Kolme demiurgia

Kerran kolme demiurgia loi kukin oman maailmankaikkeutensa, ja sinne oman ihmisensä.

Ensimmäinen demiurgi halusi itse määrätä kaikesta. Hän halusi ihmisen noudattavan luojansa suunnitelmaa ja olevan tottelevainen. Niinpä hän loi ihmisestä sellaisen, ettei tällä ollut muuta mahdollisuutta kuin totella. Asiat maailmankaikkeudessa etenivätkin harmonisesti demiurgin suunnitelmien mukaan, ja kaikki maailmankaikkeudessa olivat onnellisia.

Toinen demiurgi halusi ihmisen kehittyvän. Hän halusi ihmisen kokeilevan, keksivän ja tekevän asioita, jotka eivät olleet tulleet edes mieleen demiurgille. Lopulta hän halusi ihmisen kasvavan suuremmaksi kuin hän itse. Niinpä hän antoi ihmiselle vapaan tahdon. Ihminen keksikin, kokeilikin ja loikin. Lopulta ihminen oli kasvanut suuntaan, jota demiurgi ei ollut edes pystynyt kuvittelemaan ja ihminen ylitti kaikki luojansa odotukset.

Kolmas demiurgi halusi myös määrätä itse kaikesta. Hän halusi ihmisen tottelevan, mutta jostain kumman syystä hän antoi ihmiselle vapaan tahdon. Hän antoi ihmiselle myös säännöt, joita noudattaa. Ihminen kuitenkin kapinoi välittömästi luojaansa vastaan. Ihminen teki mitä mieli, ja demiurgi yritti kurittaa ihmistä ruotuun rangaistuksilla ja vaatimuksilla. Kuten arvata saattaa, asiat eivät sujuneet tässä maailmankaikkeudessa ollenkaan, ja kaikki olivat onnettomia.