Matematiikanlaitoksella

''Sisään!''

Astun sisään Tatjana Pissarevan työhuoneeseen, ja nenääni tulvahtaa voimakkaana hänen parfyyminsa tuoksu. Hän käyttää sitä runsaasti, ja hänen runsas parfyyminkäyttönsä onkin matematiikanlaitoksella yleinen selän takana puhumisen aihe. Hänen sukunimensä on yhteensattuma, ja olemme monesti naureskelleet nimeä opiskelijaporukoissa. Professori Pissareva on venäläinen, ja Venäjällä nimi ei tarkoita sitä, mitä se tarkoittaa Suomessa.

Olen todistanut Hilbrt-Smithin konjektuurin. Kyseessä on matemaattinen ongelma, jota kukaan ei ole saanut aiemmin ratkaistua, ongelma on ollut avoin jo viisikymmentä vuotta. Olen juuri viimeistelemässä graduani matemaattisesta logiikasta, ja siinä sivussa olen itsenäisesti tutustunut topologiaan, johon Hilbert-Smithin konjektuurikin kuuluu. Keksin, että epästandardi analyysi on linkki logiikan taitojeni ja Hilbert-Smithin konjektuurin välillä. Sain todistettua konjektuurin, vähempää ei minulta, entiseltä koululaisten matematiikkaolympialaisten kultamitalimieheltä voisi odottaakaan.

Näytin ratkaisuani professori Pissarevalle, hän on ainoa opettaja laitoksellamme, joka on erikoistunut topologiaan, ja hän lupasi tutustua ratkaisuuni. Eilen hän pyysi minut tänä iltana työhuoneeseensa käymään ratkaisua läpi. Ihmettelin tapaamiselle ilmoitettua myöhäistä ajankohtaa. Kello on jo kuusi.

Katson professori Pissarevaa, joka istuu työpöytänsä takana. Tavalliseen tapaansa hän on pukeutunut harmaaseen jakkupukuun ja vihreään puseroon. Kaulassa on monimutkaisen näköinen kultakoru. Matematiikan laitoksella ihmiset yleensä pukeutuvat ennemmin mukavuutta kuin tyyliä silmälläpitäen, mutta professori Pissareva on poikkeus. Kuten kaikki venäläiset naiset, hän on elegantti. Huoneen naulakossa onkin hänen minkkiturkkinsa ja turkislakkinsa.

Pissareva viittaa minut viereensä istumaan ja ottaa esiin pumaskan, joka on minun hänelle antamani ratkaisu. Pissareva avaa ensimmäisen sivun eteeni ja kumartuu sen ääreen niin, että hän on selvästi liian lähellä minua. Olen hämmentynyt, mietin lähenteleekö hän minua, vai onko Suomessa ihmisen intiimialue laajempi kuin Venäjällä.

''Hyvä. Tapasi korvata singulaarinen homologia McCordin homologialla kuvauksen asteen määrittelyssä on luova…'' Pissareva sanoo.

Hänellä on juuri ja juuri kuultavissa oleva aksentti. Olen huumantunut Pissarevan läheisyydestä. Parfyymi tuntuu nenässäni pistävänä, ja iästään huolimatta Pissareva on edelleen viehättävä nainen. Hän on pienikokoinen, ja hänen tummat hiuksensa ovat nutturalla. Ikää on vaikea arvioida, olisikohan jotain neljänkymmenenviiden ja kuudenkymmenen välillä.

''…kun pääset käsittelemään hyperäärellisiä summia mikrosimplekseistä'', Pissareva jatkaa.

Pissareva kääntää sivua: ''Mainiota, korvaat homotopian shape ekvivalenssilla. Antamasi epästandardi karakterisaatio shapelle on nerokas. Mikrosimpleksit pääsevät sen jälkeen oikeuksiinsa.''

Uusi sivunkääntö. ''Virheesi on tuossa. Oletat, että joukko A on internaalinen. Se ei välttämättä ole.''

Tajuan virheeni. Se kaataa koko todistukseni. Menen välittömsti alamaihin.

Pissareva asettaa kätensä reidelleni. ''Toivottavasti testosteronitasosi eivät nyt laskeneet. Miehille käy usein niin, kun he huomaavat epäonnistuneensä. Jatketaan kuitenkin paperisi läpikäyntiä. Sulla on täällä vielä hyviä ideoita.''

Ajatukseni myllertävät. Yhtäältä olen masentunut virheeni johdosta, mutta toisaalta ihmettelen reidelläni lepäävää kättä. Ehkä Venäjällä tuota elettä pideään viattomana myötätunnon osoituksena.

Pissareva kääntää sivua. ''Epästandardi karakterisaatiosi p-adiselle ryhmälle on elegantti.'' Pissareva siirtää kätensä haaroväliini ja puristaa. Vastaan kouraisemalla hänen rintaansa.

''Mauno Kaartinen!'' Pissareva kiljaisee. ''Mitä ihmettä teet?''

Nolostun täysin. En enää ymmärrä tilannetta yhtään. Pissareva ottaa kätensä pois haaroistani ja jatkamme pumaskani läpikäymistä.

Jonkun ajan päästä Pissareva siirtää taas kätensä haaroväliini, ja vastaan kouraisemalla hänen rintojaan.

''Tämä on viimeinen varoitus'', Pissareva kiljaise. ''Noille vaelteleville käsille täytyy tehdä jotain.''

Pissareva käskee minua laittamaan käteni pöydän reunalle. Kun tottelen, hän ottaa viivottimen ja lyö sillä näppejäni. Se sattuu. ''Näin käsitellään kurittomia opiskelijapoikia'', hän sanoo.

''Polvistu ja pyydä minulta anteeksi'', hän jatkaa.

Polvistun, ja hän kohottaa hamettaan niin, että hänen alapäänsä on näkyvissä. Hänellä ei ole pikkareita. ''Nuole'', hän sanoo.

Pissarevan alapää on täysin trimmaamaton pehko. Kumarrun sen ääreen ja kieleni etsii hetken häpyä karvoituksen alta. Kun alan nuolla, huomaan voimakkaan aromin. Alapäähygienia ei näytä kuuluvan tämän rouvan vahvoihin puoliin.

Nuolen pillua suurella mielihyvällä, ja yritän pitää kieleni jäykkäni, kuten eksäni neuvoi minua. Siitä onkin useia vuosia, kun olen päässyt nuolemaan pillua. Viimeksi seurustelin abiturienttina, ja opintojeni ajan olen keskittynyt matematiikkaan, en naisiin.

Pissareva - nimensä veroinen muuten - voihkii, ja tunnen, kuinka hänen pillunsa kastuu läpimäräksi. Lopulta hän ohjaa päätäni ylemmäs. Näen, että hän on riisunut jakkunsa ja avannut puseronsa puoleen väliin. Toinen tissi on otettu pois rintaliiveistä, ja Pissareva ohjaa minut imemään sitä.

Imen nänniä, kiusoittelen kielenpäällääni ja näykin. Alan olla jo itsekin kiihkossa. Parfyymin tuoksu leijailee ympärilläni, ja nänni tuntuu ihanalta suussani.

Pissareva nousee istumaan työpöydän laidalle ja vetää hameensa vyötärölle. ''Pane mua nyt.'' Avaan housuni ja lasken ne ja alushousut polviin. Työnnän mulkkuni Pissarevan karvapehkoon, ja alan takoa rytmikkäästi. Pissareva pitää minua olkapäistä kiinni ja voihkii. Hän vetelee minua olkapäistä toivomaansa rytmiin ja yritän pysyä siinä.

Pannessani ihmettelen, miksi Pissareva on valinnut minut seksikumppanikseen. Olen kieltämättä pitkä, mutta toisaalta olen langanlaiha, joten mitään adonistyyppiä en ole. Minulla on vahvat silmälasit, ja kasvojani on sanotu nörttimäisiksi. Ehkä Pissareva vain kiihottuu lahjakkaista opiskelijoista, olen kursseilla yleensä ollut yksi priimuksista. Noh, on otettava se, mitä saa eikä mietittävä liikoja.

Taon ja taon, ja lopulta tunnen siemensyöksyn olevan aivan hollillaan. Silloin Pissareva saa orgasmin, ja annan mellini virrata.

''Olet täysin oikeassa'', Pissareva sanoo, kun aktin jälkeen korjailemme vaatetustamme. ''Newmanin teoreeman yleistäminen äärellisistä ryhmistä p-adisen ryhmään on lupaavin tapa ratkaista Hilbert-Smith. Sinulla oli hyviä ideoita, vaikka todistuksessasi olikin virhe. Kun saat gradusi valmiiksi, ala tehdä väitöskirjaa minun ohjauksessani. Ideoistasi saa varmasti väitöskirjan aikaiseksi, vaikka Hilbert-Smith ei ratkeaisikaan.''