Prinsessa, joka oli hyvä matikassa

Olipa kerran prinsessa, joka oli todella hyvä matikassa. Kuningas oli luvannut, että se, joka huolisi prinsessan käden, saisi myös puoli valtakuntaa. Sulhaskandidaatteja ei kuitenkaan löytynyt. Kaikki pelkäsivät prinsessaa, koska tämä oli niin hyvä matikassa.

Kerran vihollismaan armeija marssi kohti kuninkaan linnaa. Kaikki pelkäsivät, koska viholliset olivat niin taitavia tykkimiehiä. Kuninkaallakin oli tykkejä, mutta koska ne olivat uutuus, kukaan ei osannut kunnolla käyttää niitä. Kuula lensi aina liian lyhyelle tai pitkälle, koska ruutia oli aina liian paljon tai vähän. Kuningas ajatteli menettävänsä valtakuntansa, mutta toisaalta sillä ei ollut hänelle väliä. Hänen kallein silmäteränsä, prinsessa, ei kuitenkaan kelpaisi viholliselle.

Prinsessa otti kynän ja paperia, ja alkoi laskemaan. Hän puursi tornissaan tunnista toiseen, ja sai lopulta aikaan taulukot, joissa kerrottiin, paljonko ruutia tarvittiin, että tykinkuula saataisiin lentämään mikin etäisyys.

Kun viholliset hyökkäsivät, kuninkaan miehet olivat tykkien äärellä taulukoiden kanssa. Tällä kertaa tykinkuulat lensivät juuri niinkuin pitikin, ja viholliset pötkivät pakoon. Prinsessaa juhlittiin sankarittarena.

Pari kuukautta näiden tapahtumien jälkeen vihollismaan tykkimestari pyrki kuninkaan puheille. Hän oli kuullut, että linnassa osattiin tehdä tykkilaskelmia ja halusi laskelmientekijän oppiin. Tykkimestari itse ampui näppituntumalta, joka oli aika tarkka. Kuningas ajatteli, että vihollisen tykkimestarin lojaalisuudesta voisi olla hyötyä ja suostui.

Tykkimestari ensin oudoksui sitä, että opettaja oli prinsessa, mutta laskentataito oli niin tärkeä, että hän alistui naisen oppilaaksi. Laskiessaan yhdessä tykkimestari ja prinsessa rakastuivat toisiinsa tulisesti, olihan heillä yhteinen mielenkiinnonkohde, tykkilaskelmat.

Niin tykkimestari sai prinsessan käden ja puoli valtakuntaa, ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka. Sen pituinen se.