Matematiikanopettaja

Kahdeksannen luokan alussa Sannan luokkaa opettamaan oli tullut uusi matematiikanopettaja, herra Esilyhde. Ensimmäisellä matematiikantunnilla Sanna huomasi heti, että hän ei pysynyt opettajan opetuksessa kärryillä. Opettaja selitti asioita niin vaikeita sanoja käyttäen. Puolessavälissä tuntia Sanna vilkaisi luokkaa ja huomasi, että juuri kukaan ei enää yrittänytkään seurata opetusta. Poikkeuksen muodostivat Risto ja Anna, luokan hikarit, jotka tuijottivat liitutaulua kuin hypnotisoituina. Kaavat vilisivät taululla.

Opettaja antoi niin paljon kotitehtäviä, että Sannalta meni niihin kaksi tuntia, eikä hän silti saanut tehtyä tehtävistä kuin kolmanneksen. Seuraavalla tunnilla opettaja kutsui oppilaita taululle ja nolasi oppilaat taululla, kun nämä eivät osanneet esittää oikeita ratkaisuja kotitehtäviin. Vain Anna ja Risto olivat saaneet kaikki tehtävät tehtyä, ja kun Sanna kysyi heiltä tunnin jälkeen asiasta, heiltä ei ollut mennyt tehtäviin aikaa kuin puoli tuntia.

Matematiikan tunnit jatkuivat samaan tapaan: Lähes kaikki olivat opetuksesta pihalla, kotitehtäviä tuli paljon, ja vain hikarit saivat ne tehtyä.

Syksyn aikana koulun oppilaita myös katosi kokonaan. Jo syksyn ensimmäisenä päivänä Marko oli puuttunut luokasta, eikä kukaan tiennyt hänen olinpaikastan. Lisää oppilaita katosi, yksi noin parin viikon välein. Koulun oppilaat ja vanhemmat olivat rauhattomia, eivätkä poliisin tutkimuksetkaan tuoneet valaistusta asiaan.

Eräänä marraskuisena iltapäivänä Risto ja Anna pyysivät Sannaa Riston kotiin opiskelemaan matematiikkaa. Lupasivat auttaa Sannaa ymmärtämään sitä. Kun Sanna astui Riston kotiin, hän havaitsi, että paikalla oli Riston ja Annan lisäksi myös muita koulun hikareita. Hikarit hyökkäsivät Sannan kimppuun ja sitoivat ja suukapuloivat tämän.

Ovikello soi, ja herra Esilyhde saapui paikalle. Sanna lastattiin Esilyhteen autoon, ja Esilyhde, Sanna ja hikarit siirtyivät Esilyhteen luokse.

Esilyhteen kellarissa oli alttari, ja sen ympärille lattiaan piirretty pentagrammi. Sanna laitettiin siteissä alttarille, ja hikarit ja Esilyhde kokoontuivat Sannan ympärille.

Mustat kynttilät sytytettiin, ja porukka alkoi messuamaan:

''Lucifer, ota vastaan tämä uhri ja anna meille hedelmä hyvän ja pahan tiedon puustasi!''

''Pimeyden valtias, ota lahjamme ja anna meille ymmärrystä, jolla ratkaista matematiikan tehtäviä!''

''Musta ruhtinas, ota vastaan uhrimme ja anna meille voimaa laskea!''

Ja niin edelleen. Lopulta herra Esilyhde otti tikarin ja lävisti sillä Sannan sydämen.