Piironki

10-vuotias Ville kuuli ulko-oven avautuvan. Vanhemmat olivat varmaan palaamassa kaupungilta. Vanhemmat kuppasivat eteisessä tavallista kauemmin, ja Ville meni katsomaan, mistä oli kyse.

Vanhemmat raahasivat jotain sisälle. ''Katsopas, Ville, kun ostettiin piironki'', isä sanoi.

Piironki näytti vanhalta, ja se oli tummanruskeaa puuta. Aivan erilainen kun perheen muut huonekalut.

''Ikeastako te tuon ostitte?'' Ville kysyi. Perheen kaikki huonekalut oli ostettu sieltä.

''Ei, näimme tämän antiikkiliikkeessä, ja äitisi ihastui tähän'', isä sanoi.

Piironkia edelleen raahattiin oviaukosta sisään, ja Ville meni tarkastelemaan sitä lähempää.

''Äläpä Ville koske sitä, ettei jää sormenjälkiä'', äiti sanoi.

Piironki laitettiin käytävään, ja äitistä tuli vähitellen yhä tarkempi sen suhteen, ettei Ville saa koskea piironkia, ettei siihen vain jää sormenjälkiä. Lopulta Villeä vaadittiin kiertämään aina piironki vähintään metrin päästä, mikä oli hankalaa, koska käytävä oli talossa keskeisellä paikalla. Ville ei myöskään tiennyt, mitä äiti piirongissa säilytti. Ville ei koskaan nähnyt mitään laitettavan sinne tai otettavan sieltä pois.

Kerran Ville uteliaisuuttaan avasi piironginlaatikon, ja sieltä kurkisti mörkö. Sillä oli musta turkki ja punahehkuiset silmät. Kaikkein pelottavimmat olivat kuitenkin sen kaksi torahammasta.

''Äiti, äiti! Piirongissa on mörkö!'' Ville huusi hädissään.

Äiti juoksi paikalle. ''Et kai sinä koskenut piironkiin? Siihen jää sormenjälkiä!''

''Koskin mut siellä on mörkö'', Ville sanoi.

Äiti sulki piironginlaatikon. ''Älä höpsi, ei siellä mitään mörköä ole. Piironkiin koskemisesta saat kuitenkin viikon kotiarestia.''

Kotiarestissa Villellä oli tylsää, kun videopelitkin oli arestin ajaksi kielletty. Tietokoneen hyötykäyttö oli kuitenkin sallittua, ja niinpä Ville pari päivää arestissa oltuaan etsi Googlella tietoa piironkimöröistä. Mörgölögisen seuran kotisivulta löytyikin seuraava tieto:

''Piironkimöröt asuvat vanhoissa piirongeissa. Aikuiset eivät näe niitä tai tiedosta niiden olemassaoloa. Alle 13-vuotiaat lapset sen sijaan näkevät ne. Piironkimöröt vaikuttavat aikuisten mieliin niin, että ne saavat aikuiset hauluamaan piironkia ja suojelemaan sitä kaikin keinoin. Piironkimörköjen häätämisestä katso Mörgölögic Society website.''

Ville klikkasi Mörgölögic Society -linkkiä, mutta voi! Sivu oli englanniksi. Ville oli opiskellut englantia koulussa, mutta hänen taitonsa eivät olleet vielä sillä tasolla, että hän olisi osannut lukea sivun.

Ville huomasi ruudun yläosassa olevan painikkeen ''Käännä tämä sivu.'' Ville klikkasi painiketta, ja Mörgölögic Societyn sivut tulivat ruutuun huonolla suomella. Ville kahlasi läpi tietoa piironkimöröistä, kunnes hänen silmänsä osuivat seuraavaan tekstiin:

''Piironki kummitus saa poistua laittamalla piironkiin kuva vielä hurjempi mörkö. Tämä tapaus piironkimörkö säikähtää kuva ja häipyy.''

Ville otti piirustuspaperia ja alkoi piirtämään vielä hurjempaa mörköä. Hän piirsi sille ainakin sata torahammasta, ja punaiset mulkosilmät, joista tihkui verta. Sen kynnet olivat pitkät ja turkki pikimusta. Kun kuva oli valmis, Ville tarkisti, ettei kukaan näe ja kävi ujuttamassa kuvan piironginlaatikkoon. Avatessaan laatikkoa hän piti silmiä kiinni, ettei näkisi piironkimörköä. Ville toivoi ymmärtäneensä nettitekstin oikein, niin että tämä toimisi.

Parin tunnin päästä äiti huusi: ''Ville, tulepas auttamaan, niin laitetaan lakanoita piironginlaatikoihin.''

Ville ajatteli, että nyt äiti antoi hänen koskea piironkiin. Mörkö taisi olla poissa.

Ville meni auttamaan, ja äiti avasi erään piironginlaatikon. ''Ai täällä onkin joku piirustus. Otetaan se pois'', äiti sanoi.

Ville säikähti. Ehkä mörkö palaisi, jos piirustus otettaisiin pois. ''Ei kun mä piirsin sen. Eikö tähän laatikkoon voisi kerätä minun piirustuksiani?''

''Sepä onkin hyvä idea'', äiti sanoi. ''Hienon pojan piirustuksia hienoon piironkiin.''

Ville ja äiti täyttivät muita laatikoita lakanoilla, ja Villen hämmästykseksi ne olivat olleet tähän asti tyhjiä. Työn lomassa äiti sanoi: ''Olet muuten käyttäytynyt niin hyvin, että se aresti voidaan lopettaa.''

Kun urakka oli valmis, äiti avasi vielä laatikon, jossa piirustus oli. ''Onko tämä se Batman?'' äiti kysyi.

''Joo'', Ville vastasi. Äitiä ei kuitenkaan saisi uskomaan piironkimörköihin.