Joulupukin salaisuus

Oli jouluaatto. Pikku-Valtteri oli alkanut ihmettelemään, kuinka Joulupukki ehtii käydä kaikkien lasten luona jouluaaton aikana. Jos Joulupukki vieraili yhden perheen luona 15 minuuttia, ei hän 24 tunnissa ehtinyt edes sataan perheeseen. Ja olihan jo Suomessa enemmän kuin sata perhettä. Ehkä Joulupukki olikin vain valhe, jolla aikuiset huiputtivat lapsia.

Ovelle koputeiiin, ja Valtteri meni avaamaan. Siellä oli Joulupukki, mutta hän värisi oudosti. Kuin hän olisi ollut aave, jonka olemassaolo ei ollut aivan kiveen hakattu. ''Onkos täällä kilttejä lapsia?'' Joulupukki kysyi särisevällä äänellä. Kuin huonolaatuinen YouTube-videon toisto.

''Miksi sinä väriset ja äänesi on omituinen?'' Valtteri kysyi.

''Olet jo niin vanha, että voin kertoa'', Joulupukki sanoi. ''Alan tulla vanhaksi, enkä ole enää yhtä nopea kuin ennen.''

Joulupukki ja Valtteri menivät sisälle. ''Mitä nopeutesi värinääsi liittyy?'' Valtteri kysyi.

''Olet ehkä ihmetellyt, kuinka ennätän käydä kaikissa perheissä jouluaaton aikana'', Joulupukki sanoi. ''Katsos, totuus on se, että vaihdan perheestä toiseen lukemattomia kertoja sekunnissa. Nytkin vaihdan miljoonien perheiden välillä, ja sinun luonasi käyn parikymmentä kertaa sekunnissa.''

Joulupukki jatkoi särisevällä äänellä: ''Kun sitä tekee tarpeeksi nopeasti, syntyy vaikutelma, että olen miljoonissa paikoissa yhtaikaa.''

''Mitä värinä tähän liittyy?'' Valtteri kysyi.

''Katsos, en kykene enää vaihtamaan perheiden välillä niin nopeasti kuin ennen, ja kun vaihdon tekee vähän liian hitaasti, vaikutelma minusta alkaa värisemään. Sama äänen kanssa. Sitähän se Joulumuori on jo useamman vuoden sanonut, että minun pitäisi jäädä eläkkeelle.''

''Eikö me saada sitten enää joululahjoja?'' Valtteri kysyi.

''Tonttu Tikkunen ryhtyy uudeksi Joulupukiksi ensi vuonna. Tikkunen on vain langanlaiha, ja hänen pitää lihottaa itsensä Joulupukille sopiviin mittoihin. Olemme palkanneet sumopainijan konsultiksi. Aloittelevat sumopainijat lihottavat itsensä riisillä, joten Tikkunen saa ahmia riisipuuroa.''

Joulupukki avasi säkkinsä. ''Tässä lahjat. Älä sitten kerro äidillesi, että hänelle annettava Guccin käsilaukku ei ole aito Gucci, vaan se on tehty Korvatunturin pajassa. Äitisi luulee, että isäsi on ostanut sen.''