Ei synny oikeutta ilman taistelua

6. Kesäkuuta 2116

Päätin tänään ottaa herra Rodrigezin tarjouksen vastaan. Hän omistaa kymmenen prosenttia maailman älyllisestä omaisuudesta, joten hänellä on varaa maksaa parempaa palkkaa kuin rouva Heikkisellä, joka on pienomistaja. Tai kyllähän Heikkiselläkin olisi varaa maksaa palkkaa, vaikka hän tiukkaan taloudelliseen tilanteeseen vetoaakin. Älyllinen omaisuus on nimittäin rahasampo. Samaa laulua, suunnitelmaa tai genomia voi myydä kerta toisensa jälkeen, eikä se kulu.

Sain jo ensimmäisen Rodrigezille säveltämäni mainosrallin valmiiksi. Kolmenkymmenen sekuntin sonaatti C-duurissa.

3D-tulostin tänään leivänpaahtimen, jonka lisenssiin olen säästänyt viimeisen kuukauden. Rodrigezin omaisuutta senkin suunnitelmat. Eikä hän edes antanut henkilökunta-alennusta. Se oli halvin leivänpaahdinmalli, ja siihen käyvät vain ASD-geenillä varustetusta vehnästä leivotut leivät. Rodrigezin omaisuutta tuokin geeni.

Kuulin tänään huolestuttavia uutisia. Ensimmäinen koneen säveltämä mainosralli esitettiin TV:ssä. Jos ne yleistyvät, työpaikkani on vaakalaudalla.

9. Syyskuuta 2116

Nyt se tapahtui. Minut irtisanottiin. Mainosrallien säveltäjiä ei enää tarvita, koska koneet säveltävät halvemmalla. Tähän asti olen pystynyt kitkuttelemaan siinä kymmenessä prosentissa väestöä, joka on riittävän luovaa pystyäkseen tuottavaan työhön, mutta nyt on liittyminen loppuihin yhdeksäänkymmeneen prosenttiin.

Pientä lohtua tuo se, että Rodrigez, joka minut irtisanoi, ei omista mainosralleja säveltävää algoritmia, vaan hän joutuu ostamaan rallinsa Kohlevilta. Eivätpä ainakaan voitot valu irtisanojani taskuun.

Eläisinpä menneisyydessä. Silloin koneet eivät hoitaneet kaikkea hyödykkeiden valmistamista, ja henkisesti kyvytönkin ihminen pystyi tuottavaan työhön fyysisellä saralla. Nykyään tuottavaa työtä tekevät vain ne, jotka pystyvät tuottamaan uutta älyllistä omaisuutta. Hekään eivät omista työnsä tuloksia, vaan joutuvat henkensä pitimiksi myymään ne omistavalle luokalle, jonka edustajat ovat ainoita, jotka ovat riittävän rikkaita puolustaakseen oikeuksiaan oikeudessa.

7. Lokakuuta 2116

Olen nyt asunut kolme viikkoa kaupungin ulkopuolella slummissa. Talot ovat täällä peltihökkeleitä, ja elämme kasvattamalla itse ruokamme. Sekin on laitonta, koska meillä ei ole varaa lajikkeiden lisensseihin. Naapurillani on TV, jonka hän on löytänyt kaupunkilaisten kaatopaikalta.

Kädestä käteen kiertää Marxin, Leninin, Bakuninin ja muiden menneisyyden vallankumousteoreetikkojen teoksia. Olen ajankulukseni tutustunut niihin, ja Marx oli oikeassa: Omaisuuden kasautuminen harvoihin käsiin kurjistaa yhteiskuntaa. Marx oli kuitenkin väärässä siinä, että kasautuva omaisuus ei ole ensisijaisesti fyysisiä tuotantovälineitä, vaan älyllistä omaisuutta: Tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ja patentteja. Marx oli oikeassa myös ennustaessaan vallankumousmielialan nousemisen. Vallankumoukseen ei kuitenkaan pyri kymmenen prosentin työväenluokka, he ovat liian hyväosaisia, vaan me, slummeissa asuvat yhdeksänkymmentä prosenttia kansasta, ryysyköyhälistö eli lumpenproletariat.

9. Marraskuuta 2116

TV:ssä kerrotaan, että lumpenproletariat ympäri maailman on aloittanut vallankumouksen. Slummeista hyökätään kohti niiden viereisiä kaupunkeja. Kaupungit luottavat puolustuksessa lähinnä muureihinsa, ja kun joku keksii takaportin, josta muurin sisään pääsee, ihmiset vyöryvät sisään. Kaupunkien sisäiset turvarobotit tappavat tunkutujia, mutta ihmisiä vyöryy kaupunkeihin sisään niin paljon, että ne eivät ennätä tappaa kaikkia.

Meidänkin slummissamme järjestäydytään kulkemaan kohti kaupunkia. Joku kertoo tietävänsä, kuinka kaupunkiin pääsee sisään. Menen joukon kärkeen, koska olen asunut kaupungissa vain muutama kuukausi sitten. Kun pääsemme sisään, minulle on käyttöä oppaana.

Älyllisen omaisuuden kansallistaminen on ykköspäämäärämme. Ei synny rakkautta ilman oikeutta, ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa.