Homunculus

Klaus laittoi spermanäytteen mikroskoopin alle ja katsoi. Ei yhtään siittiötä. Kyllähän Klaus hedelmällisyyspoliklinikan työntekijänä tiesi, että miesten sperman laatu oli viime aikoina laskenut, mutta täysin siittiötön näyte oli harvinaisuus. Klaus kirjasi havainnon ja siirtyi seuraavaan näytteeseen. Sekin oli siittiötön. Niin oli kolmas ja neljäskin. ''Outo sattuma'', Klaus ajatteli.

Klaus tuumi, että onneksi hänen oma spermansa oli kelvollista. Hän oli joskus tutkinut oman spermansa, vaikkei poliklinikan resursseja olisikaan saanut yksityisasioihin käyttää. Klaus ja hänen naisystävänsä alkaisivat yrittämään lasta, kunhan naisystävä palaisi Ruotsinlaivalta hummaamasta. Oli siellä tyttöporukassa.

Klaus alkoi miettiä, oliko hänen mikroskoopissaan jotain vikaa. Tai ehkä mikroskoopit olivat paholaisen eksytystä niin kuin se yksi lahko väitti. Hupisurffaileminen oli Klausin työpaikalla kielletty, mutta Klaus ajatteli pitävänsä tauon ja etsivänsä lahkon nettisivun.

Lahkon nettisivu löytyi, ja Klaus alkoi lukemaan sekavaa selitystä. Lahkon mukaan miehellä oli kiveksissään homunculuksia, pikkuriikkisiä vauvanalkuja, jotka sukupuoliyhteydessä siirtyivät naisen kohtuun. Miespuolisilla homunculuksilla oli kiveksissään vielä pienempiä homunculuksia, joilla puolestaan oli kiveksissään vielä pienempiä homunculuksia ja niin edelleen. Iteraatiot eivät jatkuneet äärettömiin, vaan jossain vaiheessa tulisi viimeinen ihmispolvi, ja viimeinen syntyvä ihminen olisi Jeesus.

''Hallelujaa! Mikroskoopit ovat alkaneet toimimaan! Eksytys on loppunut!'' välkkyi punaisella tekstillä sivun ylälaidassa. Klaus ei enää tiennyt, mitä uskoa. Hän meni spermatutkijoiden keskustelupalstalle, ja siellä kaikki kertoivat, että yhdessäkään spermanäytteessä ei enää näkynyt siittiöitä. ''No ei niissä homunculuksiakaan näy'', Klaus ajatteli.

Silloin Klausin työhuoneeseen tuli lähes sietämättömän kirkasta. Klaus katsoi valonlähdettä, ja kirkkauden keskellä seisoi valkeaan kaapuun pukeutunut, kaunis ihmishahmo. Klaus ei ollut ihan varma hahmon sukupuolesta, mutta mieheltä se näytti. ''Sinä syntinen!'' hahmo sanoi. ''Sinun takiasi Kristus ei synnykään. Nyt Peto pääsee mellastamaan vapaasti.''

Silloin Klaus muisti, että edellisenä iltana häntä oli panettanut, mutta naisystävä oli ollut Ruotsinlaivalla. Niinpä Klaus oli runkannut.