J.R.R. Tolkien: Taru sormusten herrasta

Joku Tolkien-niminen tyyppi on mennyt kirjoittamaan kirjoja niiden Peter Jacksonin ''Taru Sormusten Herrasta'' -leffojen pohjalta. Ja ikään kuin yksi kirja ei olisi riittänyt, vaan jokaisesta kolmesta leffasta on pitänyt kirjoittaa oma kirjansa. Eihän niistä leffoista riitä materiaalia kolmeen kirjaan, niin tämä Tolkien on sitten lisäillyt omiaan vähän joka väliin. Lisättyjen kohtausten laatu ei vastaa mitenkään alkuperäistä, joten selvää rahastuksen makuahan tässä on.

Arwenin roolia Tolkien on pienentänyt leffaan verrattuna. Taitaa olla sovinistikin tämä Tolkien. Ja kaikkia muitakin yksityiskohtia se on mennyt muuttelemaan.

Kirjat ovat selvästi amatöörin kynän jälkeä. Ammattilainen olisi ymmärtänyt sellaiset perusasiat kuten leffojen juonessa pysymisen. Toivottavasti tätä samaa tyyppiä ei päästetä kirjoittamaan kirjoja niistä Hobitti-elokuvista. Ei se kuitenkaan ymmärtäisi esimerkiksi sen kääpiöiden ruokailukohtauksen arvoa, vaan menisi lyhentelemään sitä.

Lisäys myöhemmin: Tutkin juuri asiaa, ja kyllä tuo Tolkien vaan kirjoittaa kirjan myös Hobitti-elokuvien pohjalta. Luultavasti joku oli huomauttanut hänelle rahastuksesta, kun Hobitti-leffat on tällä kertaa tiivistetty yhdeksi kirjaksi. Toivottavasti Tolkien ymmärtää tällä kertaa pysyä oikeassa tyylilajissa, joka on eeppinen fantasia. Sormusten Herran kohdallahan ymmärrys ei ollut ihan riittänyt, vaan kirjaan oli pitänyt tunkea joku hemmetin Tom Bombadil, joka oli lähinnä lasten satuhahmo.