Lavealla tiellä

Yläbaman osavaltiossa vuonna 1962.

''On vain kaksi tietä'', pappi saarnasi, ''toinen tie on lavea. Se on helppo kulkea. Nopea. Vaivaton. Täynnä nautintoja ja mielihyvää. Mutta se tie päättyy Helvettiin. Toinen tie on kapea. Se on karu ja kivikkoinen. Hidas kulkea. Vaativa. Mutta se tie päättyy Taivaaseen. Olette nyt kapealla tiellä, mutta muistakaa, että kun astutte tästä huoneesta ulos, olette heti alttiita houkutuksille. Saatana yrittää houkutella teitä lavealle tielle lupaamalla nautintoja. Lupaamalla mielihyvää…''

Jake kuuli papin sanat vain hämärästi. Hänen ajatuksensa olivat muualla. Hän oli aloittanut kyseenalaistamalla ehtoollisleivän muuttumisen Kristuksen ruumiiksi ja sen, että yksi Jumala voi ilmetä kolmena persoonana. Sitten hän oli kyseenalaistanut sen, että yhden olennon ristinkuolema voi sovittaa koko ihmiskunnan synnit.

Saarnan loppuun mennessä Jake oli jo päätynyt tieteelliseen materialismiin. Näissä ajatuksissa hän poistui kirkosta.

* * *

''Maailmallinen ihminen'', Jake havahtui kotiin päästyään, ''en usko Jumalan olemassaoloon, joten olen maailmallinen ihminen. Mitähän maailmalliset ihmiset oikein tekevät?''

Jake kävi mielessään läpi papin saarnoja ja muisti, että maailmalliset ihmiset polttavat tupakkaa, juovat alkoholia ja harrastavat esiaviollisia sukupuolisuhteita. Niinpä Jake kävi ostamassa läheisestä kaupasta askin Camelia ja sytyttimen.

Päästyään ulos kaupasta Jake yritti sytyttää savuketta. Hän teki kaiken niin kuin oli elokuvissa nähnyt tehtävän, mutta savuke ei syttynyt. Jake yritti ja yritti.

''Jos heität yhden röökin, voin neuvoa sinua'', vierestä seurannut spurgu sanoi.

Saatuaan savukkeen ja annettuaan ohjeen, että tupakkaa pitää hiukan imaista sytytettäessä, spurgu poistui tyytyväisenä paikalta. Ohjeen avulla Jake saikin tupakan palamaan, ja vetäisi kunnon henkoset.

Henkosten vetämisoperaatio päättyi kammottavaan yskimiskohtaukseen. Jake oli kuitenkin sitkeä synnintekijä. Yhä uudelleen hän imi savua ja yhä uudelleen hän yski sen ulos. Lopulta Jaken sitkeys petti, ja hän totesi, että tämä synti ei taida sopia hänelle.

Jake heitti tupakat roskiin ja ajatteli, että jos kerran tupakan polttaminen ei onnistu, myös marijuana on poissa laskuista. Hän kävi ostamassa litran lekan viskiä.

* * *

Kotiin päästyään Jake avasi lekan ja ryhtyi ottamaan huikkaa.

''Ottamaan huikkaa'', Jake ajatteli, ''enpä ole käyttänyt tätä ilmausta aiemmin, mutta näin kai maailmalliset ihmiset puhuvat. Ainakin yhdessä elokuvassa käytettiin tätä ilmaisua.''

Pahaltahan viski maistui, mutta ottamalla lyhyitä siemauksia Jake sai tyhjennettyä koko pullon. Eipä aikaakaan, kun Jaken päässä alkoi pyöriä. Jalat pettivät, ja Jake kaatui. Tämän jälkeen Jake hyvin nopeasti menetti tajuntansa.

* * *

Jake heräsi kaameaan päänsärkyyn ja huomasi makaavansa oksennuslammikossa. Siivotessaan oksennusta Jake ajatteli, että eihän tämä nyt eroa niin paljon siitä, kuinka hän uskovaisena oli siivonnut kirkkoa jumalanpalveluksen jälkeen.

Jake tuli siihen tulokseen, että tämäkään synti ei sovi hänelle. Seuraavaksi pitäisi siis kokeilla esiaviollista sukupuolisuhdetta. Mutta mistä sellaisen esiaviollisen sukupuolisuhteen löytäisi? Jake kävi mielessään läpi papin saarnoja, ja muisti tämän aina maininneen, kuinka Bikers' Bar on oikea paheiden pesä. Sinne siis, kunhan kankkusesta on ensin selvitty.

* * *

Jake tilasi tuoremehun ja katsoi pöytiin. Eräässä pöydässä oli kolme nuorta naista. Hiukan liian meikattuja ja laitettuja Jaken makuun, mutta sellaisia kai maailmalliset naiset olivat. Jake lähestyi naisia ja ehdotti:

''Hyvät neidit, sopisiko jollekin teistä esiaviollinen sukupuolisuhde?''

''Sööttihän sinä olet'', eräs neideistä vastasi, ''mutta sinun on paras poistua ennen kuin poikaystävämme tulevat paikalle. Hei, tuollahan he ovat!''

Samaan aikaan baariin oli astumassa kolme bandanoihin ja nahkaliiveihin sonnustautunutta kaapinkokoista karjua. Jake katsoi parhaaksi poostua paikalta.

''Täältä ei siis esiaviollista sukupuolisuhdetta saa'', Jake ajatteli, ''mitähän muita paikkoja olisi?''

Jake muisti, kuinka pappi oli aina saarnannut Pine Lanen portoista. Sinne siis.

* * *

Pine Lanella Jake huomasikin yhden naikkosen, joka oli vielä räikeämmin maalattu kuin neidit baarissa.

''Tällaisia ne maailmalliset naiset näköjään tosiaan ovat'', Jake ajatteli, ''ei auta muuta kuin tyytyä tähän.''

Ääneen Jake sanoi: ''Hyvä neiti, sopisiko teille esiaviollinen sukupuolisuhde?''

''Jätetään se avio-osa pois'', neiti vastasi, ''mutta sukupuolisuhde maksaa viisikymmentä dollaria varvi. Maksu etukäteen.''

Jake antoi rahat, ja neiti meni viereiseen rakennukseen. Lupasi hakea Jaken varveja varten, kunhan olisi saanut paikat järjesteltyä.

Jake odotti ja odotti, mutta neiti ei vain palannut hakemaan Jakea. Lopulta Jake kyllästyi ja poistui viisikymmentä dollaria köyhempänä.

* * *

Palattuaan kotiinsa Jake ajatteli: ''Tupakan poltto, alkoholin juominen ja esiaviollinen sukupuolisuhde eivät siis onnistuneet. Miten ihmeessä minä nyt voin olla maailmallinen ihminen?''

Jake muisteli papin saarnoja, ja lopulta hän muisti papin kertoneen, että maailmalliset ihmiset tekevät homoseksualistisia elämäntaparatkaisuja.

''Se on nyt ratkaistu'', Jake ajatteli, ''tästä lähtien minä olen homoseksualisti. Mutta mitä homoseksualistit oikein tekevät?''

Jake muisteli papin saarnoja, ja lopulta mieleen tuli, että pappi oli varoitellut paikasta nimeltä Gay Club. Sinne siis.

* * *

Tilattuaan tuoremehun Jake katsasti pöytiä ja huomasi eräässä pöydässä viiksekkään miehen, joka oli sonnustautunut koppalakkiin ja nahkaliiviin. Jake meni pöytään ja sanoi:

''Päivää. Oletko sinä tehnyt homoseksualistisen elämäntaparatkaisun? Minäkin olen homoseksualisti.''

''Niin voisi sanoa'', mies vastasi, ''mennään tuonne vessaan niin voit ottaa minulta suihin. Homoseksualistit tekevät niin.''

''Tämä on varmaan sitä papin varoittelemaa oraaliyhdyntää'', Jake ajatteli.

* * *

Vessassa mies avasi housunsa ja paljasti elimensä. Mies osoitti, että Jaken pitää polvistua. Jake tekikin niin ja alkoi imeä elintä.

Elin tuntui kuitenkin Jaken suussa vastenmieliseltä, ja aina vähän imettyään Jaken täytyikin sylkäistä elin suustaan ja yskiä ja kakoa.

''Miten ihmeessä tämä voi olla näin vastemielistä'', Jake ajatteli samalla, ''olenhan tehnyt homoseksualistisen elämäntaparatkaisun.''

Mies seurasi tilannetta useamman imemis- ja kakomisjakson ajan. Lopulta hän kuitenkin totesi ''Saatanan hetero!'' ja poistui paikalta.

* * *

Kotiin palattuaan Jake ei enää keksinyt uusia maailmallisia tekoja. Koko maailmallinen elämäntapa alkoi tuntua hänestä epäilyttävältä, ja hän päätti palata seurakunnan hellään huomaan.

''Ei enää parane epäillä Jumalan olemassaoloa'', Jake ajatteli, ''ei minusta ole maailmalliseksi ihmiseksi.''

Seurakunta ottikin tuhlaajapojan avosylin vastaan, ja Jake eleli kunnollisena kristittynä. Kun seurakunnan pappi siirtyi eläkkeelle, Jake otti hänen paikkansa saarnamiehenä. Seurakuntalaiset olivat muuten tyytyväisiä Jaken saarnoihin, mutta yhtä asiaa he eivät ymmärtäneet: Miksi Jake ei koskaan muistuttanut heitä siitä, että lavea tie on helppo kulkea ja täynnä nautintoja?