Kossua

Raimo oli vastikään muuttanut vaimoineen pieneen kirkonkylään, ja hän meni kylän ainoaan baariin juomaan kossuvissyn. Seuratessaan, kuinka baarimikko täytti hänen tilauksensa hän huomasi, että tämä käytti juomaan vissyvettä ja Tapio-viinaa. Kun Raimo huomautti, että hän oli tilannut kossuvissyn, baarimikko murahti, että kossua ei tässä baarissa käytetä.

Illan aikana Raimo yritti kysellä kyläläisiltä, että kuinka on mahdollista, että baarissa ei ole kossua. Vanhemman polven kyläläiset olivat vaitonaisia ja vastasivat välttelevästi, mutta nuoremman polven kyläläisiltä hän kuuli kaksi tarinaa.

Ensimmäisen tarinan mukaan eräs kossulle perso kyläläinen oli lähtenyt auton rattiin juotuaan kossua ja tappanut kolarissa lapsen ja itsensä. Nyt kyläläiset kunnioittivat tuon onnettomuuden muistoa niin, että koko kylässä ei juotu kossua.

Toisen tarinan mukaan kossulle perso kuollut mies kummitteli kylässä, eivätkä kyläläiset halunneet pitää kossua lähettyvillään, koska se olisi houkutellut tuon haamun paikalle juomaan kossut.

* * *

Raimo ajatteli, ettei hän alistu kyläläisten taikauskoon, ja niinpä hän kävi seuraavana päivänä hakemassa naapurikunnan Alkosta pullon kossua.

* * *

Seuraavana iltana Raimo sai tiedon, että kylässä oli juuri tapahtunut liikenneonnettomuus. Hänen vaimonsa yli oltiin ajettu, ja yliajaja oli kaasutellut tiehensä. Vaimo oli kuollut.

Raimo järkyttyi ja tajusi kaipaavansa drinkkiä. Kun hän meni viinakaapille sekoittaakseen itselleen kossuvissyn hän havaitsi, että kossupullo oli kadonnut.