Katinkultaa

Olipa kerran aika, jolloin kultaa ja katinkultaa ei osattu erottaa toisistaan. Tuohon aikaan eli kaksi kuningasta, Aurus ja Felis, joilla oli omissa valtakunnissaan huomattavat kultavarastot. Auruksen kulta oli oikeaa kultaa, kun taas Felisin varastot olivat katinkultaa.

Eräs oppinut mies, Arkhos, huomasi, että osa kullasta kipinöi, kun sitä iskee piikiveä vasten. Tietenkin tämä kipinöivä kulta oli katinkultaa, oikea kulta ei kipinöinyt.

Arkhos meni Auruksen luokse, ja he testasivat hänen kultansa. Se ei kipinöinyt iskettäessä piikivellä. Niinpä Aurus julisti, että vain kipinöimätön kulta on oikeaa kultaa. Hän sääti lain, että hänen valtakunnassaan kauppankäynnissä maksuna saatiin käyttää vain kipinöimätöntä kultaa. Ne, joilla hänen valtakunnassaan oli kipinöivää kultaa luonnollisesti köyhtyivät silmänräpäyksessa, kun heidän kultansa ei kelvannut maksuksi.

Sitten Arkhos meni Felisin luokse, ja he testasivat hänen kultansa. Se kipinöi, kun sitä iski piikivellä. Felis tulistui, kun hän kuuli, että Aurus ei pitänyt hänen kultaansa oikeana kultana. Felis julisti, että vain kipinöivä kulta on oikeaa kultaa, ja että hänen valtakunnassaan kaupankäynnissä maksuna saatiin käyttää vain kipinöivää kultaa. Ne, joilla tässä valtakunnassa oli kipinöimätöntä kultaa köyhtyivät kuin taikaiskusta.

Aurus tulistui Felisin tempauksesta ja aloitti sodan. Kuitenkin sota päättyi ratkaisemattomaan. Siitä eteenpäin sana 'kulta' tarkoitti noissa kahdessa valtakunnassa eri asioita, Auruksen valtakunnassa oikeaa kultaa ja Felisin valtakunnassa katinkultaa.

Vähän näiden tapahtumien jälkeen Arkhos lähti kaukomaille. Siellä hän saapui kuningas Midiksen hoviin. Arkhos testasi Midiksenkin kullan ja puolet siitä kipinöi, puolet ei kipinöinyt. Arkhos kertoi, miten Aurus ja Felis olivat toimineet. Midis ei kuitenkaan halunnut, että puolet hänen kultavarannostaan menettää arvonsa.

Niinpä Midis julisti, että kultaa on kahdenlaista. On kipikultaa ja pysykultaa. Kipikulta kipinöi, kun sitä isketään piikivellä, pysykulta sen sijaan pysyy kipinöimättömänä. Silti kipikulta ja pysykulta ovat molemmat oikeaa kultaa. Midiksen valtakunnassa jatkettiin kaupankäyntiä niin oikealla kullalla kuin katinkullallakin, ja sana 'kulta' viittasi siellä niin oikeaan kultaan kuin katinkultaankin. Sen pituinen se.