Biorytmit

Marko oli käynyt pop up -kirpputorilla ja ostanut sieltä VIC 20 -kotitietokoneen. Marko piti tietokoneista, ja hän halusi tutustua tähän 40 vuotta vanhaan laitteeseen.

Koneen mukana oli tullut ohjelmakasetteja. Marko työnsi ensimmäisenä käteen osuneen kasetin pesään ja kirjoitti netin ohjeilla latauskäskyn. Kone lataili aikansa, kunnes ''Biorytmit'' -ohjelma käynnistyi.

Biorytmit ovat 1900-luvun alussa kehitetty teoria, jonka mukaan ihmisen fyysinen, älyllinen ja emotionaalinen suorituskyky vaihtelee ajan myötä jaksollisesti. Kullakin kolmesta ominaisuudesta oli oma jaksonsa, kolmenkymmenen päivän molemmin puolin.

Marko syötti ohjelmaan syntymäpäivänsä ja senhetkisen päivämäärän. Kone alkoi piirtää kolmea käyrää. Ruudulla tilaa oli noin kuukaudelle, mutta kone piirsi vain kymmenen seuraavan päivän jakson. Oikea puoli koordinaatistosta jäi tyhjäksi. ''Tässä on oltava jokin bugi'', Marko ajatteli ja siirtyi kokeilemaan pelejä laitteella.

Viiden päivän päästä Marko kokeili biorytmiohjelmaa uudestaan. Nyt biorytmejä tuli ruutuun vain viiden päivän verran. Kolme päivää siitä Marko kokeili ohjelmaa vielä kerran, ja nyt biorytmejä tuli vain kahdelle päivälle.

* * *

Jukka käynnisti perintönä saamansa VIC 20 -kotitietokoneen. Hänen serkkunsa Marko oli kuollut mystisesti eivätkä lääkärit olleet löytäneet kuolinsyytä. Kun suku oli jakanut Markon omaisuutta, Jukka oli ottanut antiikkitietokoneen. Jukka työnsi ensimmäisenä käteen sattuneen ohjelmakasetin koneeseen ja kirjoitti latauskäskyn. ''Biorytmit'' -ohjelma latautui.