta. Esimerkiksi elokuvan tapahtumat on kuvattu neljänä erillisenä, toisistaan hiukan poikkeavana versiona. En ihan tiedä, mitä kirjoittaja yrittää tällä sanoa. Todennäköisesti kyseessä on vain ihan puhdas tyylillinen kikkailu. Kirjassa myös vaihdetaan koko ajan kerrontatapaa, ja osa kirjasta onkin kirjoitettu esimerkiksi kirjeinä ja sukuluetteloina. Ratkaisu ei ole kovin onnistunut. Kirja onkin hyvä osoitus siitä, että suorasanaisella kerronnalla on omat vahvuutensa.

Kirja esittää elokuvan päähenkilön hiukan eri tyylillä kuin itse leffa. Kirjailija on jostain syystä poistanut päähenkilöstä kaikki inhimilliset heikkoudet, ja hänet on kuvattu eräänlaisena arkkityyppinä. Tässäkin ihmettelen kirjailijan ratkaisua. Liekö syynä ratkaisuun kirjailijan mieltymys Jungiin vai mikä, mutta realistinen ihmishahmo olisi kuitenkin toiminut pelkistettyä paremmin.