Kartantekijä

Lohikäärmeen valtakunnan keisarin kartantekijä Baduk seurueineen oli tutkimusretkellä Lohikäärmeen valtakuntaan vasta liitetyllä alueella. Alue ei ollut alkukantaista seutua, jonne sivistynyt mies ei ollut jalallaan astunut, vaan ennemmin hyvinvoivaa maaseutua. Alue oli kuitenkin sen verran takapajuista, että karttaa alueesta ei ollut tehty, ja Badukin retken oli tarkoitus korjata puute.

Parhaillaan Baduk seurueineen oli erään suuremman kylän majatalossa keräämässä voimia seuraavan päivän matkantekoa varten. Baduk yritti jututtaa paikallista maanviljelijää, Piroa.

''Huomasin, että peltonne ovat hiukan kuivia'', Baduk sanoi.

''Ei ne mitään kuivia ole. Viljavaa seutua'', Piro vastasi.

''Meilläpäin on hyvä tietämys keinokastelujärjestelmistä'', Baduk sanoi.

''Älä sinä etelän mies tule tänne kertomaan, kuinka asiat pitää hoitaa'', Piro ärähti.

''Kastelujärjestelmän avulla saisitte suurempia satoja'', Baduk yritti vielä.

''Hei, ensin nämä etelän miehet vaativat veroja meiltä, ja nyt ne yrittää kertoa meille, kuinka hommat pitää hoitaa. Kuivia peltoja muka'', Piro huusi.

''Veroille minä en henkilökohtaisesti voi mitään, mutta alkeellisen maanviljelyksenne kanssa voin auttaa'', Baduk sanoi.

''Älä sinä tule tänne sanomaan meitä alkeellisiksi'', Piro sanoi. ''Mennään pihalle katsomaan, kenessä on miestä.''

''Jos oikein ymmärsin, haastoit minut kaksintaisteluun'', Baduk ihmetteli.

''Niin. Annetaan nyrkkien puhua'', Piro vastasi.

''Hetkinen, haastettuna osapuolena minä saan valita aseet'', Baduk vastasi. ''Valitsen kaksintaistelumiekat.''

Piro yritti pitää kiinni nyrkkitappelusta, mutta Badukin miehet puuttuivat tilanteeseen ja pakottivat Piron pihalle miekkakaksintaistelua varten.

* * *

Badukin miehet ja kyläläiset olivat muodostaneet ringin. Ringin keskellä Baduk ja Piro katsoivat toisiaan silmästä silmään. Heillä oli käsissään kaksintaistelumiekat.

Kaksintaistelumiekka on pitkä ja ohutteräinen. Se on niin heppoinen, että sillä ei tee mitään järeämpiä aseita vastaan, joten sitä ei käytetä sodassa. Sen käyttö toista kaksintaistelumiekkaa vastaan kysyy kuitenkin taitoa, joten se on ihanteellinen ase kaksintaisteluihin. Parempi kaksintaistelumiekan käyttäjä voittaa taistelun.

Baduk katsoi, kuinka Piro piteli miekkaansa. Piron ote oli väärä. Kuten Baduk oli laskelmoinut, kaksintaistelumiekka oli tuntematon ase täällä pohjoisessa, ja hän itse oli harjoitellut kaksintaistelumiekan käyttöä. Hän ei ollut mestari, mutta hän oli varma, että hän pystyisi lyömään vastustajan, joka ei ollut ennen kaksintaistelumiekkaa nähnytkään. Badukin mielestä tuleva taistelu ei kuitenkaan olisi epäreilu. Kummallakin taistelijalla oli samanlainen ase, joten kumpikin lähti samalta viivalta. Se, että hän taitavampana voittaisi taistelun merkitsisi vain sitä, että kaksintaistelun idea, se että taito ratkaisee, toteutuisi.

Piro karjaisi ja ryntäsi päin Badukia. Hän oli kohottanut miekkansa päänsä päälle kuin kirveen. Baduk väisti iskun helposti ja väistäessään sivalsi Piroa kylkeen. Sama ryntäys, väistö ja sivallus toistui vielä kaksi kertaa.

Kun taistelijat sen jälkeen kääntyivät katsomaan toisiaan, Baduk havaitsi itsevarmuuden kadonneen Piron silmistä. Piron saamat haavat eivät olleet vakavia, mutta toimivat kuitenkin muistutuksena siitä, että hän oli taistelijoista se huonompi.

Seuraavaksi Piro hyökkäsi hitaammin. Hän huitoi miekallaan villisti ja käveli päin Badukia. Badukille ei ollut ongelma iskeä miekkaa Piron kädestä ja haavoittaa tätä rintaan. Baduk olisi pystynyt lopettamaan Piron saman tien, mutta hän halusi antaa kyläläisille opetuksen.

''Nosta miekkasi ja jatka taistelua'', Baduk sanoi, kun Piro toljotti hölmönä eteensä. ''Lohikäärmeen valtakunnan lakien mukaan kaksintaistelut käydään kuolemaan saakka. Teidän kylänne on nyt osa Lohikäärmeen valtakuntaa.''

Piron silmässä näkyi pelko. Vastentahtoisesti hän nosti miekkansa maasta ja hyökkäsi tahdottomasti. Baduk torjui hyökkäyksen helposti ja pisti Piroa oikeaan käteen niin, että tämä joutui jatkamaan taistelua vasemmalla.

Tämän jälkeen alkoi kissa ja hiiri -leikki, jossa Baduk hitaasti pisto pistolta ja sivallus sivallukselta haavoitti Piroa. Piro ei enää uskaltanut hyökätä, vaan Baduk teki hyökkäyksen toisensa jälkeen ja haavoitettuaan vähän vastustajaansa aina perääntyi uutta hyökkäystä varten. Tahto katosi vähitellen Piron silmistä.

Lopulta Piro tuupertui haavoihinsa. Kaksintaistelu oli ohi. Badukin arvion mukaan Piro oli kuollut.

''Ne tappoivat meidän Piron. Murhaajat'', kyläläiset alkoivat kuiskimaan. Kaksintaistelu oli mennyt Lohikäärmeen valtakunnan lakien mukaisesti, mutta kyläläiset olivat olleet Lohikäärmeen valtakunnan alamaisia vasta kuukauden, eivätkä tunteneet valtakunnan lakeja. Siksi he pitivät Badukin tekoa murhana.

Kyläläisten kuiskinta voimistui puheeksi, ja yksissä tuumin kyläläiset hyökkäsivät Badukin kimppuun. Badukin miehet ryntäsivät puolustamaan Badukia, ja nyrkkitappeluhan siitä seurasi. Kyläläiset olivat aseettomia, ja Badukin miehet olivat jättäneet aseensa vankkureihin mennessään majataloon. Nyrkkitappelu päättyi ratkaisemattomana, ja Badukin miehet lähtivät matkustamaan yönselkään. Kun he matkan jälkeen kertoisivat nyrkkitappelusta Lohikäärmeen valtakunnan keisarille, tämä lähettäisi sotilaitaan polttamaan kylän maan tasalle. Keisarin kartanpiirtäjään ei saanut kajota, paitsi lakienmukaisessa kaksintaistelussa.