Noitarumpu

Kodassa oli hämärää. Luunkappale pomppi rummunkalvolla rummutuksen tahdissa. Lapinnoita huojui silmät kiinni transsissa. Heimon johtaja oli tullut kysymään noidalta, Lavrrahasilta, neuvoa, ja rumpu määräisi toimintatavan.

Noidan oppilas, Ahkemiella, seurasi toimitusta. Hän haltioitui arpomisesta joka kerta. Hän ajatteli henkien ohjaavan luunpalaa rummunkalvolla, ja hän katsoi pelonsekaisella ihailulla Lavrrahasia, joka kykeni kutsumaan henget ohjailemaan luunpalaa.

Todellisuudessa noita oli kokenut, ja silmät kiinnikin hän kykeni ohjaamaan luunpalan haluamaansa paikkaan kalvolla.

Sitten rummutus lakkasi, ja luunpala pysähtyi kalvolla poroa kuvaavan symbolin kohdalle.

''Henget lupaavat paljon poroja'', noita sanoi. ''Käykää porovarkaissa naapuriheimon luona.''

Päällikkö joutui hyväksymään ohjeen. Hän johti heimoa vain nimellisesti, ja todellisuudessa noita teki päätökset arpomissessioissa.

* * *

''Ahkemiella, olet riittävän vanha tekemään noitarummun'', Lavrrahas sanoi kerran.

Innoissaan Ahkemiella meni taivuttamaan puunsälettä ympyräksi ja pingottamaan poronnahkaa sen päälle. Kun rumpu oli koossa, hän maalasi kalvon täyteen symboleja, poroja, kotia, jumalia, henkiä, ihmisiä.

Kun päällikkö tuli seuraavan kerran pyytämään neuvoa Lavrrahakselta, tämä sanoi: ''Ahkemiella, tuo rumpuni.''

Ahkemiella toikin itse valmistamansa rummun. Hän oli innoissaan, että hänen kätensä jälki pääsisi osaksi pyhää rituaalia.

Seurasi Lavrrahaksen transsi, rummutus ja pomppiva luunpala. Lavrrahas halusi heimon käyvän taas porovarkaissa naapuriheimossa, joten hän ohjasi luunpalan poronkuvan kohdalle.

Kun Lavrrahas rummutuksen loputtua avasi silmänsä, hän järkyttyi: Sillä kohti, missä rummussa olisi pitänyt olla poronkuva, olikin kodan kuva.

''Luu on kodan päällä'', päällikkö sanoi. ''Ei porovarkautta tällä kertaa.''

''Niin tuota'', Lavrrahas nieleskeli. ''Pysytään vain kotona.''

* * *

''Ei tämä rumpu ole yhtään hyvä'', Lavrrahas sanoi Ahkemiellalle päällikön lähdettyä. ''Poltetaan se.''

Lavrrahas heitti rummun tuleen.

Ahkemiellan silmiin tuli kyyneleet. Hän ei ymmärtänyt, mitä vikaa rummussa oli. Ehkä symbolit olivat eri järjestyksessä kuin Lavrrahaksen rummussa, mutta näkiväthän henget rummunkalvon ja pystyivät ohjaamaan luunpalan uusienkin symbolien kohdalle.