Imho

Perjantaina 7.8.2020

Kirjoitin keskustelupalstalle pitkän viestin, jossa perustelin sen, kuinka vasemmistohallituksen politiikka näivettää Suomen yrityselämän. Sain siihen vastauksen ''Tästä on monia mielipiteitä''. Se sama hörhö on lähetellyt samanlaisia vastuksia moniin viesteihini. Kyllähän vasemmistohallituksen politiikka oikeasti näivettää Suomen yrityselämän. Se sama hörhö on väittänyt, että on vain minun mielipiteeni, että vihapuheen kielto on sanavapauden rajoittamista, ja että sekin on vain minun mielipiteeni, että korkea verotus ajaa monia yrityksiä taloudellisiin ongelmiin.

Kello puoli yhdeksän illalla

Ehkä sekin on vain mielipiteeni, että tässä tietokoneeni alla on pöytä. Jos joku laittaisi liikkeelle huhun, että kämpässäni ei ole huonekaluja, kaikki olisivat eri mieltä kanssani, ja jäisin yksin mielipiteineni, että tässä on pöytä. En minä voisi jokaista pyytää kämppääni katsomaan, että katso, tässä on pöytä. Tai ehkä minä en oikeasti edes ole sitä mieltä, että tässä on pöytä. Ehkä minä olen vain sitä mieltä, että minä olen sitä mieltä, että tässä on pöytä. Tai ehkä minä olen vain sitä mieltä, että olen sitä mieltä, että olen sitä mieltä, että tässä on pöytä. Mistä sitä voi tietää. Ja vaikka kaikki olisivatkin samaa mieltä siitä, että tässä on pöytä, niin kuka tietää, mikä on totuus? Ei kaikkien mielipidekään välttämättä ole totta. Onhan sitä uskottu maan olevan universumin keskipistekin.

Kello yhdeksän

Olen myös sitä mieltä, että olen olemassa, mutta ehkä sekin on vain minun mielipiteeni. Toisaalta muodostan mielipiteitä eli ajattelen, ja Rene Descartes totesi ''Ajattelen, siis olen olemassa''. Mutta toisaalta, kyseessä oli vain yhden filosofin mielipide. Ehkä ajattelusta ei oikeasti seuraa olemassaoloa, tai ehkä minä olen vain sitä mieltä, että mielipiteiden muodostaminen on ajattelua. Ehkä joku olisi siitäkin eri mieltä.