Kehwel saa munaa

Esipuhe

Kun sain tämän novellin käsikirjoituksen sätkänpurutoppien kansiin raapustettuna (en ymmärrä, kuinka Korppi oli saanut kynänjäljen tarttumaan siihen muoviin), ihmettelin tietysti heti, että miksi Malwaria-tarinan päähenkilö ei olekaan Malwaria. Korppi selitti, että Malwaria on flunssassa, eikä siksi päässyt seikkailemaan päähenkilönä. Aikataulukiireiden takia Korppi ei ollut ehtinyt odottaa paranemista, vaan Kehwel oli pitänyt kirjoittaa päähenkilöksi. Oli kuulemma vaatinut muutoksia novelliin, erityisesti seksikohtaukseen. Kun kysyin, miksi Korppi ei yksinkertaisesti ollut voinut kirjoittaa Malwariaa terveeksi, en saanut selkeää vastausta.

Tässä kuitenkin Malwaria-tarina, jonka päähenkilö on Malwarian ystävätär, Kehwel.

- hum. kand. T.E. Kaitsu Nimi

Vuonna 1651 toista aikaa

''Oletko kuullut'', Bulwania kysyi, ''James Obligation on tänä iltana Synkmetsän yöelämässä.''

''Kuka hän on?'' kysyi Kehwel.

''Etkö lue Kaarnakirjeen juorusivuja'', Bulwania ihmetteli, ''hän on kuuluisa salainen agentti. Hirveässä pelihaltian maineessa. Aina pari haltianeitoa käsipuolessa.''

''Ai niin, hän on se haltia, jonka Gandalf taikoi ihmisen näköiseksi niin, että hän voi soluttautua Gondoriin'', Kehwel muisteli.

''Jos Malwaria olisi täällä, hän varmasti vamppaisi James Obligationin'', Bulwania sanoi, ''mutta Malwaria makaa flunssassa kotona.''

''Ei, Malwaria ei tekisi sitä. Hän on siveä haltianeito'', Kehwel protestoi.

''Ei hän tekisikään sitä aluksi'', Bulwania sanoi, ''meidän pitäisi ylipuhua hänet. Mutta sitten hän vamppaisi.''

''Kun Malwaria ei ole täällä, pitäisiköhän jomman kumman meistä…'' Kehwel mietti.

''Mene sä, minä olen naimisissa, mutta sinä olet vapaa'', Bulwania ehdotti.

''Ei, mene sä'', Kehwel sanoi.

''Mene sä, olet kokeneempi. Annat aina neuvojasi Malwarialle'', Bulwania sanoi.

''Kai sitä sitten on mentävä'', myöntyi Kehwel.

* * *

Hermostuneena Kehwel istui Tamppivan Ponin majatalossa. Hänellä ei juurikaan ollut omakohtaista kokemusta miespuolisista olioista, mutta tänä iltana asiaan tulisi muutos. Hän toivoi olevansa Malwaria. Malwaria tietäisi mitä tehdä.

Yhtäkkiä majatalon ovi aukesi, ja sisään astui tummahiuksinen mies.

''Näyttää ihan samalta kuin siinä Bulwanian Kaarnakirjeessä'', Kehwel ajatteli. Mies oli tosin lyhyempi kuin hän oli kuvitellut.

Mies istui vapaaseen pöytään, ja Kehwel ajatteli: ''Nyt tai ei koskaan.''

* * *

''Anteeksi, onko tämä paikka vapaa'', Kehwel sanoi ja istui James Obligationin pöytään.

''Nimeni on Obligation. James Obligation'', James Obligation esittäytyi.

''Kehwel'', Kehwel vastasi.

''Tulen Gondorista tehtävistä. Peitetehtävistä'', James Obligation sanoi, ''onko sinulla lumisia? Kuulumisia.''

''Olen istunut koko päivän töissä haltiakangaskutomossa'', Kehwel alkoi selittää, ''yleisesti luullaan, että haltiakangas on maagista, mutta se on kaikki taitoa, ei magiaa. Olemme yliluonnollisen taitavia kutojia, joten kangaskin on sitten yliluonnollista. Ja ne laulut eivät ole loitsuja, vaikka niin luullaan. Laulamme niitä päästäksemme flow:hun.''

''Kuinka kiintoista'', James Obligation vastasi, ''mielenkiintoista.''

''Tuo tyyppihän oikeasti kuuntelee minua'', Kehwel ajatteli, ''odotin niljakasta kavalkadia iskurepliikkejä, mutta hän oikeasti kuuntelee.''

Kehwel jatko selittämistää. James Obligation kuunteli ja aina väliin toi. Kommentoi.

* * *

Kun Kehwel ja James Obligation olivat riisuuntuneet, Kehwel asettui selälleen sängylle. James Obligation asettui makaamaan hänen viereensä ja käänsi Kehwelin kylkiasentoon. James Obligation alkoi hyväilemään Kehwelin kehoa.

Kehwel nautti kosketuksesta. James Obligation tarttui Kehwelin käteen ja ohjasi sen kylkeään vasten.

''Malwaria tietäisi, mitä tehdä'', Kehwel ajatteli.

''Kosketa vaan niinkuin tuntuu. Hyvältä tuntuu'', James Obligation sanoi, ''siitä minäkin kelen. Nautiskelen.''

Kun pari oli kosketellut toisiaan aikansa, James Obligation siirtyi Kehwelin jalkojen väliin ja alkoi nuolla. Kehwelistä se tuntui taivaalliselta.

Kun nuolemista oli jatkunut aikansa, James Obligation sanoi: ''Sinun vuorosi harjoittaa ottoa. Suihinottoa.''

''Enhän ole ottanut suihin aiemmin'', Kehwel ajatteli, ''Malwaria tietäisi, mitä tehdä.''

Kehwel teki parhaansa ja sai kuin saikin James Obligationin voihkimaan.

Jonkun ajan päästä James Obligation ohjasi Kehwelin selälleen sängylle ja asettui tämän päälle. Nopeasti pari löysikin yhteisen rytmin.

* * *

''Eihän tämä ollutkaan yhtään sellaista limaista klähmimistä kuin olin kuvitellut. Nautinnollista se oli, meille molemmille'', Kehwel mietti palatessaan kotiin, ''kyllä Malwaria sittenkin taitaa olla oikeassa vapautuneen elämäntapansa suhteen.''

Liite A: T.E. Kaitsu Nimen haastattelu

Haastattelu on tehty Ropeconissa 2014.

Haastattelija: T.E. Kaitsu Nimi, te siis väitätte olevanne humanisitisten tieteiden kandidaatti. Meille on herännyt epäilys, että te ette koskaan ole valmistunut yhdestäkään yliopistosta. Mistä aiheesta te esimerkiksi olette tehneet kandintyönne?

T.E. Kaitsu Nimi: Kandintyöni otsikko oli ''Yhdyssanojen kirjoittaminen erikseen Itä-Helsingin puhekielessä''. Dekonstruoin siinä vallitsevaa paradigmaa, jonka mukaan yhdyssanat pitää kirjoittaa yhteen. Sain arvosanaksi vain non sine laude approbatur, koska norsunluutorneihinsa jämähtäneet tarkastajat väittivät, että puhekieltä ei ylipäätänsä voi kirjoittaa.

Haastattelija: Olkoon. Siirrytään sitten seuraavaan kysymykseen. Novellin ''Pohjoisen jylhillä korpimailla'' liitteessä te tunnutte olevan tietoinen siitä, että Malwaria on bimbo, mutta myöhemmin te kuvaatte häntä esimerkiksi ''hurmaavaksi sankarittareksi.'' Mistä moinen mielenmuutos?

T.E. Kaitsu Nimi: Jylhien korpimaiden toimittamisen jälkeen jouduin auto-onnettomuuteen ja menetin muistini. Unohdin, että Malwaria on bimbo.

Haastattelija: Novellin ''Pohjoisen jylhillä korpimailla'' liitteessä te paljastatte olevanne Korpin mielikuvitushahmo, mutta sen jälkeen te jatkatte Korpin novellien toimittamista ikään kuin olisitte todellinen henkilö. Kuinka tämä on mahdollista?

T.E. Kaitsu Nimi: Se johtuu siitä samasta auto-onnettomuudesta. Unohdin olevani mielikuvitushahmo.

Haastattelija: Entäs sitten teidän nimenne? Sehän on plagioitu suoraan teoksesta ''Loru Sorbusten herrasta.''

T.E. Kaitsu Nimi: Ei se ole plagiointia vaan intertekstuaalisuutta. Ja sitä paitsi Sorbusten herrassa mainitaan pelkkä nimi. Persoonani ei ole plagioitu mistään.

Haastattelija: Intertekstuaalisuus on vain eufemismi plagioinnille. Sitä paitsi nämä kertomukset vilisevät kontinuiteettivirheitä… Hyvä yleisö, teemme nyt järkyttävän paljastuksen: T.E. Kaitsu Nimi ei ole todellinen henkilö, vaan mielikuvitushahmo, ja vieläpä plagiaatti. Mielikuvitushahmona hän ei myöskään ole koskaan oikeasti valmistunut yhdestäkään yliopistosta.