Keksintö

Mesopotamiassa 4500 vuotta sitten…

Pappiskokelas Namurab oli kahden täysivaltaisen papin kanssa mittaamassa peltoja. He olivat mitanneet etäisyyksiä, ja mitattavaksi tuli vielä yksi etäisyys.

''Ei sitä tarvitse mitata'', Namurab sanoi. ''Se voidaan laskea.''

''Onko tämä taas niitä sinun omia virityksiäsi?'' toinen papeista sanoi.

''Joo.'' Namurab piirsi kepillä kolmion multaan ja jakoi sen kahdeksi pienemmäksi kolmioksi. ''Tässä on kolmio, ja tämä ja tämä etäisyys tiedetään. Tämä kolmio voidaan jakaa kahteen pienempään kolmioon, jotka ovat samanlaisia mutta eri kokoisia kuin tämä iso. Niinpä tämän etäisyyden neliö plus tämän etäisyyden neliö on sama kuin tämän etäisyyden neliö.''

''Tosta minä en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä'', toinen papeista kuiskasi toiselle. Namurabille hän sanoi alentuvalla äänellä: ''No laskepas.''

Tuohon aikaan matematiikkaa oli tapana kommunikoida näyttämällä esimerkkilasku, joten ei ollut ihmekään, että selitys, jossa puhuttiin siitä, millaisia matemaattiset oliot olivat meni papeilta yli hilseen.

Namurab alkoi laskea. Vaikka hänen matemaattinen hoksaamiskykynsä oli huippuluokkaa, hän ei ollut kovin huolellinen. Lisäksi laskuun sisältyi neliöjuuren laskeminen, ja laskumekaniikat sille olivat vielä lapsenkengissään. Niinpä laskuun pääsi livahtamaan huolimattomuusvirhe.

''45 kuudeskymmeneosamailia, 23 kolmastuhanneskuudessadasosamailia'', Namurab sanoi lopulta.

''Mitataanpa'', toinen papeista sanoi. Porukka kulki hyvän tovin pellolla käytellen mittalankaa.

Mittaus näytti tulokseksi 52 kuudeskymmenesosamailia.

Papit puistelivat päätään. ''Ei noista Namurabin keksinnöistä tunnu olevan mihinkään. Vanhassa vara parempi.''

Niin Namurabin keksintö unohtui. Vanhemmiten Namurabkin vakavoitui ja alkoi suhtautua keksintöihinsä lapsellisena hömppänä. Viisisataa vuotta myöhemmin babylonialaiset keksivät Namurabin keksinnön uudestaan, ja vielä myöhemmin se nimettiin kreikkalaisen matemaatikon mukaan Pythagoraan lauseeksi.