Mestarien mestari

Tervetuloa kortteeriini, kuningatar Kalistana. Kosin sinua erityisestä syystä. Tiedän, että olet omapäinen etkä alistu muiden oikkuihin. Siksi isälläsi, Takystanin kuninkaalla on ollut vaikeuksia naittaa sinua. Minä tervehdin tätä piirrettäsi ilolla.

Latverian kuninkaana osani on suhteellisen miellyttävä. Alamaiseni täyttävät pienimmätkin toiveeni, ja saan järjestää Latverian yhteiskunnan kuten haluan. Hallitsen itsevaltaisesti. Vain suurin toiveeni ei ole toteutunut: Tahdon voittaa shakkipelin.

Kyllähän alamaiseni pelaavat käskystäni shakkia kanssani niin paljon kuin haluan, mutta he antavat minun voittaa. Näin peli ei ole koskaan todellinen kamppailu, eikä sen voittokaan ole todellinen voitto. Todellinen voitto ansaitaan, sitä ei saada lahjana. Todellisessa pelissä kumpikin tekee parhaansa voittaakseen, ja paremmin pelaava voittaa. Vain todellisessa pelissä ansaittu voitto on todellinen voitto, ja vasta häviön mahdollisuus tekee voitosta arvokkaan.

Voitin kerran Latverian mestaruusturnauksen voittajan ja Latverian shakkiliitto myönsi minulle Mestarien mestarin arvonimen. Silti olen vain keskinkertainen pelaaja, jos sitäkään. Pelissä kehittyminen vaatisi todellisia pelejä, ei huvituksekseni järjestettyjä sopupelejä. Se vaatisi sitä, että virheistäni rangaistaisiin häviöllä.

Alamaisuutta hallitsijaansa kohtaan on iskostettu latverialaisten mieliin sukupolvien ajan. Siksi heille on mahdoton ajatus, että he päihittäisivät kuninkaansa. Olen käskenyt heitä pelaamaan minua vastaan tehden parhaansa voittaakseen, mutta se on johtanut vain siihen, että he esittävät pelaavansa vakavissaan, kurtistelevat kulmiaan muka miettiessään siirtojaan ja esittävät harmistunutta hävitessään. Kerran sanoin eräälle mestaritason pelaajalle seivästäväni hänet, jos hän ei voita minua. Lopputulos oli se, että hän hermoili koko pelin ajan. Yhtäältä hän koki tarvetta hävitä, toisaalta kuolemanpelkoa, ja ristiriita sai hänet pelaamaan kammottavan huonosti. Voitin pelin leikiten.

Rakas Kalistana, ennen kuin antaudumme hääyön iloihin, minulla on sinulle pieni toive. Tiedän, että osaat pelata shakkia hyvin ja tiedän, että luonteeltasi kammoat häviötä ja alistumista. Tässä on shakkilauta. Tee parhaasi voittaakseni minut. Jos onnistut, sitä parempi.