Performanssi

Istuin lämpimänä kesäiltapäivänä terassilla. Viereisellä kävelykadulla oli menossa performanssi. Ryhmä valkeisiin pukeutuneita tanssijoita tanssi suuren kaapin ympärillä jotain vääntelehtivää nykytaidetanssia. Vähitellen heitä seuraamaan kertyi ihmisiä. Tanssijat tekivät nopeita syöksyjä kohti yleisöä tanssin lomassa. Kiitin onneani, että en ollut mukana yleisössä, johon otettiin kontaktia.

Yksi tanssijoista veti erään yleisön jäsenen, miehen, tanssijoiden keskelle, ja tanssijat yrittivät saada miehen mukaan tanssiin. Mies vastusteli hiukan, mutta yritti lopulta matkia tanssijoiden liikkeitä, joskaan ei kovin menestyksekkäästi. Hetken päästä tanssijat työnsivät miehen kaappiin ja sulkivat sen oven.

Tämän jälkeen tanssijat ryhtyivät pitämään taukoa, ja yleisö kaikkosi. Vaikka kukaan muu ei tuntunut kiinnittävän asiaan huomiota, kaapissa oleva mies kummastutti minua. Jos hän olisi poistunut kaapista, olisin nähnyt sen, mutta näin ei käynyt.

Lyhyen tauon jälkeen tanssijat aloittivat uuden ohjelmanumeron. Tällä kertaa he pyörivät ympäri nopeasti ja liikkuivat toistensa lomitse. Samalla he pitivät ujeltavaa ääntä. Yleisöä kerääntyi, ja taas yksi yleisön jäsen vedettiin mukaan esitykseen. Yleisön jäsen työnnettiin taas kaappiin, mikä oli kummallista, koska edellinen kaappiin työnnetty ei ollut poistunut sieltä, eikä kaapissa ollut tilaa kahdelle ihmiselle. Tämän jälkeen tuli taas tauko.

Sama toistui vielä kolme kertaa. Joka kerta alkoi uusi nykytaideperformanssi, yksi yleisön jäsen joutui mukaan, ja hänet työnnettiin kaappiin.

Viidennen kerran jälkeen tanssijat lähtivät pois kaappeineen. Uteliaisuuttani lähdin seuraamaan heitä turvallisen välimatkan päästä. He menivät syrjäisemmälle kadulle ja asettivat kaapin erääseen porttikongiin.

Tämän jälkeen tanssijat muuttivat muotoaan. Heidän valkoiset pukunsa alkoivat laajeta peittäen myös kädet ja kasvot, jotka ennen olivat olleet paljaina, ja tuo puku osoittautuikin ilmeisesti heidän ihokseen. He hoikkenivat ja kasvoivat puoli metriä pituutta. Heidän päänsä muuttuivat suipommiksi. He näyttivät aivan ulkoavaruuden asukkailta. Tämän jälkeen he yksi kerrallaan katosivat kaappiin. Kun viimeinenkin heistä oli kadonnut, myös kaappi hävisi silmieni edessä.