Joulu

Oli lokakuun loppupuoli. Jani kulki rauhallisena arki-iltana kaupungilla tarkoituksenaan ostaa itselleen uusi paistinpannu.

Ulkoisten virikkeiden puute sai Janin uppoutumaan ajatuksiinsa. Hänellä oli mukava syksy edessä. Hänellä oli hyvin palkattu puolipäivätyö toimistossa, ja iltaisin hän treenaisi bändinsä kanssa. Edellisviikkoiset ensitreffit mukavan tytön kanssa olivat menneet hyvin, ja seuraavat treffit olisivat kahden päivän päästä.

Ainoa asia, joka varjosti Janin ajatuksia oli asepalvelus, joka alkaisi tammikuun alussa. Ajatus armeijasta pelottikin Jania. Hän ei tiennyt, kuinka hän selviäisi tiukan kurin ja fyysisten harjoitteiden kanssa. Rock'n'roll -elämä oli enemmän hänen makuunsa. Onneksi asepalveluksen alkamiseen oli vielä useita pitkiä, mukavia kuukausia.

Jani astui sisään tavarataloon ostamaan paistinpannua. Yllätyksekseen hän huomasi, että tavaratalossa oli jo täysi joulutohina päällä. Hyllyt notkuivat joulumakeisia, joka paikka oli ahdettu täyteen joulukoristeita ja kaiuttimista soi ''Kulkuset, kulkuset, kilvan helkkäilee.'' Aloittivatpa he aikaisin tänä vuonna.

Paistinpannuosastolla Jani huomasi, että pannujen etiketeissäkin oli joulukuvia, ja kassalla myyjä tiedusteli, että pannaanko pannu lahjapakettiin. Jani sai pannun maksettua, ja ripein askelin hän käveli ulos joulumaaksi muuttuneesta tavaratalosta.

Kun Jani astui ulos, ensimmäinen asia, jonka hän huomasi oli Pelastusarmeijan joulupata. Seuraavaksi hän näki valtavia ihmisjoukkoja, jotka kantoivat kukkuroillaan olevia ostoskasseja. Jouluvalotkin oli jo laitettu kadun yläpuolelle. Joululaulujen kakofonia tulvi Janin korviin useiden eri kauppojen eteen asetetuista kaiuttimista.

Jani hieraisi silmiään ja katsoi päivämäärää iltalehden lööpistä. Siinä luki 23.12.