Aave

Villen rinnalla kulki aave. Se oli valkoutuinen ja huokaili surullisesti. Ei, se ei näyttäytynyt aina. Usein se pysytteli näkymättömissä ja ilmestyi vain kriittisillä hetkillä pelottelemaan Villen seurassa olevia ihmisiä.

Aaveen takia Ville oli saanut potkut työpaikastaankin. Eivät tietenkään olleet sanoneet niin suoraan, vaan olivat lavastaneet Villen toimistotarvikevarkaaksi ja antaneet fudut sillä tekosyyllä. Todellisen syyn kaikki kuitekin tiesivät. Villen työtoverit pelkäsivät aavetta.

Uutta työpaikkaa Villen oli mahdotonta saada. Aina, kun Ville oli työhaastattelussa, aave pilasi Villen mahdollisuudet ilmestymällä ja huokailemalla haastattelijoille. Kukapa palkkaisi ihmistä, jonka olkapään taakse ilmestyy aave huokailemaan.

Yhteiskunnan tukien suhteen Ville huomasi olevansa väliinputoaja. Työkkäri ei pitänyt Villeä aaveen takia työkykyisenä eikä siksi suostunut maksamaan työttömyyspäivärahaa. Aave oli tietysti ilmestynyt työkkärin ilmoittautumistilaisuudessa. Kela taas ei kelpuuttanut Villeä sairaaksi, koska aavetta ei hyväksyttävien sairauksien joukosta löytynyt, ja siksi sairaspäivärahakin jäi saamatta. Aaveen vaivaamat olisivat tarvinneet oman tukiverkkonsa, ja sellaista ei tilan harvinaisuuden johdosta ollut.

Myös Villen sosiaalinen elämä kärsi. Aina, kun Ville ehdotti tapaamista entisille kavereilleen, nämä kieltäytyivät milloin milläkin tekosyyllä. Todellinen syy tietysti oli se, että nämä olivat nähneet Villen aaveen ja pelkäsivät sitä. Ja aina, kun Ville yritti tutustua baarissa uusiin ihmisiin, aave ilmestyi ja karkoitti uudet tuttavuudet. Aaveesta itsestään ei siitäkään Villelle seuraa ollut, koska ainoa puheentapainen, jota se päästi, oli surullinen huokailu.

Epätoivoissaan Ville ilmoittautui Skepsiksen haasteeseen. Skepsis ry oli nimittäin luvannut kymmenentuhatta euroa sille, joka pystyisi kontrolloiduissa olosuhteissa tuottamaan yliluonnollisen ilmiön. Aaveen pitäisi käydä yliluonnollisesta ilmiöstä, ja palkintorahoilla Ville saisi laskut maksettua muutaman kuukauden. Testitilanteessa aave tietysti pysyi visusti piilossa, ja skeptikot nauroivat Villen pellolle. ''Taitaa olla sellainen aave, joka kyllä on muuten näkyvissä, mutta jota ujostuttaa testiolosuhteissa'', skeptikot sanoivat. Ville kyllä epäili, että syynä oli ennemmin aaveen ilkeämielisyys kuin ujous.