Myrkyllinen suhde

Helsinki, elokuussa 1996. Suomen suurin metropoli on maailman mittakaavassa unelias pikkukaupunki. Pahaa aavistamaton Saara Nevalainen on istunut teekupillisen ja viinerin kanssa kahvilan pöytään. Pöytää lähestyy mies, joka on pukeutunut farkkuihin ja ruudulliseen flanellipaitaan. Saara ei tiedä, että miehellä on synkkä salaisuus.

''Onko tässä vapaata?'' mies kysyi.

''Kyllä on, istu vaan'', Saara vastasi.

Saara: Ensi silmäyksellä mies vaikutti olevan minun tyyppiäni. En yleensä kiinnostu kirjatoukista, mutta flanellipaita viittasi johonkin käytännön ammattiin.

Mies esittäytyy Mauno Virtaseksi, ja hän kertoo olevansa ammatiltaan remonttimies. Juttu parin välillä luistaa hyvin, ja he sopivat tapaavansa uudelleen.

Seuraavan kuukauden aikana pari käy treffeillä useasti. He juovat olutta pubeissa ja syövät halvoissa ravintoloissa.

Saara: Pubissa Mauno tilasi aina ison kolmosen. Pienpanimo-oluet olivat juuri tulossa, mutta Mauno ei osoittanut niihin mitään hienohelmamaista kiinnostusta.

''Kuule, mun seinät pitäisi tapetoida'', Saara kysyy kerran. ''Voisitko sinä tehdä sen?''

''Kyllä se sopii'', Mauno vastaa. ''Pitää vain katsoa sopiva aika.''

Kahden kuukauden päästä Mauno muuttaa Maunon salaisuudesta tietämättömän Saaran luokse asumaan. Saaran seinät ovat edelleen tapetoimatta. Mauno on lykännyt hommaa milloin milläkin tekosyyllä.

Parisuhdeasiantuntija: Tuossa vaiheessa Saara oli korviaan myöten rakastunut, eikä hän osannut aavistaa, että lykkäysten syy oli se, ettei Mauno osaa tehdä remontia. Rakastunut nainen uskoo helposti rakastetultaan mitä tahansa tekosyitä.

Saaran ystävättäret pitävät Saaraa varsinaisena onnentyttönä, kun hänellä on remonttireiska miesystävänään.

''Ota vielä kahvia'', Saaran ystävätär sanoo.

''Kiitos'', Saara vastaa. ''On se Mauno niin ihana.''

''Olet oikea onnentyttö'', ystävätär sanoo.

Tuossa vaiheessa pariskunnalla on vielä lankapuhelin. Pari kertaa Saaran luokse tulee kummallinen puhelu. Kun Saara vastaa, luuri lyödään korvaan.

Saara: Minä ajattelin, että Maunolla on rakastajatar. Olin niin rakastunut, että hyväksyin sen. En osannut aavistaa, että kyse oli niin paljon synkemmästä asiasta.

Todellinen syy puheluihin on Maunon salaisuus. Mauno viettää kaksoiselämää. Iltaisin ja viikonloppuisin hän on Saaran rakastava miesystävä, mutta päivisin hän on matematiikan professori yliopistolla. Soittaja on Jyri Mikkonen, Maunon jatko-opiskelija, joka soittelee Maunolle kotiin ja kertoo tutkimuksen edistymisestä. Mauno on sanonut Jyrille, että hänen avovaimonsa ei saa tietää hänen olevan matemaatikko.

Silloin tällöin Mauno sanoo lähtevänsä pariksi päiväksi mökille kalastamaan. Todellisuudessa hän menee ulkomaille matematiikan konferenssiin. Seinät ovat edelleen tapetoimatta.

Saara: Päästin Maunon mieleläni kalareissuille. Onhan kalastaminen niin miehekäs harrastus.

Eräänä päivänä Saara kuitenkin löytää sohvapöydältään paperin, jossa on jotain kummia symboleita. Saara tiukkaa Maunolta, mikä paperi se on, ja Maunon on kerrottava totuus.

''Mikä paperi tämä on?'' Saara kysyy.

''Tuo on korkeampaa matematiikkaa'', Mauno vastaa.

''Mitä ihmettä korkeampi matematiikka tekee meidän sohvapöydällämme?'' Saara tiukkaa.

''Kulta'', Mauno sanoo. ''Minun on kerrottava sinulle yksi juttu. En ole ollut sinua kohtaan täysin rehellinen.''

''Et kai ole… matemaatikko!'' Saara kauhistuu.

''On se myönnettävä'', Mauno vastaa. ''Olen matematiikan professori, en remonttimies.''

Parisuhdeasiantuntija: Olisihan se kenelle tahansa melkoinen järkytys kuulla, että oma kulta onkin matemaatikko. Saara oli vielä erityisen haavoittuvainen, koska hän on niin vahvasti viehtynyt käytännön miehiin.

Saara: Olihan se melkoinen shokki. Remontit, seinän tapetoinnit, rakastajattaret, kalareissut… kaikki olikin valetta.

Lopulta Saara hyväksyy Maunon matematikkouden, pari jatkaa parina, ja Mauno vetää Saaran omaan synkkään maailmaansa. Saara ei kerro Maunon ammatista ystävättärilleen. Näin Saarakin elää kaksoiselämää. Hän esittää remontireiskan avovaimoa, vaikka todellisuudessa hän on matemaatikon avovaimo.

Saara: Mauno otti sen jälkeen minut mukansa konferensseihin. Ystävättärilleni sanoin, että menemme Mallorcalle lomailemaan.

Konferensseissa matemaatikoiden puolisoille järjestetään omaa ohjelmaa. Kun matemaatikot viettävät päivät esitelmöimässä toisilleen matematiikasta, puolisot käyvät tutustumassa paikallisiin nähtävyyksiin. Illat matemaatikot ja puolisot viettävät yhdessä. Saara tutustuu muihin matemaatikoiden vaimoihin.

''Meillä puolisoilla on nämä vihreätaustaiset nimilaput'', eräs matemaatikon vaimo sanoo. ''Vihreä väri tarkoittaa, että en ymmärrä matematiikkaa. Älä tule puhumaan matematiikaa minulle.''

''Kuinka te suhtudutte puolisoidenne matemaatikkouteen?'' Saara kysyy.

''Kumppania pitää tukea'', matemaatikon vaimo vastaa.

Mauno järjestää itselleen työskentelytilat parin yhteisen kotiin. Hän tekee tutkimuksensa kotona ja käy yliopistolla pelkästään luennoimassa ja ohjaamassa opiskelijoita. Kun Saara kutsuu ystävättäriä kotiin, Maunon työskentelytilojen ovi pidetään visusti suljettuna, ettei salaisuus paljastu.

Parisuhdeasiantuntija: Salaisuuden kantaminen on raskasta. Joutuu koko ajan pelkäämään, että paljastuu. Saara oli itse asiassa täysin viaton puolisonsa salaisuuteen. Silti hän joutui salailemaan.

Vuoden päästä tapahtuu käänne. Mauno on tehnyt mullistavaa tutkimusta matematiikassa, ja hänelle myönnetään siitä Fieldsin mitali. Matematiikassa ei jaeta varsinaisia Nobel-palkintoja, mutta Fieldsin mitalia kutsutaan ''matematiikan Nobeliksi.'' Kaikki lehdet uutisoivat, että Fieldsin mitali myönnetään Suomeen. Saara ei voi enää välttää paljastumista.

Saara: Minua hävetti niin kovasti. Kaikki ystävättäreni saivat tietää, että olen avoliitossa matemaatikon kanssa. Menetin kasvoni täysin.

Parisuhdeasiantuntija: Salaisuuden paljastuminen on yhtäältä häpeä, mutta toisaalta se voi olla helpotus. Salailun aika on ohi.

Saaran ystävättäret suostuttelevat Saaran jättämään Maunon.

''Ethän sä voi seurustella matematikon kanssa'', ystävätär sanoo.

''Mutta'', Saara vastaa. ''Rakastan Maunoa.''

''Jätä se kelmi'', toinen ystävätär sanoo. ''Se ketku ei ole sinun arvoisesi.''

''Hyvä on, jätän sen'', Saara vastaa lopulta.

Saara: Kun olin jättänyt Maunon, tuntui kuin kivi olisi vierähtänyt sydämeltäni. Minun ei tarvinnut enää häpeillä.

Nykyään Saara on onnellisesti naimisissa timpurin apumiehen kanssa, ja mies on tapetoinut Saaran seinät.