Metafyysikko

Merja ja Jari olivat nuoripari, joka oli ostanut halvalla kartanon maaseudulta. Heidän muutettuaan kartanoon halpa hinta sai nopeasti selityksensä. Kartanossa nimittäin kummitteli. Olohuoneessa näkyi varjoja pitkästä, aggressiivisesta miehestä, ja olipa hän yksi yö ilmestynyt olohuoneeseen valkoutuisenakin. Kartanon toisessa päässä, yläkerran makuuhuoneessa näkyi pienempiä kummituksia.

''Tarot-Tuula, Selvännäkijä Miranda, Astrologi Catrina…'' Jari luki puhelinluettelon keltaisilta sivuilta etsien jotain, joka voisi auttaa kummittelun kanssa.

''Katso tuossa'', Merja sanoi. ''Metafyysikko korjaa metafyysiset ongelmasi.''

Niin parimme päätti soittaa metafyysikon apuun.

* * *

''Olen opiskellut metafysiikkaa Pariisissa Kultainen Kevät -salaseurassa alan suurimpien mestareiden johdolla.'' Metafyysikko oli saapunut kartanoon. Hän oli ehkä viisikymppinen, pienikokoinen ja laiha mies, joka puhui hiljaisella, rauhallisella äänellä. Kolmikko istui parhaillaan olohuoneessa.

''Onpa hyvä, ettette oli kunnostaneet tätä. Noista seinän maalin lohkeamista saa paljon tietoa.''

Metafyysikko nousi ja tarkasteli seinää. ''Tämä lohkeama on haarautunut kolmeen. Selvä kruul-voiman merkki. Kolme on kruulin pyhä luku. Sanoitte, että kummittelu on keskittynyt olohuoneeseen. Metafyysinen teoriakin ennustaa sen. Kaikki käy yksiin.''

''On sitä kummittelua yläkerrassakin'', Jari sanoi.

''Se johtuu krill-voimasta'', metafyysikko vastasi. ''Kruul ja krill ovat kuin plus ja miinus. Ne hyljeksivät toisiaan. Krilliä on luonnostaan kaikkialla ympärillämme, mutta olohuoneen kruul saa talon krillin tiivistymään talon toiseen päähän ja aiheuttamaan kummittelua. Metafyysinen teoria selittää senkin.''

''Tulkaa'', metafyysikko sanoi.

Siirryttiin talon keskelle, portaikon alapäähän.

''Tässä kruul ja krill kohtaavat, ja syntyy pyörteitä. Katsokaa tarkkaan, niin voitte nähdä, kun pyörteet kipinöivät.''

Jari ja Merja yrittivät katsoa. ''Ei me kyllä nähdä mitään.''

''Katsokaa tarkemmin.''

Jari ja Merja siristivät silmiään. ''Nyt luulen nähneeni kipinöintiä'', Jari sanoi.

''Juuri kuten metafyysinen teoria ennustaa'', metafyysikko sanoi.

''Pyörteet houkuttelevat prenoppeja'', metafyysikko jatkoi. ''Pimeän tultua yritäämme vangita yhden sellaisen, niin saamme lisää tietoa talon kummittelusta.''

* * *

Metafyysikko oli tehnyt valkosipulista ja etikasta syöttejä ja levitellyt niitä linjalle talon puoliväiiin, missä hänen mukaansa kruul ja krill kohtasivat. Kolmikko oli kytiksellä portaiden vieressä. Metafyysikolla oli verkko, johon prenoppi oli tarkoitus pyydystää.

Yhtäkkiä alkoi kuulua pientä tassuttelua. ''Tuolta se prenoppi tulee'', metafyysikko sanoi. ''Juuri kuten metafyysinen teoria ennustaa. Se juoksee verkkoomme.''

Pieni karvainen olio juoksi viereisestä huoneesta, ja metafyysikko kohotti verkkoaan. Prenoppi ei kuitenkaan juossut verkkoon, vaan kääntyi portaisiin ja juoksi yläkertaan.

''Tämäpä kummaa'', metafyysikko sanoi. ''Ei tässä näin pitänyt käydä. Ainoa selitys on se, että pyörteiden reunalle on syntynyt pienempiä pyörteitä, jotka sekoittavat prenopin suuntavaiston.''

Kohta yläkerrasta alkoi kuulua tassuttelua. Alas juoksi kaksi prenoppia. Metafyysikko kohotti verkkoaan, mutta prenopit eivät juosseet siihen vaan kääntyivät sinne, mistä alkuperäinen prenoppi oli tullut.

''Äh, mä en ymmärrä'', metafyysikko sanoi. ''Pyörteen reunalla olevien pienten pyörteiden reunalle on varmaan syntynyt vielä pienempiä pyörteitä, jotka saavat prenopit lisääntymään.''

Kohta prenoppeja juoksi ympäri taloa.

''Miten tämä on mahdollista?'', metafyysikko ihmetteli puristaen verkkoa nolona. ''Tässä ei enää ole kyse kruulin ja krillin interaktoista, vaan kraal-voimasta. Se on harvinaista, mutta se saa prenopit lisääntymään.''

''Mitä me tehdään?'' Merja kysyi.

''En tiedä'', metafyysikko vastasi. ''On kuitenkin kraalin lineaarisen lisääntymisen laki. Se sanoo, että prenoppien määrä kasvaa lineaarisesti, siis aika hitaasti.''

''Lattiahan on täynnä niitä'', Jari sanoi. Lattia oli todentotta sakeanaan prenoppeja. ''Ei tämä nyt niin hitaalta näytä'', Jari jatkoi.

''Aargh, ne näyttävät lisääntyvän eksponentiaalisesti'', metafyysikko sanoi. ''Mutta kraalin lineaarisen lisääntymisen laki…. Minä. En. Ymmärrä. Tätä.''

Hetken päästä prenoppien joukossa juoksenteli vampyyreja, ihmissusia, noitia ja jopa muutama Frankensteinin hirviö. Kolmikkomme säntäili paniikissa edestakaisin.

''Mutta metafyysinen teoria…'' metafyysikko hoki hädissään. ''Mutta metafyysinen teoria…''

Sitten kartano oli niin pullollaan olioita ja otuksia, että kolmikkomme liiskautui kuoliaaksi seinää vasten niiden paineesta.