Medaljonki

11-vuotias Erik seisoskeli aamulla koulun pihalla muiden luokan poikien kanssa. Erik oli nörtti, joka tykkäsi lukea iltaisin historiaa. Muut luokan pojat pelasivat illat jalkapalloa, mutta siitä huolimatta Erik oli hyväksytty poikien joukossa.

Yhtäkkiä Markus tuli paikalle. Markus oli luokan kovis, ja nyt hänellä oli jokin kumma kaulakoru kaulassa. Metallisessa ketjussa roikkui soikea punainen kivi. ''Onko sinusta tullut tyttö?'' muut pojat naureskelivat Markukselle. ''Tyttöjen kaulakoru kaulassa.''

Erik ei ollut sanonut mitään, mutta Markus tuli ja tönäisi Erikiä. Tämä kummastutti Erikiä, koska häntä ei ollut aiemmin tönitty. Muut pojat rähähtivät nauramaan. ''Markus on kova jätkä'', he sanoivat ja heittivät yläfemmoja Markuksen kanssa. Markus jatkoi Erikin kiusaamista, ja muut pojat kannustivat häntä.

Päivän myöhemmillä välitunneilla Erik ei mennyt enää pelaamaan muiden kanssa jalkapalloa, vaan seisoskeli Kallen, parhaan kaverinsa kanssa. Tästä huolimatta Markus tuli tönimään Erikiä, ja kun Markus rääkkäsi Erikiä, muut luokan pojat kerääntyivät ympärille kannustamaan Markusta.

Päivän viimeisellä välitunnilla Kalle sanoi Erikille: ''Muut luokan pojat puhuvat sinusta pahaa. He sanovat, että sinä olet ihan hölmö, ja että sinulla on tyhmät housut.''

Erik ihmetteli. Omasta mielestään Erikillä oli ihan tavalliset farkut jalassa.

''Vaikka ihan tavalliset housut ne minusta on'', Kalle sanoi. ''Pitäisiköhän sinun kertoa opelle kiusaamisesta?''

''Se vain pahentaisi kiusaamista'', Erik sanoi. ''Sen jälkeen muut pojat alkaisivat pilkata, että olen kielikello.''

Pojat hylkäsivät suunnitelman kertoa opelle.

* * *

Illalla Erik luki aikuisten kirjaa toisesta maailmansodasta. Siinä kerrottiin käsitteestä dehumanisointi. Sodassa vastustaja dehumanisoitiin. Se tarkoitti sitä, että vastustajasta alettiin puhumaan ikään kuin tämä olisi vähemmän kuin ihminen. Vastustajan huonoja puolia liioiteltiin, ja alettiin ajatella, että vastustaja ansaitsikin tulla tapetuksi. Ihmistä ei ihminen pysty vahingoittamaan, mutta jos toisesta ajattelee niin, että tämä on vähemmän kuin ihminen, toisen pystyy jopa tappamaan.

Erikillä välähti. ''Siksi luokan pojat puhuvat minusta pahaa!'' Erik ajatteli. ''He dehumanisoivat minut, että pystyisivät naureskelemaan kannustavasti sille, että Markus rääkkää minua.''

''Mutta miksi he haluavat töniä minua?'' ajatus jatkui. ''Mikä muuttui, kun Markus alkoi kiusaamaan minua?''

Erikillä välähti taas: ''Kaulakoru!'' Se oli vasta ilmestynyt kuvaan kun kiusaaminen oli alkanut. Jotenkin kaulakoru sai Markuksen kiusaamaan Erikiä.

* * *

Seuraavana aamuna oli liikuntatunti. Pelattiin sählyä. Markus pyrki koko ajan taklailemaan Erikiä, vaikkei voinutkaan ottaa Erikiä niin kovasti, että opettaja olisi puuttunut siihen. Muut pojat heittivät Markukselle hyväksyviä katseita.

Liikuntatunnin jälkeen opettaja pakotti pojat suihkuun, ja mennessän suihkuun Markus riisui kaulakorunsa. Erik tajusi tilaisuutensa tulleen. Hän suihkutteli nopeasti, ja pukuhuoneessa hän pisti Markuksen kaulakorun taskuunsa.

Kun Markus tuli suihkusta, hän huomasi kaulakorun kadonneen. ''Erik on vienyt kaulakoruni!'' hän huusi, ja alkoi tönimään Erikiä.

''Lopeta töniminen'', muut luokan pojat sanoivat. ''Ei Erik ole varmaan vienyt sitä. Sitä paitsi se koru oli ihan tyttömäinen.''

Markus yritti jatkaa tönimistä, mutta muut luokan pojat pakottivat Markuksen lopettamaan. Poikien välit olivat nyt palautuneet normaaleiksi, ja Erik oli taas hyväksytty porukkaan.

* * *

Kotona Erik tutki kaulakorua. Siinä oli punainen soikio metallikehyksessä. Erik tajusi että korun sai auki. ''Se on siis medaljonki'', Erik ajatteli. Korussa oli sisällä paperilappu, jossa oli koristeellista vanhanaikaista kirjoitusta. Kirjaimet olivat niin vanhanaikaisia, että Erik ei osannut lukea niitä.

Erik etsi netistä vanhanaikaisia kirjaimia, ja löysikin sivun, jossa oli samanlaiset kirjaimet kuin paperilapussa, ja niiden vieressä tavalliset kirjaimet. Erik sai tulkittua paperilapun viestin.

''Kiusaa, niin olet suosittu'', paperilapussa luki.

Erik tajusi nyt, mitä oli tapahtunut. Kaulakoru teki kiusaajasta suositun. Markus oli kiusannut Erikiä saadakseen suosiota luokan poikien keskuudessa, ja koru oli saanut muut kannustamaan Markusta!

Hetken Erik ajatteli, että hän itse alkaisi käyttämään kaulakorua. Nörttinä Erik oli fyysisesti heikompi kuin muut luokan pojat, joten heitä hän ei pystyisi tönimään, mutta Kalle oli vielä heikompi kuin Erik. Kallea hän pystyisi kiusaamaan.

''Ei…'' Erik päätti. ''Minulle riittää se, että Kalle on paras ystäväni, ja muut luokan pojat hyväksyvät minut.''

Erik pisti kaulakorun paperilappuineen kirjoituspöytänsä alimman laatikon perälle.