Friendzonetettu

''Tuutsä käymään tänään?'' Sami luki Heidiltä saamansa viestin. Heidin romanssi oli ilmeisesti ohi, joten hänellä oli taas aikaa Samille. Sami ajatteli, että nämä Heidin romanssit eivät olleet pitkäikäisiä. Tämänkään takia Sami ei ollut ollut syrjässä kuin kaksi viikkoa.

Sami ja Heidi olivat ystäviä. He opiskelivat AMK-insinööreiksi samassa ryhmässä ja asuivat samassa Kuopaksen asuntolassa. Heidän ystävyytensä oli alkanut, kun Sami oli AMK:lla vilkaissut olan yli Heidin tablettia ja nähnyt Heidin selaavan Piraattipuolueen nettisivuja. Sami käytti Linuxia ja oli muutenkin vapaan softan kannattaja, joten heidän poliittiset näkemyksensä osuivat yksiin. He olisivat varmaan seurustelleetkin, ellei Sami olisi ollut lyhyt ja ylipainoinen, ja Heidi puolestaan pitkä, kuvankaunis blondi.

* * *

Heidin ulko-ovella Sami katsoi kelloa. Puoli viisi. Sami odotti, että sekuntiviisari oli kahdentoista kohdalla ja painoi ovikelloa. Hän toivoi, että täsmällisyys saisi Heidin sydämen sulamaan. Kun Heidi oli sanonut, että tavataan puoli viideltä, niin ovikello soi tasan puoli viisi. Sami oli salaa rakastunut Heidiin. Niin salaa, ettei hän kunnolla myöntänyt sitä itselleenkään. Hän tiedosti olleensa rakastunut, mutta selitti itselleen torjutuksi tultuaan pässeensä siitä yli ja olevansa tyytyväinen ystävyyteen.

Heidi avasi oven pukeutuneena huppariin ja pieruverkkareihin. ''Moi tuu vaan sisään.''

Sami ajatteli, että Heidi oli tyrmäävän näköinen vaatteissa kuin vaatteissa. Vaikka ilman meikkiä ja pieruverkkareissa. ''Sun romanssi on sitten ilmeisesti ohi'', Sami sanoi tultuaan sisään.

''Joo'', Heidi sanoi. ''Olihan sillä adoniksen kroppa, mutta minua rupesi vähitellen vituttamaan se, että sillä oli Marimekon verhot.''

''Mitäs vikaa Marimekon verhoissa on?''

''Oli se muutenkin vähän sellainen hienohelma. Marimekon verhot on epämiehekkäitä.''

Heidi kaatoi Samille ja itselleen kahvia ja veti hyllystä laatikon.

''Katso, mitä minä ostin.''

Sami katsoi laatikkoa ja heti välähti. ''Othello! Minä pelasin tuota pienenä pikkuveljen kanssa.''

''Joo, minä olen pelannut tätä verkossa'', Heidi sanoi. Heidi pelasi harrastuksenaan klassisia lautapelejä verkossa. Sami puolestaan oli first person shootereiden ystävä.

''Mattel!'' Sami sanoi. ''Että poropietaripelin olet mennyt ostamaan.'' Yleensä Heidi oli tarkka, että hän pelasi vain pelejä, joiden peli-ideoita yksikään yhtiö ei omistanut. Sami kummeksui sitä, että Heidi oli nyt ostanut amerikkalaisen lelujätin tekemän pelin.

''Peli-idea on 1800-luvun lopulta'', Heidi sanoi. ''Myöhemmin Mattel on yrittänyt omia peli-ideaa, mutta ei sillä mitään laillista oikeutta siihen ole. Nettisaitit tarjoavat peliä, eivätkä maksa mitään rojalteja Mattelille. Ne vain kutsuvat peliä Reversiksi 1800-luvun nimen mukaan. Minä nyt ostin Mattelin pelin, kun Mattel on ainoa, joka fyysisiä pelejä valmistaa.''

Heidi jatkoi: ''Kun minä nyt ostin tämän pelin niin pitäähän sitä kokeilla. Pelataan!''

''En minä nyt tiedä…'' Sami ei lautapeleistä niin perustanut. Niissä ei ollut tarpeeksi räminää ja räiskettä.

''Minulla ei ole ketään muutakaan, jonka kanssa pelata livenä.''

''En minä silti…''

''Saat pillua jos voitat'', Heidi sanoi.

Sami kiinnostui heti tarjouksesta. Heidi oli hänen märkä päiväunensa. Ääneen hän ei ollut sitä sanonut, itse asiassa kaikki seksiin viittaava oli ollut ainoa tabuaihe Samin ja Heidin keskusteluissa. Mutta nyt Heidi oli tehnyt aloitteen ja Samilla olisi mahdollisuus päästä poikuudestaan eroon. Sami kuvitteli aina Heidin villeihin seksisessioihin romanssiensa kanssa, ja Sami oli tuntenut olonsa epävarmaksi ajatellessaan eroa heidän seksuaalisessa kokeneisuudessaan. Nyt tarvittaisiin vain voitto, ja puntit saataisiin tasattua.

* * *

Pöydällä oli muovinen pelilauta, jonka varsinainen pelialue oli vihreää huopaa. Pelialueen ulkopuolella oli nappulavarastot. Pelinappulat olivat muovisia kiekkoja, joiden toinen puoli oli musta ja toinen valkea.

Heidi ja Sami kävivät läpi pelin säännöt. Toinen pelasi nappuloita musta puoli ylöspäin ja toinen valkea puoli ylöspäin. Vuorollaan pelaaja asetti laudalle nappulan niin, että sen ja jonkun laudalla valmiiksi olevan pelaajan nappulan väliin jäi vastustajan nappuloita. Tämän jälkeen kyseiset vastusajan nappulat käännettiin ylösalaisin niin, että niistä tuli nappulan juuri pelanneen pelaajan nappuloita. Sellainen siirto oli kielletty, joka ei kääntänyt yhtään vastustajan nappulaa, ja vuorollaan oli pakko tehdä sallittu siirto jos pystyi. Se pelaaja voitti pelin, jolla oli laudan täytyttyä enemmän omia nappuloita laudalla.

Kun Heidi selitti sääntöjä, Sami kiinnitti huomiota siihen, että Heidin ääni ei ollut yhtään hunajainen tai flirttaileva. Tavallinen ääni, sellainen mitä Heidi yleensäkin käytti.

Sami mietti myös lapsena pelaamiaan pelejä ja muisti, että kulmaruudut olivat hyviä, koska kulmassa olevaa nappulaa vastustaja ei pystyisi kääntämään. Kulman viereen taas ei kannattanut pelata, koska sellainen siirto antoi vastustajalle usein mahdollisuuden pelata oma nappulansa kulmaruutuun.

Peli alkoi. Sami pelasi kuten lapsuudessaan, yrittäen jokaisella siirolla kääntää niin monta vastustajan nappulaa kuin mahdollista. Samin silmään Heidin pelitapa näytti välinpitämättömältä. Heidi ei koskaan valinnut niitä siirtoja, jotka käänsivät mahdollisimman monta Samin nappulaa, ennemmin päinvastoin.

Sami ajatteli, että Heidi varmaan yritti hävitä tahallaan. Sami ajatteli Heidin vihdoin rakastuneen häneen ja kehittäneen juonen, jolla hänen ei ollut tarvinnut tehdä aivan suoraa aloitetta. Sami katsoi Heidin hupparia yrittäen kuvitella tämän rintojen ääriviivat. Sami tunsi kiihottuvansa. Ensimmäistä kertaa oikean naisen kanssa, mutta peli oli vielä voitettavana. Sami yritti pitää päänsä kylmänä, ettei hänen peliotteensa lipsahtaisi.

''Onpa kuuma päivä'', Heidi sanoi riisuen hupparinsa. Sen alta paljastui sininen toppi. Nyt Heidin rintojen hahmottaminen oli Samille helpompaa. Pikkuruinen tissivakokin oli näkyvissä. Enää voitto, ja sitten Sami saisi koskea tissejä. Sami ajatteli, voiko tämä olla todellista. Heidi oli varsinainen amatsoni, ja hupparin riisuminenkin flirttailueleenä oli niin luontevaa. Oli lämmin kevätpäivä, ja pelin tiimellyksessä oli ymmärrettävää, että tuli kuuma.

Laudalla Heidin nappulat olivat selvässä vähemmistössä. Sami ajatteli olevansa selvässä johtoasemassa, ja Heidi teki taas siirron, joka käänsi vain yhden Samin nappulan.

Sami katsoi lautaa. ''Nyt minulla ei ole luvallisia siirtoja.'' Sami ei pystynyt asettamaan nappulaansa laudalle niin, että Heidin nappuloita olisi kääntynyt.

''On tuossa yksi siirto'', Heidi sanoi ja osoitti erään kulman vieressä olevaa ruutua.

''Niinpäs onkin'', Sami sanoi. ''Mutta en minä siihen tahdo pelata.''

''Sun on pakko'', Heidi sanoi. ''Sinulla ei ole muita siirtoja.'' Itse asiassa tämä oli laudan asema, johon Heidi oli koko ajan pyrkinyt. Mitä vähemmän itsellä on nappuloita laudalla, sitä vähemmän vastustajalla on siirtovaihtoehtoja. Omien nappuloiden minimoiminen alkupelissä oli strategia, jolla pakotettiin vastustaja tekemään huono siirto.

Sami pelasi ainoan mahdollisen siirron, minkä jälkeen Heidi otti kulman.

Tämän jälkeen pelin henki oli muuttunut. Siirto siirrolta Heidi rakensi kulman ympärille omista nappuloistaan koostuvaa aluetta. Samille oli aina vuorollaan tarjolla vain yksi tai kaksi siirtoa, jotka nekin vain auttoivat Heidin kulmanrakennusprojektia. Sami katsoi seksinsaantimahdollisuuksiensa valuvan hitaasti mutta varmasti tyhjiin.

Nyt Heidi näytti taas Samin silmään siltä, miltä hän oli näyttänyt aiemminkin, ylväältä ja saavuttamattomalta amatsonilta. Harha siitä, että tuo amatsoni olisi Samille tarjolla oli hälvennyt. Varmoin ottein Heidi pelasi siirtonsa. Sami katsoi Heidin tissivakoa ja ajatteli, etteivät tissivaot ole häntä varten. Ne ovat aivan muita miehiä, jotka pääsevät tissivakoihin käsiksi.

Lopulta lauta oli täysi. Se oli täysi Heidin nappuloita. Siellä täällä oli ihan muutama Samin nappula, joita Heidi ei ollut onnistunut kääntämään.

''Mulla on 54 nappulaa ja sulla 10'', Heidi sanoi. ''Ei siis tipu seksiä.''

Sami ajatteli, että Heidin ääni oli liioitellun pirteä. Ikään kuin olisi maailman mahtavin asia, ettei hänen tarvinnut antaa Samille. Myrtyneenä Sami syöksyi asunnosta ulos.

* * *

Heidi katsoi täyttä pelilautaa ja ajatteli, ettei Samilla ollut ollut mitään mahdollisuutta. Pelaajalla, joka ei tunne alkupelin minimointistrategiaa ei ole mitään mahdollisuutta pelaajaa vastaan, joka tuntee sen. Heidi oli siis pystynyt tekemään seksitarjouksen turvallisesti, ilman pelkoa sen toteutumisesta. Pelaamaan hänen oli ollut pakko päästä, pitihän uusi peli korkata.