Narsisti

Eräänä pimeänä syysiltana Puavo kuuli melua pihaltaan ja meni katsomaan, mistä oli kyse. Hän näki kylän asukkaiden kerääntyneen pihalle. Kyläläisillä oli kädessään voimakkaita taskulamppuja ja soihtuja, sekä kaikkea aseeksi kelpaavaa: Heinähankoja, pesäpallomailoja, kakkosnelosen pätkiä, joihin oli lyöty pitkiä nauloja, ja olipa joillain haulikkokin. Eräs kyläläinen oli parhaillaan kiinnittämässä hirttoköyttä Puavon pihakoivun oksaan.

''Narsisti'', kyläläiset huusivat yhteen ääneen. ''Narsisti, narsisti, narsisti…''

Puavo hämmentyi. Olihan hänellä ollut tapana pysytellä omissa oloissaan, mutta hän luuli olevansa kyläläisten kanssa ihan hyvissä välessä.

''Mistä ihmeestä tässä on kyse?'' Puavo kysyi.

''Löysimme tällaisen listan netistä'', Löberg, kylän henkinen johtaja vastasi. ''Siinä luetellaan narsismin tunnusmerkkejä. Kaikki sopivat sinuun.''

''Otetaan esimerkiksi tämä'', Löberg jatkoi. ''Narsisti ei tunne häpeää omista vääristä teoistaan. Viime kesänä sinä et tuntenut häpeää, kun olit tapellut Hekan kanssa.''

Heka oli tuolloin umpihumalassa hyökännyt Puavon kimppuun, ja Puavo oli pitänyt häntä maassa, kunnes muut olivat saapuneet paikalle. Hän oli tarkoin varonut satuttamasta Hekaa.

''Tai tämä'', Löberg jatkoi. ''Narsisti on mielestään aina oikeassa, ja muut väärässä. Viime vuonna olit itsepintaisesti sitä mieltä, että susia pitää suojella, vaikka kaikki muut olivat sitä mieltä, että tappajasusi pitää ampua.''

Suden kutsuminen tappajasudeksi oli kyllä liioittelua. Sen oltiin nähty liikkuvan kylän liepeillä, mutta se ei ollut tehnyt vahinkoa. Pari kylän miestä oli ampunut suden ja saanut siitä sakot.

''Tai tämä'', Löberg jatkoi. ''Narsisti voi ostaa muille kalliita lahjoja, mutta hän tekee sen vain päästäkseen manipuloimaan lahjan saajaa. Viime jouluna ostit Timpalle kolmensadan euron jalkapallopelipöydän. Teit sen kuitenkin saadaksesi otteen hänen vanhemmistaan.''

''Tein sen siksi, että Timppa on köyhä, ja halusin hänen kerrankin saavan kunnon joululahjan'', Puavo sanoi. ''En halua mitään hänen vanhemmistaan.''

''Vai niin sanot'', Löberg vastasi. ''Mutta minäpä sanon, että narsisti valehtelee saadakseen itsensä näkymään edullisessa valossa.''

Kyläläiset alkoivat hokea ''Hirtetään narsisti, hirtetään narsisti, hirtetään narsisti…''

Puavo katsoi parhaaksi ottaa jalat alleen, ja hän juoksi metsään.

''Narsisti ei koskaan ota vastuuta teoistaan'', Löberg huusi hänen peräänsä.

Jonkun matkaa juostuaan Puavo katsoi taakseen ja näki talonsa liekeissä.