Kali

''Tänä lukuvuonna jokainen oppilas tekee esitelmän ja esittää sen luokalle'', opettaja sanoi. ''Esitelmän aiheen saa valita itse.''

11-vuotias Pyry kuunteli kiinnostuen. Hän pitäisi esitelmän palomiehistä. Pyry ihaili palomiehiä ja ajatteli, että hänestä tulee isona palomies. Koulusta hän ei pitänyt. Koulussa oli niin tylsää. Piti vain lukea ja laskea. Onneksi edes esitelmä olisi pieni valonpilkku tylsään kouluvuoteen.

Seuraavalla tunnilla oli maantietoa, ja käsiteltiin Intiaa. Opettaja kertoi, että Intiassa kaikki lapset eivät käy koulua.

''Siellä ne vaan leikkii kaikki päivät'', Pyry ajatteli. ''Olisinpa intialainen. Ihan tyhmää asua Suomessa.''

Tunnilla käsiteltiin myös Intian uskontoja, ja ope kertoi, että intialaisilla oli vaikka kuinka monia jumalia. Niitä oli sekä kilttejä että tuhmia. Tuhmista jumalista Pyrylle jäi mieleen Kali, tuhon jumalatar.

Kotona Pyry alkoi miettimään. Äiti aina sanoi, että on tuhmaa lintsata koulusta. Ehkä tuhma jumalatar auttaisi Pyryä niin, ettei hänen tarvitsisi käydä koulussa.

''Kali, Kali'', Pyry sanoi mielessään. ''Tee minusta intialainen.''

Pyryn eteen ilmestyi nelikätinen, sininen nainen, jolla oli kaulassaan pääkalloista tehty kaulakoru. Yhdessä neljästä kädestään sillä oli miekka.

''Kutsuit minua'', Kali sanoi.

''Joo'', Pyry vastasi. ''Tee minusta intialainen niin minun ei tarvitse käydä koulua.''

''Et siis tahdo käydä koulua?'' Kali kysyi. ''Saamasi pitää.''

* * *

Yhtäkkiä Pyry ei enää ollut omassa huoneessaan. Hän oli suuressa, rähjäisessä huoneessa, jossa oli parikymmentä suunnilleen Pyryn ikäistä lasta. Lasten iho oli tummempi kuin Pyryn, ja Pyry katsoi omaa kättään. Se oli muuttunut yhtä tummaksi kuin lastenkin iho. Pyry tajusi, että hänestä oli tullut intialainen.

Huoneeseen tuli mies, joka sanoi: ''No niin, lapset, työpäivä alkaa.''

Mies puhui vierasta kieltä, mutta Pyry tajusi ymmärtävänsä sitä.

Mies jatkoi: ''Tänään meillä on uusi työntekijä, Pyreed.''

Pyry tajusi, että mies tarkoitti häntä. Hänestä oli siis tullut Pyreed.

Pyry ja lapset siirtyivät viereiseen huoneeseen, jossa oli ompelukoneita. Osa lapsista istui ompelukoneiden ääreen ja osa istui lattialle. Pyry ohjattiin lattialle istuneiden joukkoon. Sitten alettiin tehdä t-paitoja. Lattialla istuvat lapset leikkasivat kangasta kaavojen mukaan t-paidan muotoon, ja ompelukoneilla istuvat ompelivat t-paitoja leikatuista kangaspaloista.

Ensimmäiset puoli tuntia Pyrystä oli hauskaa leikata t-paidan muotoisia kangaskappaleita, mutta sitten hän kyllästyi siihen. Työskentely kuitenkin jatkui tunnista tuntiin. Pyry yritti pitää taukoja, mutta tällöin miehet tulivat huutamaan hänelle, että hänen piti jatkaa työskentelyä. Pyry oli kauhuissaan, tätäkö hänen elämänsä olisi tästälähin?

Työpäivän jälkeen Pyry oli niin väsynyt, ettei hän jaksanut kuin syödä ja nukkua. Ruoka oli pahaa, se oli kasvisruokaa, ja Pyry tykkäsi enemmän lihasta. Nukkuminen tapahtui ohuilla patjoilla lattialla. Ennen nukkumaanmenoa Pyry yritti rukoilla Kalia, että tämä palauttaisi hänet takaisin Suomeen, mutta Kali ei vastannut.

Tästedes Pyryn elämä koostuikin työskentelystä ja nukkumisesta. Leikkimiselle ei jäänyt yhtään aikaa. Pyryn elämä oli kokonaan noissa kahdessa huoneessa. Ulos hän ei päässyt koskaan. Pyrystä alkoi tuntua, että vapautus koulusta oli ollut todella paha vikatikki. Koulun sijaan hän joutui työskentelemään kaikki päivät. Kali ei vastannut Pyryn rukouksiin.

Työhuoneesta johti ovi miesten lepotiloihin, ja ovenraosta Pyry oli vilaukselta nänyt, että miesten huoneessa oli Kalia esittävä patsas. Suunnitelma alkoi hahmottua Pyryn mielessä.

* * *

Eräänä yönä Pyry hiippaili työhuoneeseen ja avasi hiirenhiljaa miesten lepotiloihin johtavan oven. Se narahti uhkaavasti. Pyry säikähti, että miehet heräisivät. Pyry astui miesten huoneeseen, ja miehet olivat sikiunessa.

Pyry hiippaili Kalin patsaan eteen. Yksi miehistä liikahti. Pyry säikähti, että mies heräisi, mutta mies käänsi vain kylkeään.

''Kali, Kali'', Pyry kuiskasi. ''Palauta minut Suomeen.''

''Ai kouluttomuus ei sittenkään maistunut?'' Patsas sanoi. Pyrystä sen ääni oli kuin ukkosenjyrinä.

Miehet heräsivät ja alkoivat lähestyä Pyryä. Pyryä pelotti. Miehet kuitenkin jäivät katsomaan tilannetta, heistä oli pelottavaa, että patsas puhui pojalle.

''Mitä annat, jos palautan sinut?'' Kali kysyi.

''Mitä jumalat sitten tahtovat?'' Pyry kysyi.

''Vaikutusvaltaa maan päällä'', Kali vastasi. ''Sitähän jumalat tahtovat.''

''Hei'', Pyry sanoi. ''Pidän sinusta esitelmän äidinkielentunnilla.'' Palomiesesitelmästä joutuisi luopumaan, mutta se oli pieni hinta Suomeen pääsemisestä.

Yhtäkkiä Pyry huomasi olevansa taas omassa huoneessaan Suomessa. Hän katsoi kättään, ja hänen ihonsa oli taas vaalea.

* * *

Seuraavana päivänä Pyry kävi hakemassa kirjastosta kirjoja Intian uskonnoista ja erityisesti Kalista. Hän valmistelisi esitelmän huolella.

Isä näki Pyryn kirjapinot ja sanoi: ''Hyvä, käy vaan koulusi huolella, niin pääset palomieheksi. Jos laistat koulunkäynnistä, joudut aikuisena tehtaaseen liukuhihnatyöhön, tekemään t-paitoja tai jotain.''